Summa sidvisningar

tisdag 21 april 2009

090420 Dags för gädda igen

Efter senaste turen till N-sjön så kändes det som att det var dags för ännu ett försök på storgäddan. Då senaste turen gav 3 jerkgäddor så var planen att bara jerka.

I bilen på vägen dit fick jag dock plötsligt ett infall och körde in om A-ån för att göra ”några kast” bara för att kolla läget.

Efter bara några kast slukar en gädda min Buster Jerk Shallow. Riktigt kul att fiska med dessa beten nu när vattnet är klart och gäddorna börjar bli pigga!
Jag vevar in och när den är framför fötterna på mig tar jag ett kort. När jag sen skall försöka ta upp den ur vattnet ser jag det som bilden visar……


Beteslåset har öppnat sig! !!!!
Snabbt tar jag beslutet att försöka få upp gäddan så snabbt det bara går för att undvika en ledsen gädda och en förlorad Buster Jerk. Jag tar ett steg ut i vattenbrynet för att kunna lyfta upp gäddan. Vad händer då?
Jo ett steg ut är det 70cm dynga…….
Allt rinner såklart ner i min stövel men jag lyckas få upp gäddan iallfall!

Efter det tömmer jag stöveln på dynga och går en bit nerströms.

Jag kastar ut min Buster och börjar jerka hem betet. Efter ca 5 meter bildas det en STOR virvel precis bakom betet………
Jag fortsätter jerka och då smäller det till i spöet och en fin gädda på ca 5 kg sitter krokad.
Det är en pigg gädda som flera gånger tvingar Ambassadeuren att ge ifrån sig lina. Jag börjar känna mig säker på seger då…..den släpper……..
Lite snopen hoppar jag in i bilen och åker iväg till Y-sjön. Väl där testar jag flera plaster som brukar ge fisk men inte idag.

Känner att min fot börjar skrumpna så jag beslutar mig för att bege mig hemåt. Kan dock inte låta bli att stanna till vid A-ån för att lura den där gäddan igen. Lyckas inte så bra…

Får dock en snipa att hugga som dock lossnar framför fötterna på mig. Inget kort = ingen fisk.
Skall nu byta krok på min buster till en ny Owner krok med dubbla fjäderringar.
Som ni kanske ser på bilden kör jag bara med en trekrok på Bustern för att undvika att skada smågäddorna. Jag har märkt att gäddorna ofta/alltid hugger mitt över betet och då fastnar på ”buk-kroken” samtidigt som den bakre kroken hänger och dinglar kring ögon och gälar och väldigt ofta även fastar där………
Har också börjat att kolla upp möjligheten att få klick på Ambassadeuren vid rusningar. Finns ju inget som är häftigare än en slirbroms på en haspelrulle som tjuter. Det hade ju varit så gött att kunna få samma känsla/ljud i en multirulle.  Har sett att UT har ett kit med klick. Får se vad det kostar……..

Fick idag också ett tips på exakt var det har fångats en gädda på lite över 12kg.
Jag har dock tidigare spanat in detta ställe då jag tyckt att det verkade ”hett”. Nu vet jag!
Lär bli ett besök inom en snar framtid.
Det var allt för denna gången.
Skitfiske på er!!!!!!!!

Totalt antal fisketurer i år : 44
Antal gäddor: 29
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca 13 grader, klart, vattenstånd -20cm , klart vatten/ Buster Jerk Shallow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar