Summa sidvisningar

torsdag 9 juli 2009

090709 JAKTEN PÅ SEMESTERGÄDDAN

Del 3 : Gäddfiske i stormväder……
Steg upp klockan 6 imorse för att jaga vidare efter den där 10+aren.
Började med att sticka upp till sjön för att kolla mjärden.
Naturligtvis fanns det inte ett liv i den!!!


Hur svårt får det vara att fånga några mörtar?
Valde då att göra några kast med Jerk-kitet istället.
Efter ca 10 minuters fiske utan napp gav jag upp pga det dåliga vädret. Det blåste halv storm vilket gjorde både kastandet och jerkandet väldigt svårt.


Nu stack jag vidare till samma ställe som jag fick min första gädda på för några dagar sedan.
Inget napp där heller.
Började då gå uppströms mot sjön där ån börjar.
Denna sjö ser jättehet ut men det är otroligt igenväxt runtomkring den så det är väldigt svårt att komma till och fiska.
Jag valde dock att göra ett försök
Efter lite vandring i halvsumpig sjömark hittade jag ett ställe som kändes lite bättre.
Där lyckades jag komma nästan ända fram till sjökanten så att jag kunde få till några kast.
Pga all växtlighet var jag tvungen att köra med en Buster Jerk super shallow.
Ganska omgående får jag ett ganska fint hugg och och kan efter en ganska mesig fight landa en sargad gädda på ca 3-4kg. Dock ganska grov och välformad vilket kanske indikerar att det borde finnas större...........
Fick inte till någon riktigt bra bild men man ser att det är en fisk i alla fall…..

Efter avkrokning fick den simma hem igen.


Efter det följde jag ån som rinner in i sjön uppströms.
Ganska snabbt fick jag en snipa på min 4-play rainbow.
Jag följde ån vidare uppströms men ganska snabbt minskade den i storlek till bäck modell mindre. Gick då till bilen igen och körde vidare för att kolla om jag kunde hitta något annat ställe att fiska på.
Efter bara en liten biltur hittade jag en väldigt fin sjö och efter lite letande till hittade jag en stor klippa man kunde stå på.


Dock var det för blåsigt även här. Grym sidvind gjorde fisket svårt. Trots detta tappade jag en snipa på första kastet. Efter det blev det dock inget mer.
Inte kul att fiska när det blåser för mycket……
Glömde även berätta hur min förra fisketur avslutades…………
Ett par timmar efter att jag kommit tillbaka från förra turen så skulle jag hänga upp mina jerkbaits på tork. Gick ut i bilen för att hämta min fiskelåda men den var inte där?
Kom då på att jag förmodligen glömt den på det sista fiskestället.
J-lar tänkte jag! Mina 6 bästa jerkbaits!!!!! 6 x 140 = 840kr + lådan……….
In i bilen och snabbt som f-n iväg. Sista stoppet innan jag körde hem var precis vid en vägbro. Gissa om jag blev nöjd när jag kom fram och såg min fiskelåda stå på en av pelarna till vägräcket. Ingen hade rört den trots att den fick vara där 3 timmar.
Ibland skall man ha tur!!!

Skitfiske!!!

Totalt antal fisketurer i år : 74
Antal gäddor: 59
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca +13 grader, halvmulet/regn och BLÅSIGT, vattenstånd lågt , halvklart vatten, Fisken högg på Buster Jerk supershallow skitmört samt 4 play Rainbow 19cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar