Summa sidvisningar

tisdag 6 april 2010

100403 BLEKINGE

Idag var det då dags för en heldag i Blekinge.
Nu var det dags för den där 10+!!!
Vi var på plats ca 0700 lagom för att se solen stiga upp bakom trädtopparna.


Vi skyndade oss att få i båten och så började fisket.
Det var runt -3 grader och det frös ganska friskt i spöringarna.
Dock steg temperaturen ganska snabbt och redan efter ca en halvtimme försvann detta problem.
Ganska snabbt fick vi dock ett nytt problem…………………..
När vi fiskat av vårt första ställe och körde vidare till nästa såg vi att det låg ryssjor överallt!!!!
I varenda lekvik låg det en eller två ryssjor…….
Hur f-n kan det i Sverige år 2010 vara lagligt att fånga varenda gädda som skall in på grundvattnet och leka?
Finns nog inget bättre sätt att förstöra ett fiskbestånd………
Hur lönt eller kul är det att stå och fiska i en liten vik med en stor ryssja mitt i??
Inte speciellt kul eller trevligt……

Jaja vi fiskade en del och hade ett par hugg men beslutade efter några timmar att sticka iväg utomskärs och pröva lyckan där istället.

Efter ett tag stannade vi till vid ett ställe som Brink tyckte såg hett ut.
Nu hade det börjat blåsa upp lite så vi ankrade och började fiska.
Brink stod och jerkade på aktertoften och jag därframme på jerkplatån.
Djupet var ca 1,70m med lite stenar och klippblock runt om båten.
Efter en stund kommer en jättevåg som får ankaret att lossna och båten slår i en sten.
Denna plötsliga rörelse får oss båda att tappa balansen helt och hållet och samtidigt som jag ser Brink trilla i båten så inser jag att ett Blekingebad är oundvikligt…….

Plötsligt händer allt så snabbt att jag själv knappt kommer exakt hur.
Jag känner att jag tappar balansen helt och istället för att trilla raklång i vattnet så tar jag sats och hoppar ur båten samtidigt som jag sikar på en sten som ligger ca 20-40cm under vattenytan.
På något j-la sätt så landar jar rakt på stenen och lyckas hålla mig stående.
Efter att ha landat så kan jag sen sträcka mig mot båten och lyckas då hoppa in i båten igen.
Allt på några sekunder.
HELT OTROLIGT!!
Jag hoppade överbord på nästan 2 meters djup och blev lite våt på smalbenen.
Ibland skall man ha flyt……..
Efter denna lilla händelse drog vi oss närmare land igen och fortsatte fisket. Fortfarande utan en enda landad fisk.
Efter några missade hugg så lyckades jag dock landa resans första fisk.

Inte så stor men en fisk!!! Aldrig fel att vara först med att få fisk.
Efter detta fortsatte fisket och vi hade en del missade fiskar innan vi plötsligt fick ett dubbelhugg precis samtidigt.
Jag landade min och Brinks valde att släppa.
2-0 till Jörgen.


Nu sa Brink att det var dags att bruka allvar och bytte till sin älskade Rapala Subwalk.
Pang så fick han sin första fisk som även blev dagens största.


Efter detta hade vi ett par hugg till men ingen mer i båten.

Idag kändes det som om jag ”hittat hem”med mitt fiske igen.
Mitt nya BFT Contact spö och fluorocarbontafs funkade jättebra.
Detta tillsammans med en vanlig Buster Jerk Shallow så har man ett bete som kan fiskas långsamt och som nästan svävar precis i ytan vid spinnstopp. Hett!!
Dock tycker jag fortfarande att Big Bandit är ett svårfiskat bete som jag inte riktigt kommer överens med. Mina blyade Banditer hade dock ett grymt häng i vattnet.
Skall skriva i bloggen om hur jag gjort senare någon dag.
Fisket kändes ganska långt ifrån det där grymma Blekingefisket man läser om i tidningarna.
3 smågäddor på 2 man under 11 timmar är ju inte lysande. Dock var det en trevlig händelserik dag ändå.

Beviset för att jag fått ordning på fisket är väl resultatet av dagen:

Landad fisk 2-1 Jörgen – Brink
Missade hugg ca 5 per skalle
Största fisk Brink

Utklassningen från förra turen skall inte upprepas (åt andra hållet isåfall).

SKITFISKE!!!!!

Totalt antal gäddfisketurer i år : 16
Övriga fisketurer:1
Antal gäddor: 17
Årsbästa (Gädda): ca 6 kg 100308
PB (Gädda): 9,2kg 090312
Förhållanden: Klart och kallt (-3) på morgonen och sen riktigt varmt och skönt på dagen med lite vind och solsken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar