Summa sidvisningar

tisdag 25 februari 2014

140222 ÄNNU MER GÄDDOR


Som jag skrev i förra inlägget så blev man ju knappast mindre fiskesugen efter förra passet.
Efter att ha snackat runt lite så bestämde jag och Johnny att vi skulle köra ”nästan heldag” i skärgården på lördagen. Vi var båda bortbjudna på kvällen så därför valde vi att fiska ”enkelt och snabbt”, dvs vadare istället för båt.

Planen var att vada ut i soluppgången för att maximera fisketiden.  Jag har tidigare bestämt mig för att försöka optimera mina fisketimmar när förhållandena känns perfekta. Vad är mer perfekt än februari, öppet vatten, varmt , lagom vind, rätt vattenfärg och tid att fiska? INGET‼‼‼

När det gällde betesval var jag tvärsäker efter de senaste dagarna. Jag brukar alltid köra naturfärger förutom på våren. Har fått för mig att gäddorna blir mer uppretade av dessa och att de syns bättre i de ofta grumliga vattenmassorna.

Johnny däremot körde lite allt möjligt med lite mer mörk kulör.

Vi var på plats som planerat dvs vi startade tidigt som in i ”¤#!”#”¤#¤#¤!”/%¤” :-)

Efter gårdagens fiske så hoppades jag på bra fiske. Efter någon timme hade dock denna spänning bytts ut mot besvikelse…… Vi hade haft någon snipkontakt men inte landat någon fisk :-(

Nu började Johnny bli sugen på att ”pudra näsan”.  Han valde att gå in till land för att slippa kissa på sig samtidigt som jag fiskade vidare.

När han har gått ca 20 meter landade jag dagens första fisk :-) En ganska fin fisk. Blev i alla fall en Jörgenbild.

Efter denna tar det någon minut tills nästa hugg kommer. En snipa som fick simma hem direkt igen.

Jag kastar ut igen och nu smäller det på något bättre! Efter en trevlig fight får jag in den och ser att den är ganska fin. Inte något PB precis men ändå något jag vill ha ett foto på. Jag vinkar till Johnny som  precis är klar efter sitt toabesök 3 km upp på land ;-)  Under tiden försöker jag kroka av fisken vilket jag inte lyckas med. Trots en trekrok så klarar jag inte av det med vatten upp till naveln. Ville inte heller gå in på grunt vatten då jag inte vill lämna min position. Kändes het :-)

Passade därför på att testa min ”vadarsäck”. Mmmmmm vad smidigt det gick, not‼!
En liten test slutade med att ryggsäcken blev genomsur, jag höll på att tappa min kamera men lyckades fånga den halvvägs till botten och jackan blev våt upp till armhålorna.
Lyckades dock precis få ner gäddan i säcken tills Johnny kom :-)

När man var två gick det dock jättesmidigt.

Ingen jätte men en vikt på 6-7 kilo var ju trevligt:-)

Plötsligt hade jag landat 3 och Johnny 0. Kom ihåg att kissa innan ni går ut i vadarstövlar‼

Efter detta fortsatte vi att fiska. Jag gjorde i alla fall det. Tyckte att Johnny mest pulade med sina prylar ;-)

Fram mot lunch hade jag landat 8 och Johnny 0. Han hade dock haft flera kontakter men inte haft flytet med sig:-(

En liten stund efter lunch hade jag landat 9 fiskar och då lyckas även Johnny landa dagens första.

Då klockan närmade sig 13.00 och vi var tvungna att tänka på hemfärd bestämde vi oss för 5 kast till. På mitt 5e kast tycker jag att jag ser en ganska fin gädda som missar mitt bete????
Eller vad såg jag???

Kastar ut 5 meter bakom ”synvillan” och börjar jerka. Hinner knappt börja innan jag får ett riktigt bra hugg!!!

Fisk nummer 10 är landad. En riktigt fin firre :-)


Efter denna börjar vi gå in och jag lyckas faktiskt knipa en till på vägen.

Vilken dag‼! Ganska våt och frusen men 11 gäddor ”rikare”. Kul‼‼!

Det är dock inget för mjukisar att vada i februari. Man blir ganska kall om både händer och fötter av att stå i iskallt vatten så många timmar. Blir inte så mycket bättre av att försöka dyka efter sin sjunkande kamera ;-)

Nu var det dags att tänka på privatlivet och vi begav oss hemåt.

Eftersom jag fiskat 3 dagar i rad och alla kläder var mer eller mindre våta slängde jag bara in allt i bagaget i en våt hög och tänkte att jag skulle ta tag i det på söndagen när jag kom hem från flickvännen. Sen kanske det inte blev riktigt så men om det kan ni läsa i nästa inlägg……

Tack Johnny för en trevlig dag i vattnet‼ Hoppas du vill/vågar fiska med mig igen trots att du blev totalt utfiskad ;-)

SKITFISKE‼‼!

Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2014 :5st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2014 : 1st
Övriga fisketurer 2014: 0st
Antal isgäddor 2014: 0st
Antal öppet vatten gäddor: 19st
Hundraklubbare 2014: 0st
10+ 2014: 0st
Årsbästa 2014(Gädda): 3hg :-)
Hundraklubbare totalt: 20st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): Ingen över kvalgräns
BÅTREKORD 434an: 9,6kg 104cm, 50cm 121126 Jörgen
BÅTREKORD 380an: 8kg 130615 längd 107cm Jörgen
BÅTREKORD Crescent 250: FF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar