Summa sidvisningar

måndag 20 december 2010

101218 IN DA CLUB!!!!!

Så blev det då äntligen dags att komma ut på lite isfiske.

Hade bestämt träff med Stefan från

www.metrobloggen.se/tagaborg

som ville lära sig lite mer om isfiske samt att vi skulle hjälpas åt vid eventuella bad om isen var för svag.

Alltid svårt det där med att ta med folk ut och fiska. Kul att åka ut tillsammans och snacka fiske samt fiska men man vill ju inte avslöja sina smultronställen. Detta var dock inget problem idag då jag vet att Stefan fiskar i detta vatten sen innan. Då blir det lite enklare!

Vi hade bestämt träff 09.30 och precis när jag hoppat in i bilen så ser jag att jag har 3 missade samtal från Stefan……….

Ringer upp och får då höra att hans flickvän råkat ut för en bilolycka på motorvägen och att han blir lite sen? Det första jag undrade var vad han sa till sin flickvän? Gumman kan du klara dig själv för jag skall iväg och fiska . Troligtvis sa han inte så ...........

Jag förstod senare att det tydligen ”bara” var plåtskador och att hon fick lift till jobbet av någon efter olyckan. Tur att det gick bra!
Hmmmm, vi hade ju bestämt att vi skulle vara 2 om ifall att isen var svag……
Eftersom jag redan satt i bilen så fortsatte jag att köra.
Väl på plats så klädde jag på mig flytoverall och isdubbar. Såg då att det redan satt en kille ute på isen och pimplade abborre samt en familj med hundar. Trots detta gick jag ut på ett grunt ställe och provborrade.
Isen var lätt 15cm tjock! Borrade sen ett hål lite då och då och isen var konstant 15cm. Gött!! Läget säkert!!

Planen idag var kristallklar. Alla spö skulle fiska av ett ganska koncentrerat område som jag vet håller grov fisk.

Började rigga spöna och hade precis börjat med spö nr 2 då vippan löste på spö nr 1.

Fett!! Detta skulle bli en bra dag. Tappade dock fisken precis under hålet. Uppskattningsvis en fisk på ca 2 kg. Inte hela världen. Tillbaka ner med mörten.

Drar sen iväg pulkan och börjar rigga spö nr 3. Då löser vippan på spö nr 1 igen!!!

Jag släpper allt och rusar mot spö 1. Inser att jag inte har min väska med tänger osv men tänker att det nog bara är ännu en snipa.
När jag kommer fram inser jag att det kanske är något lite bättre. Linan rusar av rullen!!!

Gör mothugg och inser att en riktigt fin fisk är krokad! Efter en trevlig fight med ett par rusningar ser jag fisken i hålet och inser att alla prylar (matta, tänger, våg osv) ligger i väskan i pulkan vid spö 3……..


Hel-ete!!!! Brukar alltid vara noga med att ha väskan med mig varenda sekund på isen. Trodde inte att det skulle hugga så direkt…….
Upp med fisken och sen sprang jag bort till pulkan, krokade av fisken, säckade den i hål 3 och försökte sen få tillbaka känseln i fingrarna.
Efter ett par minuter tog jag sen upp den och körde några foto innan den fick simma hem igen.


Fick hålla den ganska länge i stjärten innan den stack iväg. Vid det laget gjorde det så ont i handen att jag nästan skrek av smärta. Det som inte dödar härdar……

Till sist stack den dock iväg och jag hoppas att allt gick bra!! Såg sen att trekroken nästan var uträtad….

Längd ca 102cm(över 100) och ovägd. Den var ganska tjock och fin så jag skulle gissa på 7-8kg. En riktigt fin fisk!! Nu var jag redan nöjd med dagen. Efter bara några minuters fiske!!!!

Efter detta fortsatte jag att rigga resten av spöna samtidigt som det högg lite här och där. Landade en fisk i storlek small.

Missade dock en hel del. Tror att det bara var smågäddor. Mörten på spö 3 fick utstå en hel del terror och efter ett par missade hugg var den död….. 

Trots det fiskade jag vidare med den och tänkte att jag skulle byta den senare.

Efter ca en och en halv timme hade jag till sist riggat alla spön.

Då dök Stefan upp och efter att ha utrustat honom isdubbar samt flytväst gick vi ut på isen tillsammans.

Ganska omgående hugger det då på spö 3 med ”döda mörten” och jag rusar fram.

Ser att det fullkomligen sprutar av lina från rullen vilket brukar indikera stor fisk.

Mothugg och så är det fast fisk!!!

Känner ganska snabbt att det är en bra fisk. Inte så livlig men riktigt tung!!

Dessutom gör den ett par gånger riktigt tunga knyckar som tyder på att det är en fin fisk. Bara på de få sekunderna mellan hugget och mitt mothugg hade den dragit ut ordentligt mycket lina.

Jag skickar iväg Stefan efter säcken och samtidigt lyfter jag upp fisken med ett gälgrepp. Lång och tjock gädda med 10 kilosvarning!!!!!
Ner i säcken och så fram med våg, måttband, kamera osv.

Vikt med säck 11,4kg!!!!!! säcken väger 1,2kg vilket ger 10,2kg gädda!!!!
Längd ca 108cm. ÄNTLIGEN!!!!!! 2,5år samt ganska exakt 200 fisketurer och så plötsligt sitter den!! Tror att det är samma fisk som gav mig mitt förra PB på 9,4kg. Allt tyder på det. Hade ju varit roligare med en nykomling men även återfångst ”räknas” ju. Den var fint krokad och pigg när den simmade tillbaka så kanske jag kan fånga den om något år igen .

Lite konstigt är att jag för några veckor sedan köpte en cigarr som jag hade planerat att ta när jag fick min första 10+ och av någon anledning så tog jag för första gången med den ut idag. Tur eller?


Känns ju dock som om 2010 är året då jag ”hittade rätt”. På ”bara” 50 fisketurer har jag tagit 6st 100klubbare varav en vägde över 10kg.

Nu försöker jag att undvika fiske när jag vet att det är dåliga förhållanden samt lägga lite extra krut när jag vet att det är bra. Verkar fungera?

Jämför detta med 2009. 117 fisketurer och 1st 100 klubbare.

Viss skillnad!!

Så vad skall bloggen heta nu då?

Jag tror att jakten på 12+ är en bra titel och inte helt omöjligt att nå.
Kan ju inte vara så att jag lyckades fånga den största igår?
Där finns större!!!!! Kanske tom på 12+ ?

Fick faktiskt hem ett årskort i postlådan idag till ett ställe där det garanterat finns 12+ så det är inte omöjligt……

Jakten fortsätter!!!

På kvällen kände jag att det gjorde ganska ont i ögonen och kunde inte riktigt förstå varför. När det sen fortfarande gjorde ont dagen efter insåg jag att jag fått ett släng av ”snöblindhet light”. Nästa gång är det solbrillor som gäller.


SKITFISKE!!!!!!!!
Totalt antal gäddfisketurer i år : 51
Övriga fisketurer:1
Antal gäddor: 111
Årsbästa (Gädda): 10,2kg 101218
PB (Gädda): 10,2kg 101218 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar