Summa sidvisningar

onsdag 22 juli 2009

090722 Seriöst försök

Hade planerat att åka till en liten sjö jag hittade för ett tag sedan och försöka meta upp storgäddan med deadbait. Enligt det jag läst har man stor chans på storgädda med just deadbait. Jag har ju inte märkt av att det är så än men kanske snart? Vet inte hur stora gäddor det finns i den lilla sjön men jag hoppas ju på 10+………

Vaknade 04.30. Stack iväg direkt och eftersom jag var i så god tid passade jag på att köra in om stället där jag hade en gädda som rätade ett beteslås för en tid sedan.
Idag fick jag inte kontakt med någon best i den kalibern utan det var släktingar av modell mindre. På 30 minuter blev det 2st gäddor fångade. En på ca 2kg och en minisnipa.

Efter detta körde jag vidare till min lilla sjö.
Eftersom det är en ganska jobbig väg att gå från bilen till sjön så valde jag att försöka ta så lite packning som möjligt med mig. Jerkspöet fick stanna i bilen och istället tog jag med metspöet (Långt spö+haspelrulle). Kunde dock inte låta bli att ta med några jerkbaits om ifall att.
Väl framme riggades metet och väntan började.
Efter ca 1 timme stod jag inte ut längre………
Upp med metet och på med en Buster Jerk pappegoj.
Efter 10minuter hade jag då fått 2 st gäddor. En snipa och en lång smal stackare med en för stor skalle (eller för liten kropp).

Bommade också några stycken.

Inte helt lätt (eller kul) att jerka med ett långt haspelspö och haspelrulle. Lyckades trots det ganska bra tycker jag.
Tog dock inte så lång tid att bli ordentligt trött på att fiska så. Med haspelrulle trasslar ju jerken med tafsen typ varannat vart tredje kast. Man blir ju knäpp!!! Tror det beror på att linan blir för lös med haspel jämfört med multirulle. Med multirulle hålls linan lite mer spänd vilket medför att jerken inte trsasslar in sig i tafsen. Detta trots att jag försökte hålla linan spänd för att undvika just trassel.
Jag avbröt fisket och började traska mot bilen. Väl framme vid bilen bytte jag till mina jerkgrejor och gjorde ett litet försök även där med att få någon fisk. Hade ett bra hugg men inget mer trots att det ser hett ut. Skall utforska detta ställe mer framöver.....
Eftersom klockan fortfarande var tidig beslutade jag mig för att köra till ännu ett ställe för att göra ett kort försök.
Även här lyckades jag faktiskt få en fisk. Inte så stor men den var ett riktigt krutpaket. 

Drömmen skulle vara att få en tia med samma vikt/effekt förhållande.
Totalt blev det alltså 5gäddor idag. Ganska ok men det hade ju varit gött med lite större!!!!! Får ju dock tillägga att det i alla fall var bättre storlek idag än förra turen!

SKITFISKE PÅ ER!!!!!!!!!!

Totalt antal fisketurer i år : 78
Antal gäddor: 65
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca +14 grader, klart väder, vattenstånd lågt , halvgrumligt vatten, Fisken högg på BJ röd-vit samt BJ pappegoj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar