Summa sidvisningar

lördag 26 februari 2011

110106 VILKET FISKE!!!!

För ett par dagar sedan jag Stefan och sa att jag gärna ville följa med honom och hans kompis Johan ut på lite isfiske. Visste att dom planerat en tur.

Angående valet av sjö så hade stefan bestämt att vi skulle ut på en ny sjö.
Genom att finkamma nätet så hade Stefan hittat lite information om var på sjön det verkade vara bäst fiske. Jag har fiskat någon gång i denna sjö när jag var yngre och eftersom jag inte fick något då så var jag inte helt tagen av tanken på att åka dit men jag jag hängde på ändå…….

Planen var att träffas vid sjön 08:15. När jag steg upp och tittade ut fick jag nästan en chock. Mycket snööööööööö!!!

Stefan ringde och sa att dom var ”lite” sena pga dåligt väglag.

Jag körde hemifrån lite senare än planerat och insåg ganska snabbt att väglaget var sämre än dåligt. Ringde därför upp grabbarna och vi bestämde att vi skulle köra i konvoj dit.

Istället för att mötas vid sjön 08:15 kom vi iväg 08:15. Ingen bra start……

Väglaget var katastrofdåligt och jag tänkte mer än en gång varför vi skulle till det här nya stället just idag. Varför inte ta ett säkert kort med parkering nära vattnet osv?

Alla som känner mig vet att jag inte är förtjust i att testa nya saker. Detta gäller allt. När jag vet något som är bra så kör jag på det tills jag blir trött på det. Det gäller mat, fiskevatten osv osv. Ibland så gör jag dock undantag. Idag var ett sådant…..

På något sätt så kom vi dock till sist fram till parkeringen och lastade ur prylarna!!
Hmmm nu kom nästa problem. Var fanns vägen till sjön?
Efter lite tvekan knallade vi iväg och efter lite offroad promenad kom vi fram.
Efter en snabb provborrning konstaterade vi att isen var helt ok och nu började vi sätta ut spöna efter våra teorier om var fisken står på vintern.

Jag hade ganska snabbt mina spö på plats och redan innan Stefan och Johan hade fått ut alla sina så hade jag första fället. Mothugg och så fast fisk!! Efter en riktigt bra fight för sin storlek så fick jag upp en  gädda av modell liten. Trodde den var mycket större!  Efter några kort fisk den simma hem igen. Kortet är dock i Stefans kamera så det blir inget här på bloggen. En fisk är alltid viktig, speciellt efter de senaste dåliga ispassen samt årets första!!


Stefan gick till bilen för att hämta sin bensinvärmare han glömt i bilen och samtidigt kom första fället på deras spö. Johan gjorde mothugg men tyvärr utan fast fisk. Vädret nu var lite halvjobbigt med någon plusgrad och snöfall.

Efter detta var det stendött. Vi grillade korv, hade det trevligt och bestämde oss för en liten flytt av några spö samt flytt av basecamp efter maten.

Vi började flytten  lite nätt samtidigt som vi rengjorde hålen och kollade vippor osv.

Jag ser plötsligt att ett av deras spö löst ut. Jag skriker till och Stefan tar deras första!

Efter ett fint mothugg så börjar han ta hem lina. Först följer den med ganska snällt och Stefan pratar om att den verkar ganska ok men inget speciellt.
Sen börjar det……. Rusning efter rusning tyder på att den trots allt är ganska fin. Tar ganska lång tid innan vi kan börja med första landningsförsöket.

När vi ser den i hålet så fattar vi att den verkligen är fin!!! Fisken är urstark och bjuder på en riktigt grym fight men till sist så får vi upp den på isen. Mitt i all stress så lyckas jag trampa ner i hålet och glida ner ända till låret.

Som tur var hade jag dragit till runt stöveln så jag blev inte blöt. Efter lite vägning och mätning så inser vi att fisken är helt klart godkänd. Ca 106cm och 8kg blankt. En mörk och fin hundraklubbare!!! Efter detta fick den simma hem igen. Den var superpigg och stack direkt.
Nu plötsligt så avbryter vi vår flytt. Varför flytta när det finns så fina fiskar? Jag lägger snabbt tillbaka ett av mina spö jag höll på att flytta.

Efter detta får jag ett hugg på ett av mina spö men vid mothugget är där inget…

Riggar spöet igen och väntar på nästa hugg. Efter ganska lång tid börjar samma vippa bete sig konstigt och efter ett par konstiga dippar så löser den. Jag tror att det är en minisnipa pga den tama utlösningen så gissa om jag blir förvånad när jag gör mothugg…..

Helt stumt!!!  Nu börjar ännu en grym fight. Jag har fått på en gädda som verkar vara lika stor som Stefans!! Den bjuder på flera grymma rusningar innan jag kan landa den. F-n vilka gäddor!!! Mörka fina och grymt pigga. Så gött!!!

Denna fisken visar sig vara lite mindre. Ca 101cm och 7,8kg. Årets första hundraklubbare fixad.

Efter det stack hon hem igen pigg och kry.

Vilket fiske!! 2 hundraklubbare på samma tur. Nu fattas bara en hundraklubbare till Johan………

Dagen börjar närma sig slutet så hoppet om en sådan börjar försvinna när vi plötsligt ser att ett av Stefans spö ser ”konstigt ut”?

Stefan lunkar iväg och plötsligt börjar han ivrigt vinka på oss. Spöet som ser ”konstigt ut” är halvvägs nerdraget i hålet och linan på rullen är nästan slut………

Stefan gör mothugg och lämnar spöet till Johan som ”står på tur”.  Ganska omgående inser vi att monster nr 3 är krokat!!
Too good to be true????

Även denna fisk bjuder på en riktigt grym fight. Den gör flera rusningar som får rullen att tjuta riktigt cool trots bra broms!! Vilket fiske!! På min film kan jag se att fighten varar över 5 minuter. Det är bra för att vara en stel vintergädda!!

Efter flera misslyckade landningsförsök med långa rusningar som svar så lyckas vi till sist få upp den på isen. Mått och vikt ungefär exakt samma som på min men (kanske lite tyngre) inte samma fisk.


Även denna får simma hem pigg och kry!!

Nu var det dags att packa ihop och summera dagen.

- 6 fäll

- 4 landade fiskar med 3 över 100cm!!! En var!!!!

- Största fisk till Stefan med ca 106cm och 8kg.

- Otroligt pigga gäddor som bjöd på grymma fighter långt utöver det vanliga.

- Första passet i en ny sjö (lär bli fler besök här!!)

Går inte att begära så mycket mer av ett ispass än så?

För mer bilder och samma fisketur sedd ur ett annat perspektiv kolla på:

www.metrobloggen.se/tagaborg

Nu har 2011 startat!!!!!!!!!!!!!!!!

Som ni kanske vet är Brink i Thailand och naturligtvis har han lyckats planera in lite fiske där. Verkar som han lyckas ganska bra om man tittar på bilderna…..


Arapaima på 40+


Garfish på 14kg


Ser ut som om vädret är lite bättre där än här.

Får se om hans flyt fortsätter med gäddorna hemma i snöslasket.
Om så är fallet får jag nog svårt att hänga på. Iofs har jag fått en bra början så kanske dettta är året då det händer…………..

SKITFISKE!!!!!

Totalt antal gäddfisketurer i år : 2
Övriga fisketurer:0
Antal gäddor: 2
Årsbästa (Gädda): 7,8kg 101cm 110106
IS PB (Gädda): 10,2kg 101218
JERK PB (Gädda): 9,2kg 090312
METE PB (Gädda) 9,4kg 101107

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar