Summa sidvisningar

måndag 30 januari 2012

STORSATSNING PÅ ISEN 120128 & 120129

Äntligen blev det då dags för isfiske!!!
Trodde aldrig minusgraderna skulle komma men det gjorde dom till sist :-)
Då kylan inte varit sådär jättegrym var funderingarna många inför helgen.
Finns det is någonstans?
Hur tjock är den?
Är det kärnis eller porös skitis?

Efter jobbet i Onsdags var det då dags för en iskoll. Kändes superbra! Jag kunde omöjligt slå hål med ett stort järnrör. Verkade säkert!
Då jag inte hade isdubbar kollade jag bara ca 1-2 meter ut där jag visste det var grunt.

Efter detta var det ju minus ett par dagar till så när jag och Stefan träffades  08.00 på lördag morgon så var vi ganska säkra på vår sak. Nu skulle det isfiskas!!!

Efter att ha laddat både oss själv samt våra pulkor bar det av ut på isen.


Vi borrade oss fram och när vi kände oss säkra så började vi rigga spöna.
En liten missräkning var att isen var tjockare vid kanterna än mitt på. Trots detta bedömde vi att läget var säkert.

09.15 var allt riggat och vi började vänta på fäll.
Vi behövde inte vänta så länge :-)
Det tog ca 30-45 minuter innan Stefan fick ett fäll på ett av sina spön.

Efter ett bra mothugg är det fast fisk!

Fisken bjuder inte på något större motstånd och Stefan tror inte att den är så stor…….

Detta tror han några sekunder ända tills första rusningen kommer :-)

Efter det kommer den ganska snällt upp till hålet där jag tar ett gälgrepp och säkrar fisken.

När vi ser fisken är vi båda ganska säkra på att det är nytt PB för Stefan och att han äntligen tagit steget in i 10 klubben.



När vi sen mäter och väger fisken visar det sig dock att vi hade fel :-(

Fisken väger ”bara”  8,9kg och är 109cm lång. En fin fisk men tyvärr ingen ”tia”.
Bara för Stefan att kämpa vidare….. PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!

Efter detta hugg var det stendött nästan hela dagen. Inte ett liv under isen :-(

Inte förrän lite innan fyra får äntligen jag ett fäll på ett av mina spön.
Efter ett bra mothugg är det fast fisk även för mig :-) ÄNTLIGEN!!!
Fisken bjuder på en bra fight men jag känner på knyckarna att det inte är en jättefisk.
Vid hålet ser jag att jag hade rätt. Fisken är fin men ingen jätte. Inget att säcka, väga osv.
Tar ett gälgrepp, krokar av i hålet, lyfter upp och mäter till ca 90cm, fotar och sen fick den snabbt åka hem igen. Den märkte nog knappt vad som hände :-)



Efter denna fisk var det dax att packa ihop.
Vilken premiär.  Hade hoppats på en massa fäll men istället blev det tvärtom. Dock med fin toppfisk vilket var väldigt trevligt! Lyckad ispremiär!!!

Då vi hade planerat att fiska både Lördag och Söndag så bestämde vi träff igen Söndag morgon kl 08.00 för att testa ett av Stefan upptäckt ställe som verkade superhett. Troligtvis helt ofiskat och med tillgång till betesfisk i mängder….. Verkade lovande….

Vi parkerade bilarna och bestämde att jag skulle vara provborrare med livlina till Stefan.
Ganska snabbt insåg vi dock att det skulle bli jobbigt :-(
Trots upprepade försök kunde vi inte komma ut på isen. Mellan ”fast mark” och isen var det ofrusen ”gegga” med ett tunt is/snölager. Troligtvis har detta lager funkat som ett frysskydd för ”geggan”.  Till sist gav vi upp, dock med hopp om att en dag kunna komma tillbaka och dra en reeeedig gris (som man säger i Småland).

Vi tog nu beslutet att testa ett annat ställe. Efter en bra stund i bilen så kommer vi då fram och upptäcker att det är öppet vatten på vårt isfiskeställe…. Vilken miss!!!

Kör då till ställe nummer 3 och upptäcker att det redan är ”överbefolkat”. Inte kul att behöva trängas….

Efter en del överläggning så åker vi då till ställe nummer 4 (efter övertalning av Stefan).
Till sist kommer vi fram och vid klockan 11.00 är spöna riggade. Lite sent…..

Redan på parkeringen sa jag till Stefan att min taktik skulle vara lite annorlunda idag. Istället för att bara söka storgäddan på djupet skulle jag satsa på grunt fiske. Detta efter att ha läst Amosfishing (bloggen jag länkat till på min blogg). Han skrev att han tappade en stor inne vid vassen.

Alltså satt jag ett ”chansspö” inne vid kanten.
Efter en stund hade jag ett fäll som inte ledde till fast fisk.
Hmmm inte helt dött :-)

Vi fortsätter vå väntan och plötsligt får jag ett klockrent fäll på mitt ”chansspö”. Jag rusar fram för att slippa ännu en spottad fisk och ser att linan formligen sprutar av rullen.

LOVANDE!!!
I stort sett alltid så är det bra fisk vid linsprut :-) Min erfarenhet säger i alla fall det….

Efter ett mothugg där slirbromsen är lite för lös (¤#”¤#”%%#fuck%””¤##¤fan%¤#%hel-ete) så får jag dock snabbt situationen under kontroll (med spänd broms). Trots att jag nu dragit åt bromsen ORDENTLIGT så kämpar fisken otroligt mycket och tar lina. Det tar i stort sett tvärstopp!!

Efter ett par rusningar inser jag att det är en riktigt fin fisk jag lyckats lura!!

Till sist kommer den dock fram till hålet och jag säkrar den med ett gälgrepp. Den är stoooor!!! Inget 15 kilos men troligtvis en tia!!!!
Säckar den snabbt och förbereder vägning, mätning fotografering osv.
Tycker båda två att den såg grov ut men verkade kort.
Vid mätningen visar det sig att den är 113cm!!!!!! Vilken fisk!!!! Kort????? Näääää!!!!
Väger den sen (med 2 vågar) och inser att det är en tia men inte mer :-)
Fastställer vikten till exakt 10 kilo och  113cm. Min femte 10 klubbare och 14e hundraklubbare!! GÖTT!!!
Vilken j-la känsla det är när man inser att man lyckats igen!!!




Efter detta kände jag mig helt tom. F-n vad härligt!! Bara att plocka fram 10+ cigarren och sätta sig ner och njuta. Nu är det dags att köpa ny cigarr då det bara är en stump kvar :-)
Vår storsatsning lönade sig!! 3 fiskar men var sin metersfisk. Inte helt illa :-)

Får hoppas att jag kan komma ut på isen snart igen!!

Till dess önskar jag alla riktigt skit-is-fiske!!!


Totalt antal gäddfisketurer från isen 2012 : 2st
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2012 :1st
Övriga fisketurer 2012 :0st
Antal isgäddor 2012: 2st
Antal öppet vatten gäddor: 0st
Hundraklubbare 2012: 1st
10+ 2012: 1st
Årsbästa 2012(Gädda): 10,0kg 120129 113cm
Hundraklubbare totalt: 14st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm

3 kommentarer:

  1. Vilken start på isfiskesäsongen! :) Helt otroligt! Grattis till 10:an! Här på fiska sidan fortgår jakten på 10+aren i grymma minusgrader.. Temperarurer ner mot -20-25 grader som bäst...

    SvaraRadera
  2. Återigen, grattis till en riktigt läcker gädda.. Ses kanske på isen till helgen.

    //Totte (En av dom som fiskade sidan om er i söndags)

    SvaraRadera
  3. Jäkla nice! Då drog du iväg från mig med antal 10:klubbare;) Väl förtjänt dock med tiden du lagt ner. Synd på Stefans men hans kommer nog med om han bara fortsätter nöta.
    Mvh/Robin

    SvaraRadera