Summa sidvisningar

onsdag 29 april 2009

090429 FLY vs JERK 2-0

Hade egentligen inte planerat för fiske idag men kunde inte låta bli att ta en liten mini tur till A-ån.
Hade laddat upp med spinnare, skeddrag, 19 & 13cm 4Play samt min spinnfluga.
Efter senaste tidens skitfiske hade jag inte så stora förväntningar……..

För att inte skrämma bort eventuella gäddor så smög jag fram till ån. Innan jag han göra första kastet var en gädda uppe i luften och högg något rakt framför fötterna på mig. Börjar bra??!!??

Jag började kasta med en Vibrax Blue Fox utan något resultat…….
Satte då på min spinnfluga (som jag blötat ner hemma för att få bra sjunk) och gjorde ett kast. När jag fiskar hem den har jag då 2st följare av trevlig storlek samtidigt!!!!! Dock inget hugg /¤%¤!”(&¤#¤%#%¤!!!

Kastar ut igen och börjar ta hem.Ser då en STOR virvel precis vid flugan men inget som fastnar…..
Byter då till mina olika 4Play och försöker få gäddorna att hugga. Nu händer ingenting. Varken virvlar, följare eller hugg…..
Byter tillbaka till spinnflugan igen och nu kommer det en följare på nästan var kast!!!
Gör ett kast nästan rakt över ån till andra sidan och hinner knappt börja ta hem flugan innan det smäller til och en fin gädda sitter på kroken!!


Efter en ganska trevlig fight på mitt nya spö så landar jag den med ett gälgrepp och tar några foto innan den får simma hem igen. Fin gädda med fina fenor och stor buk.


Går sen en bit nerströms och gör ett nytt kast och börjar ta hem flugan. Känns lite tungt och när jag får in flugan inom synhåll ser jag att den ”trasslat” till sig. Precis samtidigt som jag konstaterar detta kommer en fin gädda som skjuten ur en kanon och bara suger i sig flugan. Efter en ganska fin fight får jag in den till kanten. Hon såg inte alls glad ut…


Inser då att jag inte kan få upp den ur vattnet…….. Jag når inte ner till vattenytan…..
Eftersom vattnet är klart och fint ser jag att det max är typ 70cm djupt. Plockar upp min gäddsäck, fäster snöret till denna uppe på land och kanar ner i vattnet. Vattnet når en ordentlig bit upp över knäna. Krokar av gäddan nere i vattnet och lägger den i gäddsäcken. Efter det kämpar jag mig upp på land och kan sen lyfta upp gäddsäcken med snöret. 90cm smal gädda får genomgå en fotografering innan den får simma hem igen.
Omständigt och blött men ganska snällt för gäddan.


Båda gäddorna idag blev perfekt krokade i mungipan och fick inga skador alls. Kul!!

Skönt med lite bra fiske!!!! Får hoppas det kommer att gå lika bra imorgon. Planen är att sticka till en sjö och meta gädda. Efter dagens fiske tror jag faktiskt även att spinnflugan får hänga med. Resultatet visas i bloggen imorgon.
Skitfiske på er!!!

Totalt antal fisketurer i år : 48
Antal gäddor: 32
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca 20+ grader, klart, vattenstånd -25cm , klart vatten/ 4play 13&19cm, spinnfluga (enda som gav fisk), spinnare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar