Summa sidvisningar

lördag 26 februari 2011

110221 ÄNNU ETT ISPASS

Då var min fiskepaus slut. Den varade ju länge.
Efter senaste turerna kände jag att det var dags för att testa ett ”nytt” ställe. Har fiskat där en del innan men inte från isen.

Hade alla spö på plats 08.00.

Isen var inte jättetjock, tippar på ca 12 -24cm och den var helt kristallklar.

Efter det att alla spö var riggade sjönk jag ner i min stol och började vänta.

Förhoppningarna var inte sådär jättehöga med tanke på senaste tidens skitfiske….

Efter 10 minuters fiske sitter jag och blundar då jag plötsligt hör ett ljud som låter som en plaskande fisk?????

Tror först att jag somnat och drömmer men när jag tittar på vippan som är närmst mig ser jag att den åkt ner under vattenytan. Det var plasket!! Förmodligen hade jag fått vatten i pinglan som fryst….. Därav inget pingel!!

Jag är snabbt uppe på fötter och tar tag i spöet.

Linan flyger av rullen. Stramar upp och gör mothugg. FAST FISK!!!!

Ganska snabbt ser jag att det är en trevlig fisk som kämpar bra. Vikt typ 3-5kg.
Fräckt med kristallklar is!!

Efter några sekunders fight hoppar den dock av. Tråkigt men skönt med spöböj.

Riggar spöet igen och väntar……

Efter mindre än en timme börjar det pingla på spöet längst bort.
 Vippan rör sig upp och ner men löser inte? Jag studerar vippan noga och börjar filma.
Efter att ha filmat i ca 1,5 minut beslutar jag mig för att gå fram och känna.

Ibland kan ju gäddorna stå stilla och tugga i sig betet. Vill ju inte ha en gädda med svald betesfisk.

Jag smyger fram och då har det gått ca 2 minuter sen ”hugget” kom.
När jag skall ta spöet så märker gäddan mig och sticker med betesfisken. Vippan löser.

Jag gör ett mothugg och det känns som att kroka botten!!!!!!
Lossar lite på bromsen och då gör fisken en riktigt mäktig dragning innan den släpper…….

Jag är ganska säker på att detta är den största gädda jag haft kontakt med……. Den kändes riktigt mäktig!!

Fick med det på film så titta och njut.

Kanske mitt mothugg var för mesigt eller var det bara otur? Hoppas på en returmatch snart igen!!!!
Totalt antal gäddfisketurer från isen i år : 11
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  i år : 0
Övriga fisketurer:0
Antal gäddor: 10
Årsbästa (Gädda): 7,8kg 101cm 110106
IS PB (Gädda): 10,2kg 101218
JERK PB (Gädda): 9,2kg 090312
METE PB (Gädda): 9,4kg 101107

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar