Summa sidvisningar

torsdag 22 juli 2021

SIMONS 210719-20

 Har ju länge hoppats på lite tid för fiske….

Har varit fullt upp så långt på semestern men plötsligt öppnade sig en möjlighet till fiske:-)

Var inne på Simons sida och såg att min favoritplats var ledig. Drog iväg ett meddelande och bokade platsen‼!

Slängde in prylarna i bilen och drog iväg :-)



Har ju alltid alla prylar redo så packningen gick snabbt‼

Sen blev det ett snabbstopp på Willys med min fina korg för att ladda upp med lite mat :-)



Efter det blev det ett stopp på Svågertorp för att göra en sista Coronatest. Nu är jag ju vaccinerad med 2 sprutor‼‼ Om 2 veckor kan jag färdas fritt över gränsen‼! Skall bli såååå skönt‼!


 

Sen fräste jag över bron till Simons :-)



 

Kom igång med fisket typ 17:30.



Var bered påp sjukt segt fiske med tanke på värmen. Vet att värmen påverkar fisket åt fel håll……

Dock räcker det ju med ett hugg för att det skall bli den bästa fisketuren ever :-)

Så jag ville göra ett försök!

Ivan kom på besök strax efter att jag börjat fiska och strax därefter högg det på ett av mina beten:-)

Kända ganska snabbt att det inte var ett monster men den bjöd faktiskt på en ganska bra fight!

Kunde till sist landa en ganska fin vit stör på typ 20+ kg.




Sen blev det lugnt…….nästan för lugnt :-)

När vinden slutade blåsa på mig blev känslan magisk! Underbart vackert och mysigt‼





Mer magiskt än så kan det omöjligt bli‼

Att sen även veta att en av Nordens största Belugor lurar under ytan gör inget mindre magiskt ;-)

När klockan närmar sig 01:00 smäller det till på ett av mina spön. Detta följs av en monsterrusning rakt ut i mitten av sjön‼!

STOR FISK‼!

Efter typ 5 minuter stiger den dock av utan att jag i stort sett lyckats veva in en enda meter…….

Tar den nästa gång ;-)

Tänkte att detta nog var min enda chans att lura en stor firre denna turen :-(

När det är så varmt kan det ibland vara långt mellan huggen!

 

Jag går och lägger mig och hoppas att det skall hugga fler gånger under natten.

Något pet har jag men inte mer.

Ovanligt dött (som förväntat)……

Grannen på plats 1 ger upp kring lunch. Han har då som jag bara fångat en fisk.

Jag fortsätter dock. Det har hänt förr att det plötsligt kommer ett hugg från ingenstant precis innan man skall grilla eller åka hem:-)

NEVER GIVE UP‼‼ Man får ingen fisk hemma i soffan ;-)

 

13:15 nappar det igen. Har då väntat 12h sen förra nappet….

Efter en massiv rusning spaknar fisken ganska ordentligt och jag kan ganska lätt landa en ”liten” beluga på 32kg. Hos Simon är detta en bebis ;-) Finns knappt mindre!

 


Nu höjs hoppet igen! Efter någon timme så lugnar det dock sig. Efter två timmar så hugger det dock ordentligt igen! Nu är det riktigt TUNGT‼‼ Stor fisk, garanterat‼!

Ganska tidigt försöker den hoppa men jag ser att den är så grov att den inte riktigt verkar orka få upp hela kroppen över ytan. Den är sjukt grov‼‼!



Allt finns på film som jag sen skall klippa ihop :-)

Nu blir jag riktigt nervös‼ Kan detta vara en 50+?????

Jag drillar vidare och får springa efter fisken som kör fram och tillbaka. Tar till sist vågsäcken på ryggen :-)

Efter ytterliggare några minuter försöker den hoppa igen och nu blir jag ännu mer nervös….



Efter ett tag får jag in fisken och försöker ta den om stjärtspolen….. 

Dream on, det gick inte så bra :-) 

Den svarade med att skvätta ner mig ORDENTLIGT och sen dra iväg igen….



Efter någon minut till lyckades jag dock få in den i slungan‼! YES YES YES‼‼

Magiskt grov och fin fisk‼‼ Även jättefint krokad i läppen!!!











Jag mäter och väger den till 46,5kg(46-47kg) och ca 180cm. En sjukt grov fisk‼‼!

Svårt att exakt väga fiskar som dessa.

Den vägde typ 51-52kg med säck. Säcken vägde sen typ 5 kg.







Tror att det är en av de nya. Nu när den börjat äta kommer den säkert upp över 50 igen ganska snabbt!

 

Så är jag nöjd över att jag inte gav upp? Tja, sådär ;-)

 

Plötsligt ändras allt från att vara ganska kass till att bara vara den bästa turen ever :-)

Fiske‼!

 

Kämpade mycket med att försöka hitta fisken och det gjorde jag ju :-)

Djupt, grunt, låmgt in, långt ut osv. Alltid en kod som behöver knäckas!

 

Totalt blev det alltså ”bara” 3 firrar men VILKEN AVSLUTNINGSFISK‼! Nytt PB. Så kul. Sätter vikten till 46,5kg så blir det lite i mitten av det jag vägde :-)

 

Nu har jag även fått min 3e Shimanorulle så jag måste ju snart fiska igen;-)

 

Ingen Coronatest, rätt utrustning och sen kanske även rätt spöbutt?

Hade köpt på mig en spöbutt fr Aliexpress. Snygg men den fungerade inte så bra då den skadade hadtaget lite på spöet :-( Mög‼!




 

Beställde därför upp den enda som alltid funkar! Erika har redan en till sina spön. Den är dock för liten till mina. Jag beställde därför en större som skall passa mina 25mm spöändar. Cush it. Den bästa som finns...



Vi får se……….

 

 

SKITFISKE PÅ ER‼‼

 

Antal störfisketurer 2021: 10st (totalt 76st)

Antal störar 2021: 64st (totalt 504st)

Årsbästa stör: Beluga 46,5kg Simons 21720

PB stör: Beluga 180cm46,5kg 210720 , Sibirisk stör 20kg 148cm 170809, Vit stör 30,5kg 180517, Diamantstör 23kg 190312

Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2021 : 11st

Totalt antal gäddfisketurer från isen 2021 : 3st

Antal isgäddor 2021: 3st

Antal öppet vatten gäddor 2021: 6 st

Hundraklubbare 2021: 2st

10+ 2021: 1st

Årsbästa 2021(Gädda): 10,1kg, 106/50cm

Hundraklubbare totalt: 27st

10+ totalt : 9st

Övriga fisketurer 2021: Karp 13

Karp PB: Spegelkarp 4250g 200613, Fjällkarp 2500g 210601

IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm

JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm

FLÖTMETE PB (Gädda): 13,0kg 200103 längd 116cm

KANTMETE PB (Gädda): 10,1kg 210105 106/50cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar