Summa sidvisningar

söndag 7 juni 2009

090607 Lyckad morgontur

Senaste tiden har det varit mycket jobb därav så lite fiske……
Idag vaknade jag dock ett par timmar tidigare än alarmet på klockan så då passade jag på att ta ett par timmars fiske innan jobbet.
Pga blåsten valde jag ett ställe som jag aldrig fått fisk på men som jag alltid tyckt sett fint ut…… Skulle det bli fisk idag då?

Efter lite velande valde jag att köra med min nya gädd-magnet.Den rödvita Bustern.
Den är så bra att fiska med för man kan ha stenkoll på var den är och se att den rör sig rätt.
Jag gör mitt första kast och jag hinner knappt börja jerka hem den innan en gädda fullkomligt slänger sig över den. Mothugg och den krokas jättefint. Efter en trevlig fight blir det fotografering. Vikt 2-3kg. Fortfarande lite ärrad av leken men den hade ätit upp sig fint och kändes ganska välmatad.

Efter fotograferingen märker jag att en gälbåge är skadad och hänger ut ur gällocket….. Troligvis en gammal skada från tidigare. Änden såg ”skrumpen” ut.
Jag valde då att klippa av biten som hängde ut och sen fick den simma hem igen. Kan ju hoppas att den mår bra. Den verkade ju må bra när jag fångade den i alla fall.
Jag har faktiskt tidigare fått en öring som saknade en eller två gälbågar och den verkade må bra så jag hoppas att denna gädda också kan få ett långt och bra liv. Jag fångar den ju gärna igen om några kilo………
Efter detta går jag en bit uppströms och fiskar utan att få ett enda napp.
Lite besviken börjar jag gå tillbaka mot bilen men när jag närmar mig stället där jag fick gäddan stannar jag och gör ett kast.
Pang så hugger en gädda som följs av slaklina och ett grovt plask. Inget snip-plask alltså utan grov-gädda-plask!
Jag sätter mig ner utom synhåll och väntar några sekunder och sen gör jag ett nytt kast.
Kastet blir inte helt perfekt men jag börjar ändå jerka hem Bustern.

Pang så sitter den!!!! En fin gädda som börjar fighten med ett hopp rakt upp i luften som sen följs av några ganska sega men kraftfulla rusningar. Efter det blir det fotografering och sen retur.


Vikt ca 5+. Inte så lång (nästan 90cm) men väldigt grov och bred över ryggen. Jättefin gädda!!
2 gäddor på ett ställe där jag aldrig tidigare fått fisk. Fint som f-n!
Jag går sen vidare neråt och kommer till ett ställe med ganska mycket näckrosor och bråte. Får till ett fint kast rakt in i en öppen ”gata” och börjar jerka. Pang så hugger en fin gädda som dock lossnar lika snabbt igen. Trots upprepade försök ville den inte hugga igen.
Körde efter detta vidare till en annan del av ån där jag aldrig tidigare fiskat men jag vet att det tagits gädda på 10+ här. Dock blev det inget för mig idag…… Nästa gång kanske?
Sen blev det att åka till jobbet då klockan blivit 07.30.

Skitfiske på er!!!!!
Totalt antal fisketurer i år : 62
Antal gäddor: 47
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca 8 grader, klart väder, Väldigt blåsigt, vattenstånd -20cm , klart vatten , Fisk högg på Buster Jerk rödvit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar