Summa sidvisningar

söndag 1 februari 2009

090201 Kallt havsfiske

Efter gårdagens sköna fina väder så bestämde jag mig för att utnyttja min julklapp från morsan.
En betald havsfisketur.
Sagt och gjort!
Igår kväll ringde jag Wittskär och bokade de 2 sista platserna på båten.
Gött!!!!
När jag sen steg upp imorse fick jag nästan en chock!
Snö och tjutande blåst!!!! Duktigt att lyckas välja den kallaste blåsigaste dagen på året!!!



Jaja inget att göra.

Morsan hämtade upp mig och sen åkte vi till Råå hamn.
Väl ombord tog jag fram min nya Ambassadeur 7001 och fyllde den med 0,51mm flätlina.
Redo för stortorsk.



Efter en kort gång så var det så dags för första nersläppet. Efter ca 5 minuters fiske var jag så frusen om fingertopparna att det gjorde ont…..
Jag tänkte att det skulle räcka bra med mina vanliga fingertoppslösa fiskevantar.
Fel fel…….

Dock så blev det bättre om jag då och då drog in fingertopparna i vantarna en stund.

Trots detta så var varannat stopp isande kallt då vinden verkligen var ISKALL!!!!
Linan frös ofta fast så att pilken inte gick att få ner i vattnet…



Märkte också att havsfiske med vänstervevad rulle är HELKASS!!!!
Fungerade inte alls bra. Blir till att sälja på Tradera…… Använd 1 gång…..

Märkte också att de undre lagren på flätlinan blev helt deformerade. Kanske hade jag för lite spänning på linan då jag fyllde rullen?

Det är alltså ”back to basic” som gäller! Min vanliga Ambassadeur 7000 med 0,60mm nylonlina.

Fisket då?

Det drogs väl upp en 10-15 torskar och en del sill.

Själv blev det bara sill samt en liten sej på några hekto.

Tur man har 200meter 0,51mm flätlina med dragstyrka 36kg……………………….



Blev ganska glad för sillen då planen är att använda den till gäddmete.
Mer om det vid ett senare tillfälle.

Med vänlig hälsning
Isfiskaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar