Summa sidvisningar

tisdag 12 oktober 2010

BLEKINGE GÄDDFESTIVAL 9-10 OKTOBER

Äntligen var det då dags för Blekinge Gäddfestival!!
Jag och Brink stack hemifrån vid 5 tiden och var först på plats av alla tävlande.

Vi var framme ca 06.15. 45 minuter för tidigt….
Efter lite foto och frukost så var det då äntligen dags för instruktioner samt en liten ”belöning” från sponsorerna. Det blev en Big Bandit från CWC samt en Hitman från BIOS. Brink verkade glad.

Efter detta fick vi vänta till kl 08.00 då det blev lite genomgång av regler osv. 15 minuter senare fick vi våra startbrickor och vi var fria att börja fiska. Lite trängsel blev det allt vid tavlan.


Efter detta var det full fart med Brinks nya (fiske)bil.

4WD är inte illa när man skall försöka sjösätta en båt på en geggig naturramp…..
Väl i vattnet så bar det av mot första stoppet.

Förutsättningarna kändes inte helt optimala med sol och lågvatten men lite blåst gjorde att vi hoppades ändå.
Ganska omgående högg min första gädda. Ingen jätte men en skön fisk. 75cm Blekingegädda. På egenlackad Buster Jerk!!


Efter en liten stund blev det en till av lite mindre storlek.


Sen slog brink till med en lite större. 82cm havsgurka.


Vi körde runt en hel del i det ganska tuffa vädret. Skönt med vettiga kläder.


Trots en del hugg så kändes fisket ganska segt.
Brink drog gädda efter gädda medans mina hugg kom mer sällan.


Det blev en del fisk men inget större.
Mot eftermiddagen blev fisket riktigt segt. Vi beslutade att testa fiskelyckan mitt ute i havet vid en ö som hade ganska branta kanter nästan rakt ner till typ 5 meters djup.
Brink satt och meckade med sin Ambassadeur som hade börjat låta konstigt och jag stod och kastade med min 4 play 25cm Rainbow. För er som sett detta bete så är det ganska tungt och stort. Mitt i en hemtagning så händer det som man bara drömmer om.
Jag ser en fin gädda komma susande efter mitt bete och sluka det i en tugga.
Första tanken är att nu sitter ”min tia” äntligen på kroken. Känner att det är en hygglig fisk men inser ganska omgående att det inte är en jättefisk……
Vi väljer trots det att håva den för säkerhets skull. Ingen jätte men längden ligger på 83 centimeter.

Bilden blev inte jättebra. Vi hade grymt motljus. Jag försökte skymma under tiden som Brink fotade.

Efter denna fisk blev det inget mer denna dag (tror jag).
Hur slutade dagen då? 8-4 till Brink men med största fisk till mig.
Inget superfiske men samtidigt inte helt illa!
Efter detta bar det av till starten för att lämna igen våra startbrickor och sen stack vi hem till våra familjer.

Dag 2 gick starten 07.00. Vi var på plats och fick startbrickorna ännu en gång. 


När vi kom fram till rampen så såg vi att vattennivån nu var ännu lägre än under gårdagen. Detta tillsammans med klarblå himmel och extremt lite vind bådade illa.
Pga den låga vattennivån var vi tvungna att sjösätta båten halvvägs upp på land……. 


Sen fick vi dra ner den i vattnet.
Vår gissningar om dåligt fiske visade sig vara sanna. Fisket var helkass!!
Brink lyckades ganska tidigt lura upp en liten gädda som var ganska pigg men efter det så tog lyckan slut. 


Brink hade något hugg och jag tappade 2 fiskar men förutom det så var det stendött hela dagen.
När det var ca 1 timme kvar ”pissade” vi på fisket och drog upp båten. 


Skön dag men urkass fiske. Detta gällde för samtliga delatagare tror jag. Flera vi snackade med hade inte haft ett enda hugg……

Vi brydde oss inte om att anmäla våra fiskar men om vi gjort det så hade vi väl hamnat kring plats 50. Inte så illa av 500 startande. Se resultatslistan på :

www.blekingegaddfestival.se

Vinnarfisken var ca 105cm lång och vägde ca 7kg. Inget monster med tanke på att 500 man fiskade i 2 dagar. Det är totalt 1000 mandagar.
Det tar lite tid att själv komma upp i 1000 mandagars fiske……….

Nästa fisketur väljer vi tidpunkt och plats!!!!
Då j-lar!!

Skitfiske på er!!!! 

Totalt antal gäddfisketurer i år : 40
Övriga fisketurer:1
Antal gäddor: 79
Årsbästa (Gädda): 7,2 kg 100828
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar