Summa sidvisningar

tisdag 7 juli 2009

090707 JAKTEN PÅ SEMESTERGÄDDAN

Del 2 : Mört, den mest svårfångade fisken i världen!

Igår kväll laddade jag min nyinköpta mjärde och slängde i den på ett ställe där jag förra året metade upp en hel del mört. Planen var att idag återvända till ”min” sjö och fånga storgäddan med hjälp av mete och jerk.

04.30 var jag på plats. Förväntansfull lyfte jag upp mjärden och naturligtvis fanns det inte en enda mört i den!””%¤%(#¤&%%¤¤”#!”##¤¤”#!#”¤
Istället var där ca 10 spigg…………

Besviken slängde jag in mjärden i bilen och for iväg till sjön.
Väl framme så släppte jag ner mjärden där istället för att kanske senare i veckan kunna meta gädda med mört. Får se hur det går?
Istället blev det alltså jerkspöet som fick jobba och jobba utan ett enda napp…..


Efter någon timme utan det minsta liv stack jag vidare till en å som jag förra året fiskade i men som bara gav en miniaborre.
Ser dock väldigt ”het” ut.


Efter ca 15 minuter hade jag inte haft ett enda napp………….
Jag gick då en bit nerströms och började fiska där istället.
När jag så står där och jerkar fastnar jag i en näckros och försöker dra loss jerken men inser då att det är en gädda som huggit……… Inte stå och sova när man fiskar!!

Den gör ett ordentligt hopp och är fri igen. Det var ingen jätte så det gjorde inte så mycket men det var ju första semestergäddan……
Börjar gå tillbaka till bilen och av någon anledning stannar jag där jag började och gör några kast till.
Jag ställer mig ganska högt upp så att jag kan se när jerken jobbar.
Plötsligt känner jag ett svagt hugg samtidigt som jag ser en jättevirvel vid jerken. Missat hugg!!!!
Kastar ett par gånger till utan att något mer händer.
Byter till min UV Buster och kastar ut på samma ställe.
PANG!!! Så sitter en fin gädda på kroken. Släpper naturligtvis efter ca 5 sekunder.
Inget monster men fin storlek. Kanske ca 5 kilo.
Står besviken kvar och slökastar lite och plötsligt hugger en liten gädda rakt framför fötterna. Första semestergäddan!!


Efter detta åkte jag vidare till en å jag spanade in förra året.
Även denna ser riktigt grym ut.


Trots mycket fiske med alla tänkbara färger blev det dock inte någon fisk här i år heller……
Stack sen till en sjö där jag vet att det fångats mycket gädda under isfiske.
Även denna ser grym ut.


Trots en hel del fiskande blev det inget här heller…….
När jag då till sist skulle köra hem stannade jag till på ett ställe som såg trevligt ut och här hade jag faktiskt en snipa som högg men som lossade under första hoppet.
Inte min dag idag!!!

SKITFISKE PÅ ER!!!!!!
Totalt antal fisketurer i år : 73
Antal gäddor: 57
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca +15 grader, halvmulet/regn, vattenstånd lågt , klart vatten, Fisken högg på Buster Jerk sinking pappegoj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar