Summa sidvisningar

lördag 6 februari 2010

100206 NOLLAN KROSSAD!!!!!!!

Idag var då planen att jag skulle ut en sväng och ismeta gädda.
Har legat sjuk hemma nu i en hel vecka så jag tyckte att det kunde vara en bra mjukstart att komma ut och sitta och meta lite…..
Eftersom jag inte har tillgång till levande betesfisk så fick det bli deadbait.
Väl på plats så riggade jag tre spö med sill och ett med torsk.
Efter detta sjönk jag ner i min stol totalt genomsvettig.
Mjukstart………..NOT!!! Att pulsa fram genom snön och slasket i halvstorm ute på en sjö med full utrustning kan knappast kallas mjukt……

Jaja. Nu var det bara att vänta. Jag hade hittat en fin ”bas” där det knappt blåste alls.
Helmysigt!!

Ganska omgående så löser en vippa ut.
Jag försöker att springa fram utan allt för mycket duns och bank och väl på plats så ser det faktiskt ut som om linan löper ut……

Jag tar upp spöet , fäller över bygeln och vevar tills jag får kontakt.
Sen gör jag ett ordentligt mothugg. Slirbromsen som jag ställde när jag riggade spöet (då kändes den hård) kändes då plötsligt väldigt lös och fjuttig….Det kändes som om bara bromsen slirade hur mycket mothugg jag än gjorde.
Efter det började fisken rusa ganska ordentligt.
Gött med slirbromsknarr!!!!!!!!!
Försökte pressa hårt men trots det så bjöd den på ordentligt motstånd.
Jag hade den vid hålet flera gånger men varenda gång så rusade den iväg igen.
Riktigt härlig fight blev det.
Man är ju inte lika tuff med nylon 0,35mm som med Power Pro 0,36mm…….
När den sen väl började mjukna hade jag ordentliga problem att få upp den pga isen tjocklek.
Till sist tog jag fram min lipgrip och lyckades få ett bra grepp med halva armen nere under isen.
Efter det var det en lätt match att ”kana” upp den på min gäddsäck.
En jättefin och ganska grov gädda!!
När jag vänder på den för att lossa krokarna ser jag det hänt som aldrig skall behöva hända…..
Ena trekroken sitter i ”ögonlocket” på fisken. Jag tar fram mina verktyg och gör så gott jag kan för att minimera skadorna på fisken. Istället för att dra tillbaka kroken med hulling så klippte jag spetsarna.

Kan inte göra annat än att hoppas att synen klarar sig på det ögat………
Tråkigt när någon krok landar utanför munnen.
Skall göra om alla tackel nu och byta ut mina stl 1 krokar till stl 4.
Efter att ha läst på lite så fattar jag ju att man kan ha mindre krokar utan problem.
Kan nog också minska avståndet mellan krokarna.

Efter en snabb vägning och några snabba kort fick gäddan simma hem igen.
Hoppas att det gick bra……….

Ensam på isen i halv storm med en hygglig gädda gjorde att vägningen gick lite hastigt och lustigt. Efter avdrag av gäddsäck så hamnade vikten på 5,5-6kg.
Inte så exakt och inte så jätteviktigt.

Detta var en riktigt rolig fisketur och jag lär göra fler pass på isen framöver.

SKITFISKE!!!!

Totalt antal gäddfisketurer i år : 4
Övriga fisketurer:1
Antal gäddor: 1
Årsbästa (Gädda): 5,5-6 kg 100206
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden:
Ganska blåsigt, halvklart med solglimtar och ca -1grad, Gäddan högg på Sill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar