Summa sidvisningar

lördag 21 februari 2009

090221 Chansning……


Trots kylan tog jag en chans och stack en kort sväng till R-ån idag.
Hoppades på att kanske hitta något parti utan is som kunde ge fisk.
Gissa om jag blev förvånad när jag kom fram????
Hela ån var ”öppen” (dvs ingen is) och vattennivån var perfekt och vattnet var rent och klart. Helt perfekt!!
Började fiska men trots att allt verkade ”perfekt” så ville inte en enda fisk smaka på min 4 play…..

Tog då beslutet att vandra en bit nerströms till ett ställe som normalt sett inte brukar vara så bra under den kalla delen av året.
På vägen dit såg jag flera gäddor som blev skrämda när jag kom ”klampandes”. Ingen av dom ville dock hugga efter det.
När jag väl kom fram till ”stället” så fick jag en liten snipa på ett av de första kasten. Äntligen en fisk!!!
För att unvika förfrysning lät jag den sitta krokad på draget under tiden som jag tog fram kameran. Då lossande den såklart……
Ofotograferad fisk = ofångad fisk………….
Jag fortsatte att kasta en stund på samma ställe och ganska omgående fick jag ett väldigt trevligt hugg så att det ”sjöng” i linan men efter någon sekund lossande den. ¤##%¤%&%¤(fula ord)!!!
Gick vidare nerströms och kastade på ett ställe som är ganska svårfiskat men jag lyckades på något sätt få till ett superkast som landade precis rätt.
Jag hann precis börja ta hem betet och då såg jag en våg bildas bakom betet.
Hugg men tappad fisk…..
Ytterliggare några kast på samma ställe och till sist så högg den igen och denna gången lossnade den inte!
Vikt ca 2kg.


Fotografering och sen fick den gå tillbaka helt oskadd.

Nu gick jag tillbaka till stället där jag hade hugg innan och efter några kast fick jag en liten snipa.


Efter fotografering fick den simma hem igen.
Jag fortsatte att kasta på samma ställe och jag hade då en gädda som flera gånger attackerade min 4 play ordentligt. Jag fick dock inte den att fastna på kroken.
En av gångerna högg den tvärs över min 4 play rakt framför fötterna på mig men eftersom jag bara kör med en trekrok så misslyckades mothugget….
Gör inget. Om den bara hade varit större hade den tagit hela betet och då även fastnat!!
Nu började det mörkna och jag började vandra hemåt igen.
På vägen stannade jag till på ett ställe som ser väldigt bra ut men som aldrig levererat ens det minsta lilla hugg.
Denna gången fick jag dock ett ordentligt hugg men inget mer.
Nu vet jag att det finns fisk där så nästa gång kanske………
Hade tänkt att försöka hinna med en tur till S-ån imorgon men nu när jag tittar ut genom rutan på snön som faller så ........Hmmmmm


Skitfiske på er!!!!
Totalt antal fisketurer i år : 19
Antal gäddor: 12
Årsbästa (Gädda): ca5kg 090204
PB (Gädda): 5,6kg 081217

Förhållanden/beten
Temperatur ca 0 grad, halvmulet, vattenstånd ca -15-20cm klart vatten/ 19cm 4play Rainbow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar