Summa sidvisningar

onsdag 20 oktober 2010

101019 ÄNNU EN TILL 100 KLUBBEN

Trots det relativt dåliga fisket senaste tiden så beslutade jag mig för att göra ett försök på samma ställe som gav mig en gädda på 95cm samt en på 100cm innan jag stack till Tyskland i Maj.
Hade en liten förhoppning om att någon liten fisk kanske kanske skulle kunna……

Väl på plats så började jag att fiska på samma ställe som senast släppte ifrån sig en gädda på 95cm.
De första kasten gav inget men trots det så fortsatte jag att kasta och efter ett antal kast ser jag en riktigt fin gädda komma från ingenstans och suga i sig min 19cm 4 play.

Samtidgt gör jag ett perfekt mothugg och jag har fast fisk!!
Plötsligt känns min hårt spända slirbroms väldigt lös……….
Efter en ganska kort men hård fight kan jag landa fisken med ett gälgrepp.

Inser då att jag lyckats lura upp en ganska fin fisk.
När jag lägger den ner på min avkrokningsduk lossnar betet…..


Efter mätning och ett par foto fick den simma hem igen.
Längd 100cm vikt okänd,,,,,,,,
Hade jag kunnat backa tiden så hade jag nog vägt den.
Har en känsla av att det nog var årsbästa, dvs mer än 7,2 kg.
Får väl se till att ta fler stora gäddor i år.
Efteråt inser jag att även min tafs höll! Jag har ju helt tappat förtroendet för fluorocarbon. Har sett Brink tappa 2 fiskar pga avbiten plast-tafs…….
Nu kör jag därför med 30 Ilbs plastöverdragen stålwire. Denna knyter jag på exakt samma sätt som fluorocarbon.


Inga lekanden eller andra grejor som väger. Man får alltså mer eller mindre exakt samma häng på betena.

Gör man så får man en tafs som väger obetydligt mer än fluorocarbon men som tål gäddtänder…… Den blir ganska lätt kinkig men eftersom denna wire är billig så är det bara att byta. Har provdragit flera stycken och jag kan inte se att det skulle vara något problem.

Efter denna fisk så fiskade jag vidare med gott hopp om att kunna lura några storgäddor till men där hade jag fel. Efter denna fisk hade jag inte ett enda hugg. Försökte med alla beten i boxen utan minsta nafs…..

Får nog säga att jag var ganska nöjd ändå!

Skitfiske!!!!

Totalt antal gäddfisketurer i år : 42
Övriga fisketurer:1
Antal gäddor: 80
Årsbästa (Gädda): 7,2 kg 100828
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar