Summa sidvisningar

måndag 25 maj 2009

090524 Test av nya beten

Hade planer på en liten fisketur idag trots senaste tidens regn. Var rädd att vattnet skulle vara för strömt och grumligt pga senaste tidens regn men gissa vem som hade fel?

När jag kom fram till M-ån så såg det ut som vilken sommardag som helst med låg vattennivå och ganska klart vatten.

Började att fiska med min ”bruna” Buster Jerk II . Ganska omgående högg en liten snipa. Fotografering och sen fick den simma hem igen.



Fiskade mig sen nerströms mellan vass, gräs och näckrosor utan att få ett enda hugg.

När jag sen kom fram till en mer öppen del av ån så började jag testa de lite större betena.
Först började jag med min I-fish ”The Duke”. Bra häng i vattnet och bra bellyflash. Jag tänkte att om gäddorna inte hugger nu så finns här inga gäddor.
Naturligtvis så högg inte en enda gädda………..
Bytte då till min röd-vita Buster Jerk och började provkasta lite. På andra kastet smäller det till och en 5+ får kämpa ett tag innan jag lyfter upp den och fotograferar lite innan hon får simma hem igen. Känner att jag nog borde köpa en avkrokningsmatta. Dom verkar bara var så onödigt stora….. Får fixa det på något sätt!



Efter det fiskar jag mig vidare nerströms och får ganska snart ett hugg till!
Jag tar fram kameran och fotograferar precis millisekunden efter som gäddan hoppar upp i luften och Bustern lossnar ur munnen. På kortet fastnar alltså bara en hoppande gädda…… Jag räknar inte den som fångad.



Efter denna lilla händelse hoppar jag in i bilen och åker till en anna del av ån. När det är sån fart i gäddorna får man passa på.
Parkerar bilen och börjar med att kasta ett kast nerströms. Ingenting!
Kastar då ett kast uppströms och då hugger en fin öring min röd-vita Buster! En liten rusning och sen är den fri igen…..

Verkar vara fart i fisken här också, eller?

Fiskar vidare i 1,5h utan att få ett enda hugg. Såg dock ett par ganska fina öringar. Verkar som det här stället mest hyser öring. Jag vill ju ha gädda!!! Måste fokusera mer på stället där jag tidigare fick mitt PB på 9,2kg. Där finns det garanterat större!!!!!!!

På kvällen blev det lite mete med grabben. Idag ”vann” jag!! Blev några minborrar.


Skitfiske på er!!!!!

Totalt antal fisketurer i år : 58
Antal gäddor: 39
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca 15-20 grader, regn och sen klart väder, vattenstånd -25cm , halvklart vatten , Nästan alla mina jerkbeten testades , Fisk högg på Röd-vit Buster samt Brun Buster Jerk II

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar