Summa sidvisningar

fredag 18 december 2009

FRÅN KOJA TILL SLOTT!

Tänkte passa på att skriva lite om lilla fiskehörna som jag tjatat om här på bloggen så länge.
Jag är ju inte 100% klar men det blir man väl aldrig.
Dock har jag kommit så långt att jag nu flyttat in nästan alla prylar samt att jag kan sitta här och skriva detta inlägget. Den får alltså betraktas som färdig.
Många har frågat mig vad fan jag håller på med eftersom jag aldrig blir färdig.
Det är ju mer än en sak som bidragit till den långa tiden…..
Det är ju inte så att mitt källarrum är det som legat högst på priolistan.
Huset består ju av fler rum än mitt.
Vi kan ju ta det från början.
När jag köpte huset 2002 fanns ju redan från början en tanke på att fixa till källaren så att den skulle gå att använda på ett vettigt sätt. Har tyvärr bara en bild kvar från köpet då en HDD krasch orsakade en månads bild-bortfall…

Besiktningsgubben varnade dock för frigoliten och furupanelen som den tidigare ägaren hade monterat upp på vägen i källaren.
Man får INTE isolera ett stenhus innifrån. Då dras fukten in i huset istället för att den åker utåt. Detta innebar alltså att hela källaren var en fuktsugande ”bomb”.
En av dom första åtgärderna var alltså att dra ner frigoliten, reglarna och all j-la panel.
Hur såg det ut under? Jo som F-N! Ruttna fuktiga reglar och kilovis med puts som lossnat.

Nu när jag skriver låter det som om jag jobbat konstant men så är det alltså INTE!
Mellan dom olika momenten har det renoverats kök, badrum, dränerats osv osv……
Ibland har det även fiskats, hihihihi.
Efter panelnedrivning blev det dags för elcentralsbyte.
Den gamla centralen påminde mer om reglaget till en elektrisk stol från 1930 än något annat.

Kolla huvudbrytaren. När man bröt strömmen lossnade skyddskåpan under spaken så att de strömförande faserna blottades. Livsfarligt!
Elsystemet i källaren bestod från början av ett avsågat hörn på en dörr till tvättstugan.
Detta för att man skulle kunna dra in en förlängningssladd från tvättstugan med stängd dörr……. Proffsigt!!
Centralen byttes till en ny med automatsäkringar samt 3 jordfelsbrytare. En till kyl-frys, en till garage/fiskehörna samt en till resten av huset.


Var också tvungen att lägga kabelstegar i hela källaren då elsystemet i hela huset innan i stort sett var obefintligt.
Dessa kabelstegar/trådstegar har jag sedan lagt kablar, pneumatikslang, antennkablar i samt fäst spöhållare, lysramper osv.
Under tiden som jag gjort detta har mitt lilla källarrum varit verkstad för resten av huset och ordningen har inte alltid varit den bästa…… 

Efter elen gick jag så på väggarna. All lös puts knackades ner och sen putsades allt om. 


Efter det målade jag väggarna och all all eldragning slutfördes. Nu har jag satt lysramper så att en blind person kan se!!

Har också satt uttag överallt för att slippa alla j-la förlängningskablar. Hatar förlängningskablar!!!
Sen blev det golvmålning.

Efter det blev det IKEA besök och en byrå, ett skrivbord samt en stol inhandlades.
Valde ett högt bord då jag ganska ofta står upp och packar min prylar när jag skall iväg att fiska. Bordshöjd 102cm. Monterade det först på 107cm men det blev fel. Gör om och gör rätt…….

Som sagt så skall det kanske upp lite mer prylar men nu kan jag äntligen använda min egen fiskehörna!!!
En dröm som började för över 20år sedan är äntligen uppfylld!
Jag slipper ha mina prylar undanskuffade på diverse ställen.



Nu fattas bara den där 10+………

SKITFISKE PÅ ER ALLA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar