Summa sidvisningar

onsdag 29 augusti 2012

REVANSCH 120828

Idag var vi 4 stycken som åkte ut för att fiska lite abborre.

I min båt var det jag och Robin som skulle duellera.
I andra båten fiskade Johnny och Kristian.

Vi detta laget hade jag hunnit bli ganska trött på att höra hur utfiskad jag skulle bli så för mig fanns det bara ett alternativ. Att fånga flest abborrar!!

Efter förra turens ganska magra resultat för mig så kände jag denna gång lite mer säker på att få fisk.

Dagen innan hade alla 4 tillsammans besökt Sportfiskegiganten för att få en genomgång i hur man fiskar dropshot. Kevin gick grundligt igenom hur man knyter, vilka krokar man skall ha, vilka jiggar som är bäst och till sist även vilket gummiband man skulle ha mellan jigg och sänke.

För oss lät det väldigt ”tramsigt” med ett gummiband innan tyngden men jag och Robin delade ändå på ett paket. Dessa var ju inte helt gratis men vill man ha rätt grejor så kostar det :-) Kevin sa ju att detta behövdes.

Väl på plats så började vi genast trolla. Denna gång körde jag med en diving prey från Savagear som har många storabborrar på sitt samvete. Verkade dock inte bli något idag……

Vi trollade snabbt, långsamt, djupt och ytligt utan att ett enda liv. Tja jag tappade en miniborre men det räknas inte :-)

Vi stannade upp, snackade lite och kom fram till att vi kanske skulle testa våra dropshotgrejor. Båda 2 var lite skeptiska och vi trodde egentligen inte så högt om detta fiskesätt men man måste ju testa……

Sagt och gjort. Spöbyte och i med dropshotprylarna i vattnet.

Mitt tackel hinner precis landa och då hugger det direkt och bara några sekunder senare sitter även Robin med spöböj!!


Efter dessa 2 minuters dropshotfiske var vi inte skeptiska längre :-)

Nu kom borrarna upp med jämna mellanrum och vi hade tom dubbelhugg.


Dock kändes det inte som om det var optimalt abborrväder. Vi kämpade på men mot kvällen blev det svårare och svårare att lura fisken att hugga. Får erkänna att det var riktigt roligt att fiska dropshot. Lär bli mer sådant i framtiden. Bra fiske att ta med barnen på.

Dock slår det inte jerkfiske efter gädda ;-)

Vad blev resultatet då?

Jörgen 12st borrar
Robin 9st borrar varav en var turens största
Kristian 1 st borre samt en gädda som bet av linan vid båtkanten.
Johnny 1 st borre


Var betydligt tystare på jobbet idag än igår :-)

Nu är det gädda som gäller!!!

SKITFISKE!!


Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2012 :42st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2012 : 6st
Övriga fisketurer 2012 :3st
Antal isgäddor 2012: 2st
Antal öppet vatten gäddor: 105st
Hundraklubbare 2012: 1st
10+ 2012: 1st
Årsbästa 2012(Gädda): 10,0kg 120129 113cm
Hundraklubbare totalt: 14st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): typ 2-3 kg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar