Summa sidvisningar

lördag 5 mars 2011

110301 NYTT STÄLLE NYTT PB!!!!!

Detta hände ju för några dagar sedan som ni ser på datumet….
Anledningen till att jag väntat några dagar är att jag skall försöka att bli lite mer hemlig! Därav tystnaden innan denna rapport!! Har ju förstått att mina andra hemliga ställen inte alltid är sådär jättehemliga :-)

 Är inte helt förtjust i att testa nya ställen men samtidigt så kan det ju ibland ge utdelning.
Ta tex fisketuren där jag, Stefan och Johan belönades med vars en metersfisk. Bra drag!
Dock är det trist om man upptäcker att det nya stället är kass och ångrar sig för att man inte körde på ett ”säkert” kort. En ”förlorad” fiskedag är inte kul…..

Senaste tiden har jag dock börjat inse att jag måste ta nya tag för att lyckas nå nya mål.

Kommer också att censurera mina bilder ännu hårdare from nu. Förut har det varit möjligt att känna igen ställena om man själv varit där men nu när jag skall börja testa nya ställen så kommer jag att bli hårdare. Vill ju undvika att fiskarna blir vandringspokaler som har blivit fallet på vissa ställen idag.

Hur skulle resultatet bli idag? Dagens test kändes väldigt osäker. Informationen jag samlat på mig tillsammans med min icke fiskande teamkompis Brink ;-) indikerade att det kanske kanske fanns möjlighet till fin fisk…..

Väl på plats började jag dock tvivla starkt (som vanligt).

Började dock rigga spöna direkt. Valde ganska små betesfiskar då jag först ville veta om där fanns gädda överhuvudtaget.

Han knappt sätta mig då jag ser en vippa lösa???
Första tanken var att betesfisken löst ut vippan men då kom jag på att jag bara hade ganska små betesfiskar…..
Snabbt fram och efter mothugget känner jag att det är fast fisk. Naturligtvis hade jag inte hunnit rigga kameran på stativet så det blev inget kort eller film. Coolt att drilla med kristallklar is!

Efter en kort drill kommer det upp en fisk i typ 2-3 kilosklassen som är riktigt fet och fin.

Hmmmmm finns det större gäddor här som är lika feta?

Riggar snabbt spöet igen och börjar vänta…..och vänta…..

Efter någon timme får jag för mig att jag kanske borde flytta något spö. Tycker att det ser lite bättre ut en bit bort (gräset verkar ju alltid grönare på andra sidan…).

Flyttar ett spö och sätter mig sen ner igen.

Väntar någon timme till och börjar då bli ordentligt less och börjar sakta samla ihop prylarna. Ännu ett skitställe!!! Dags att bege sig.

När jag står där och håller på att linda ihop min livlina så får jag ett hugg på rudan som sitter på det nyflyttade spöet.
Inget megahugg utan en ganska mesig fällning.

Jaha!! Murphys lag…..
Gör något du inte vill avbryta så händer det saker :-)
Brukar också funka extra bra att hälla upp kaffe, oboy eller grilla:-)

Naturligtvis hugger det när jag står med en halvt upplindad lina i handen en hygglig bit ifrån kamerastativet och fiskeväskan…….

Funderar några sekunder om jag skall springa och ta prylarna innan jag sätter mothugget.
Tänker sen att det är ju bara en snipa till så det klarar jag utan verktyg och att filma en snipa är onödigt.

Går ut och gör ett mothugg (ett riktigt Jörgen mothugg).
Tungt och stumt???!!??????
Riktigt tungt och stumt!!!????

Inser plötsligt att det knappast är någon snipa som sitter i andra änden av linan :-)

Genom isen ser jag ganska omgående att det är en fin bit med 10kilosvarning.

Efter en ganska bra och ryckig fight kan jag landa fisken med ett gälgrepp. Inser då att den är RIKTIGT fet och fin!!

Springer snabbt bort till mina prylar där jag har ett borrat hål. Säckar gäddan och börjar fundera. Den är grymt grov och fin!!!

Ringer Brink som hoppar in i bilen och ger sig av på studs!

Jag kan inte hålla mig så jag gör en snabb vägning. Kring 11,5 kg på vågen dvs över 10 kg utan säck!!!!!

När Brink sen kommer så blir det en mer noggrann vägning med 2 olika vågar.
Vikt 10,3kg utan säck!! Nytt PB igen!!!!

Längd 103cm och omkrets 52cm. Fisken är i grym kondition!!!!



Så kort, så litet huvud och ändå så tung!! Helt j-la otroligt!!! En underbart fin fisk!!!

Efter det fick hon komma ner i vattnet igen. Tog någon minut innan hon piggnade till och det kändes som om mina hand skulle trilla av pga smärta men till sist stack hon iväg:-)

Andra 10+ från isen denna säsongen och hundraklubbare nr 6 (hade varit nummer fem om jag rapporterat direkt men nu blir det nr 6) från isen denna säsongen.

Känns som om jag ”är i zonen” som Richard på Sportfiskegiganten uttryckte det :-)

När jag fått tillbaka känseln i fingrarna så blev det 10+ cigarr igen!

Nytt vatten, 3 timmars fiske, 2 fäll, 2 landade fiskar och en var över 10kg……..
Tänk om där finns större fiskar i samma kondition? Jag tror det blir ett sista försök på samma ställe på Söndag innan isen försvinner om allt går som planerat.

To be continued………….

SKITFISKE!

Totalt antal gäddfisketurer från isen i år : 16
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  i år : 0
Övriga fisketurer:0
Antal gäddor: 15
Årsbästa (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 9,2kg 090312
METE PB (Gädda): 9,4kg 101107

4 kommentarer:

  1. Stort grattis Jörgen! Fet fisk! ;)

    Skitfiske / Maxx

    SvaraRadera
  2. Grattis! Riktigt fin kondis! så härligt med förleksfiskar!

    SvaraRadera
  3. Grattis till nytt pb! Alltid lika härligt. Jakten på tolvan är tuff, själv har jag fem gäddor över tio men ingen har tyngt ner vågen till tolfte strecket. Men rätt vad det är så händer det!!

    Hur censurerar du bilderna? Vilket program?

    Fin läsning.

    Skitfiske

    /Daniel

    SvaraRadera
  4. Wow, stort grattis brorsan :-)

    SvaraRadera