Summa sidvisningar

torsdag 23 april 2009

090423 Bra eller dålig fisketur?????

Dags igen! Hade lite svårt att bestämma mig vart jag skulle åka idag och efter en del velande så bestämde jag mig.

Först blev det ett stopp vid R ån. Soligt väder, klart vatten och varmt i luften. Riktigt gött väder. Kunde ju inte misslyckas…eller? Allt såg helt perfekt ut. Nu har även näckrosorna börjat komma upp. Kunde riktigt se inne i mitt huvud hur en stor gädda dyker fram från näckrosorna och slukar min Buster. Se själv.


Naturligtvis fick jag inte ett enda hugg………
Hoppade in i bilen och bestämde mig för att testa ett ”nytt” ställe som jag bara besökt en gång innan. Då var vattnet så grumligt att man inte kunde se botten men jag anade och hoppades att det senare skulle bli bra fiske där.

Nu var det inte grumligt och man kunde se botten. Ja det gick faktisk att se genom det 20cm djupa vattnet……….



Följde ån en bra bit och överallt såg det likadant ut. 20-30cm och ren sandbotten. Inte rätt ställe för en 10+.
In i bilen och vidare till K-ån. Väl framme stötte jag på en annan fiskare. Jag hejade och började sen gå rakt till stället där jag i Mars fick min 9,2kgs gädda. Vad händer då? Jo han följer efter och ställer sig 15 meter ifrån mig…..

Efter ett tag ropar han fisk fisk. Jag frågar om det är öring eller gädda men han kan inte svara. Jag går bort till honom och ser att han fått en brax på en liten spinnare. Självklart behåller han den…………. Mupp!!!

Under landningen har hans spinnare fastnat i håven.
Bra tänker jag och så går jag vidare under tiden som han mekar loss spinnaren.

Under hela tiden har jag inte haft ett enda hugg. 3 åar och inte ens ett nafs. Måste vara det sämsta fisket i historien!!
Bestämmer mig då för att testa på ett nytt ställe i ån. Kan ju inte bli sämre.
Kommer till ett ställe där ett träd bromsar upp vattnet så att det blivit ett litet lager av ”gojs” på ytan. Tänker att där kanske står en gädda under ”gojset” och väntar på ett byte……


Slänget ut min Buster ca 2 meter och börjar ”pimpla” den.
Jag hinner knappt röra den och då plötsligt skjuter det blixtsnabbt ut en gädda på 3-4kg som slukar hela Bustern och sen spottar ut den lika snabbt igen……

Jag står snopen kvar och försöker förstå vad som hände.
Provar igen och efter ett par försök kommer en snipa ut försöker med samma grej.
Miss igen!!!
Detta upprepas ännu en gång innan den verkar ha gett upp och då går jag vidare.

Kommer då till ett ställe med vass och bråte och känner att ett kast mitt in i detta kanske skulle ge något?
Lyckas få till ett halvkass kast och börjar ta hem…… PANG så hugger en fin gädda på Bustern rakt framför fötterna på mig. Den börjar skaka på huvudet och går upp till ytan och så är den fri igen……
Gör några försök till utan resultat och går sen vidare (igen).

Vid nästa ställe gör jag några kast och då kommer ännu en fin gädda på ca 5kg och hugger min Buster. Fast fisk!!! Jag lossar bromsen lite så att den kan rusa och då släpper den…………
Kastar vidare och har då ett par riktigt ordentliga hugg till utan att lyckas få fast en enda av dem.
Vilken dag!!!! Så många fina hugg och inte en enda landad gädda!!???¤?#&?&%#”?#%

Snacka om skitfiske!!!

Efter jobbet kom en gammal kompis förbi som också är fiskefantast. Blev en hel del fiskesnack. Han fick mig att bli sugen på det där med spinnfluga för gädda……
Tack Daniel ;-) Nu får jag nog se till att köpa ett nytt haspelspö och några spinnflugor. Har ju inget bra ”mellanspö”……
Har ju senaste tiden bara fiskat multirulle och saknar faktiskt fiske med haspelrulle.
Om man tex kikar i ABUs produktblad på min rulle Ambassadeur Classic Inshore 5501 så står det att den har testas i Mexico och att man där landat Marlins med en vikt på upp till 90kg utan problem med just denna rulle. Och den har jag till gäddor med en maxvikt på typ 10kg.
Snacka om att jaga mygg med bazooka………….

To be continued………..

Totalt antal fisketurer i år : 45
Antal gäddor: 29
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca 19 grader, klart, vattenstånd -20cm , klart vatten/ Buster Jerk Sinking glänsande skitmört

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar