Summa sidvisningar

torsdag 12 mars 2009

090312 Plötsligt händer det !!!!!!!!!!!!!!!!!!



Hade planerat in en gäddmete fisketur i K-ån idag innan jobbet.
Kan ju säga att jag blev ganska besviken då jag kom upp imorse och såg -5 grader på termometern…… Jag tänkte IS!!!!!!

Ganska snabbt kom dock solen fram och började höja temperaturen så då tänkte jag att jag i alla fall borde göra ett försök.

Sagt och gjort. Jag laddade bilen med mitt nya jerkset, UL setet samt ett gäddmete set.

Första stoppet blev F-ån. 40 minuter utan ett enda hugg med UL grejorna……

Lite besviken hoppade jag in i bilen och begav mig till K-ån.

Förväntningarna hade då sjunkit ordentligt. Fisken verkade inte vara på hugget idag. Desutom har jag aldrig fått en enda fisk i denna å…….. Har dock haft hugg.

Väl framme så började jag direkt med att gå till ett ställe där jag tidigare haft hugg.

På första kastet smäller det till och efter en trevlig fight får jag upp en gädda på ca 3 kg.



Hmmmmmm. Ganska bra start på dagen. Kanske kommer det att gå bra idag ändå?

En del kastande med mitt 4 play ger inget så jag beslutar att gå över till gäddmete.

Spöet riggas och jag kastar ut……….Inget napp på detta stället.

Jag beger mig då mot dagens ”mål”. Ett ställe som jag tidigare har sett och fattat tycke för. Ett ställe som ser väldigt bra ut. Är det bra??

Efter ca 5 minuters mete kryper det i kroppen på mig. Jag klarar inte av att bara stå och titta. Jag blir knäpp!!!

Drar upp metet och gör ett kast med min 4 play.

Hugg men tappad fisk…..&%¤¤##¤¤¤#%”%#!!???!!¤¤%”

Gör ett kast till och tar hem väldigt långsamt. På precis samma ställe smäller det till i spöet och jag inser att jag nog har lyckats att kroka en ganska trevlig fisk.

När den kommer upp till ytan så tappar jag nästan andan! Den är grymt stor!!!!!!!

Att fighta den på mitt nya BFT Walker medium spö med min Rocket rulle är underbart. Vilka fiskegrejor! Efter en ganska lugn fight med bara ett par rusningar får jag in den mot land. Jag gör mig redo att ta den med ett gälgrepp men då börjar nervositeten att slå på.
Den är stor!!!!!!!

Gäddan får panik och eftersom jag är rädd att förlora den så tar jag ett gälgrepp mitt i all stress. Jag träffar lite fel och känner hur gälbågarna skär i fingrarna men på något sätt håller jag kvar och lyckas ta ett riktigt gälgrepp med andra handen.

Min 4 play 19cm rainbow sitter fint och kan ganska lätt lossas utan skador på fisken. Bra!

Jag får snabbt ner den i min gäddsäck och kan börja fundera över vad som hänt.

Blodet forsar från vänsterhanden och jag vet inte riktigt vad jag skall göra………



Efter ett litet tag samlar jag mig och riggar kameran och tar fram våg och måttband.

102cm och 9,2 kg!!!! Allt blod på bilderna kommer från mig.


Efter detta så håller jag den i vattenytan några sekunder innan den beslutar sig för att sprattla sig loss och simma hem igen.
Känns riktigt bra! Jag får ta av mig min tröja för att kunna ha den som blod-torkar-trasa.

När grejorna är återställda så funderar jag på om man kanske ska fiska av fler ställen.

Fisken är ju tydligen på G idag!

Jag lyfter upp mitt spö och börjar veva in lite löslina och efter typ en millisekund slutar jag igen. Rullen låter som ett tröskverk!
Jag har på något sätt fått in en halv sandlåda i den mitt i allt tumult.

Beslutar då att avbryta fisketuren. Dels för att rullen gett upp dels för att min hand blöder ordentligt.

Hoppar in i bilen och åker mot jobbet och efter ett tag slutar det faktiskt blöda.

Funderar över dagen och inser att jag nog aldrig kommer att meta gädda igen om jag inte kan stå bredvid och kasta samtidigt. Bara meta är ju inte min grej helt enkelt…..

Väl framme på jobbet tvättar jag handen och lyckas få tag i lite ”strips” som man använder för att ”dra” ihop öppna sår med. Det blev faktiskt bra! Nu några timmar senare känns det knappt alls.

Efter detta skall jag ta itu med fiskegrejorna från idag…… Knastrande rulle, blodig tröja, våt gäddsäck osv. Ganska kul om man tänker efter….

Skitfiske på er!!!!!!!!!!!

Totalt antal fisketurer i år : 29
Antal gäddor: 17
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca 0 grad, klart, vattenstånd ca 0cm, halvklart vatten/ 19cm 4play Rainbow.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar