Summa sidvisningar

måndag 21 mars 2011

110318 OVERKLIG PB HÖJNING!!!!!!

Hade planerat lite fiske uppåt landet tillsammans med Brink på Lördagen.
På grund av detta hade jag därför tidigare under veckan servat rullen samt knutit ny tafs utan beteslås.

Har själv tappat ett par beten pga öppet beteslås samt sett Brink råka ut för samma sak.

Har därför börjat med en ny variant som jag hoppas kommer att funka bra.

Jag är ingen betesguru och trots att jag nu jerkat ett ganska bra tag så är min favorit utan tvekan Buster Jerk Shallow. Med rätt tafs, ringar och krokar är detta bete slow floating vilket passar mitt fiske utmärkt. Jag fiskar nästan uteslutande på grunda ställen. Att sen ytliga hugg är 20ggr häftigare än ”djuphugg” bidrar ju till att det grunda fisket är mitt favoritfiske.

Att jag sen inte tillbringar mina fisketurer med att byta bete i tid och otid gör att jag inte har behov av en ”snabbkoppling” (beteslås) i betet.

Tillbaka till min tafs. Har tidigare skrivit att jag inte är imponerad av fluorocarbon då jag sett ett par haverier med detta ”plast trams”.

Därför kör jag med Darts carbon coated 30lb wire. Denna knyter jag direkt i linan för att undvika onödig vikt av lekande.

I andra änden knyter jag sen en ring med typ 6mm i diameter. Om man klipper isönder lekandena på BFTs titantafsar kan man spara dessa ringar :-) I denna ring sätter jag sen en 9mm rostfri fjäderring som sen sitter i betet. Detta ger en lösning som garanterat inte öppnar sig, inte går att bita av och som tillåter en Buster Jerk Shallow att flyta.

Tillbaka till fisket……..

Idag hade jag alltså inte planerat någon seriös fisketur utan planen var bara att sticka ut en timme innan jobbet och kolla grejorna.

Väl på plats började jag provkasta rullen med en Mc Tail men ganska snabbt bytte jag till en  Buster Jerk Shallow pappegoja. Vattnet var ju så grumligt så jag ville ha något som stack ut. Kändes hetare! Är man Buster knarkare så är man….

Efter typ 30 minuter börjar jag fundera på om jag inte skall sticka till jobbet. Beslutar mig dock för att göra några kast på ett ställe till.

Jag börjar kasta och redan på första kastet smäller det till i grejorna. Gissa om jag blev förvånad? Normalt sett hade jag aldrig fiskat i så grumligt vatten……

Inser ganska snabbt att det är en bra fisk………

När jag sen ser den så ser jag att det är en RIKTIGT STOR FIN gädda!!!

Den fightas inte sådär jättehårt men trots det får slirbromsen användas en del. Den är tung!!!

Nu börjar jag bli lite nervös. När jag sen ser hur den är krokad blir jag ännu mer nervös.

För er som sett Gäddfeber (typ alla) så snackar Buster om en gädda som är krokad i yttersta skinnfliken. Denna var om möjligt ännu ytligare krokad……

Jag satsar allt på ett kort och satsar på en snabb landning. Hoppar  i vattnet och lyckas få till ett gälgrepp. LANDAD JÄTTEGÄDDA!!! Räckte att pilla på kroken så lossnade den….

Jag säckar fisken och försöker ringa efter fotograferingshjälp. Ingen svarar!!

Efter lite funderande så ser jag ett par ”killar/gubbar” en bra bit bort som jag lyckas övertala att hjälpa mig. Det visar sig att den ena har en likadan kamera hemma.

Bra tänker jag! Chans till vettiga bilder samt vittnen till vägning och mätning. Inte fel.
Fisken visar sig väga 13,1kg(14,2kg med säck)!!!!! Längd ca 113cm Grym fisk!!!!! Overkligt fin kondition!!!!

Efter några snabba kort fick hon simma hem igen. Skönt att den var så bra krokad. Inga onödiga skador. Man blir glad i hela kroppen när ett sånt monster kan simma hem oskadd.

Och min nya tafs då? Verkade funka bra :-)

Har återsläppet på film. Kommer kanske upp någon dag på nätet……

Nu kommer det nog att dröja lääääänge innan jag får döpa om bloggen igen.

Det finns dock större och enda sättet att fånga dom är att fortsätta fiska.

Jakten på 15+ börjar nu!!!!!

Har efter att jag skrev detta varit ute på 2 turer till utan en enda landad fisk. Dock har jag tappat en gädda (på jerk)som kändes riktigt riktigt stor. Troligtvis 10+ med ganska stor säkerhet……..
Never give up!!

SKITFISKE!!!!!

Totalt antal gäddfisketurer från isen i år : 17
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  i år : 6
Övriga fisketurer:0
Antal isgäddor:16
Antal öppet vatten gäddor: 4
Årsbästa (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
METE PB (Gädda): 9,4kg 101107

8 kommentarer:

  1. Riktigt riktigt stort grattis! Du har flytet nu Jörgen! Härligt att få ta denna praktfisk på jerk, är riktigt avundfrisk (taggad!) :)

    SvaraRadera
  2. Grattis som fan till monstret ;)

    SvaraRadera
  3. Stort grattis mycket finfin gädda!! /Renz

    SvaraRadera
  4. Grattis! bra jobbat

    SvaraRadera
  5. "kändisen" uppe igen!! Grattis.

    SvaraRadera
  6. Stort Grattis Grabben.../Multen

    SvaraRadera
  7. hej!
    jag har skrivit kommentar men det har kanske inte blivit skickad? ähh, jag kan skriva det igen. Enormt grattis till dröm upplevelsen! en sån fisk i grunt vatten! en drömmmm! jag hoppas att flytet förtsätter för dig!
    din blogg är rolig att läsa och den har blivit bättre och bättre!(det är bra att du har bytt till Blogger :)
    jag älskar också att fiska med en grundgånde jerk (buster är en av favoriterna).
    sen såg jag har du har länkat till min blogg, tack för det :)
    Keep upp the good work-
    Eitan

    SvaraRadera