Summa sidvisningar

onsdag 1 juli 2009

090701 Misslyckat åfiske men ändå lyckad tur

Stack ut tidigt imorse för att göra ett försök på storgäddan.
Blev dock ordentligt besviken när jag kom fram till ån. För strömt och för grumligt…..
Tur att man har så bra tajming……….
Efter ca 10 kast beslutade jag mig då för att göra denna fisketur till en upptäcktsfärd istället och kolla av ett nytt ställe som jag fått höra talas om genom en ”icke fiskare”.
Sagt och gjort! In i bilen och iväg.
Väl framme var det bara att börja vandra genom skogen.
Efter ett tag började nässlorna bli lite jobbiga. Ett axelhögt hav av nässlor gjorde vandringen nästan omöjlig.

Skam den som ger sig!!!!
Efter ett tag kommer jag dock fram till sjön. Den ligger där spegelblank. Som hämtad från en sagobok.

Jag gör ett kast med en Buster Shallow och på första kastet har jag fisk på men den släpper efter några sekunder……
På andra kastet lyckas jag på något sätt få till en riktig ”professional overrun”.
PANG säger min 0,36mm Power Pro och Buster + titantafs flyger åt he-vete!!!!
240kr på en millisekund.
Detta drabbar tydligen inte bara proffs!!
IRRITERANDE så det räcker.
På med ny tafs och en ny Buster och fiska vidare.
När jag gjort ett antal kast ser jag att det ser ut som om linan från mitt tidigare misslyckande verkar ligga och flyta i ytan en bra bit ut i sjön.
Efter några kast lyckas jag fånga linstumpen och upp kommer min Buster med titantafs!!
Syns inte på bilden men jag lyckade fånga de sista 30cm på linan!!! FLYT!!!!


Efter det satt jag på min Buster Shllow igen och efter ytterliggare ett tag får jag ett hugg som leder til landad fisk.


Pga näckrosorna var det mycket svårfiskat och nästa gång är det nog mete som gäller.
Potentialen för stor fisk verkar finnas. Mycket betesfisk och  fint vatten ……
Efter detta testade jag en annan väg tillbaka till bilen som var lite smidigare än ditvägen.
Efter detta blev det fiske i en annan liten sjö. Har hittills bara fått snipor där men jag hoppades att kanske …..
Pga all växtlighet måste man här köra med mycket ytgående beten typ popper samt Buster supershallow. Trots detta är det svårfiskat.
Idag var dock ”som vanligt”. På en timme fick jag 3 snipor. Den minsta på 2-3hg upp till ett kilo.


Tror inte det är lönt att fiska där fler gånger. Kanske skulle man prova att meta med mask eller bröd istället? Idag såg jag flera stora  fiskar av okänd modell. Skulle gissa på sutare eller karp.
En hel del körande blev det men det gav i alla fall 4 gäddor. Inte så illa!!

SKITFISKE PÅ ER!!!!!!!!!!!!

Totalt antal fisketurer i år : 71
Antal gäddor: 56
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca +20 grader, klart väder, vattenstånd ? , grumligt vatten i ån och halvklart i sjöarna ,
Fisken högg på Buster Jerk Shallow samt popper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar