Summa sidvisningar

torsdag 22 juli 2021

BÅTSERVICE JULI 2021, DEN SISTA

 

Efter mycket funderande  så bestämde jag mig för att sälja min båt :-(

Inget lätt beslut men med tanke på att jag senaste åren bara använt den typ 1-2 ggr per år så känns det inte försvarbart att behålla den. Behöver desutom platsen i garaget…… Trött på att behöva klättra in varenda gång jag behöver en cykel, gräsklippare eller ngt annat….

 

Jaha och hur är läget med båten då?

Oservad och obesiktigad :-( Inte så het på marknaden alltså :-)

 

Började med att göra ett impellerbyte. Allt lossnade lätt eftersom alla skruvar alltid fettats in med propelleraxelfett av mig. Nice att mecka när det är så!

 






 

Sen bytte jag olja i motorn samt filter.





 

Efter det bytte jag oljan i växelhuset.

 



Efter detta upptäckte jag att motorn inte gick rent…….

Kom fram till att ett stift var kass/stendött.

Köpte 2 nya stift och sen spann den som en katt :-)





Bytte även inspektionsluckan fram som hade ”ruttnat”.



 

Skulle sen bara besiktiga släpet……. Bara………

Naturligtvis fick jag underkänt på ett hjullager :-( MÖG‼!

Började kolla runt efter hjullager till en Tiki BT-450 och hittade bara dyra originalsatser med lager för typ 1000kr och uppåt…. På tok för dyrt‼!



Började surfa runt och kom då fram till att ett standardhjullager från biltema passar :-)



Så nice‼‼!

Införskaffade detta lager samt en hylsa i storlek 36 och sen var det bara att börja byta! Gick lättare än förväntat. Efterdrog muttern som håller allt på plats med 280Nm enl instruktionerna.







 

Efterkontrollen gick som en dans. Rakt igenom!

 

Så, nu är allt i toppskick‼‼

 

Anders har sagt att han köper den, hoppas att han håller sitt ord annars åker den ut på blocket…..

 

No more båt på ett tag. Får se om jag saknar det……..

Lägger hellre tiden på fiske än att mecka :-)

Dock är det med en tår i ögat som den får åka iväg..... Känns som slutet på en era.

Fisket i Blekinge är inte längre som det en gång var och jag behöver då inte någon båt :-(

Hoppas att  vi en vacker dag kan få tillbaka det fantastiska fisket !!!

 

SKITFISKE‼‼

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar