Summa sidvisningar

fredag 8 juni 2012

GÄDDJAKT 120531

Börjar med ett svar till Team Karlskronafiske:
Sorry för sent svar…… Naturligtvis skulle det vara jättekul. Dra iväg ett mail på till mig på jorgena.lindell@tetrapak.com så kan vi byta tel nr.

Tillbaka till bloggandet :-)

Har ju inte varit så kul att blogga senaste tiden då jag inte fått några stora gäddor :-(

Att jag sen lyckats dra på mig diverse förkylningar , halsflussar och annat "skit"  har ju inte heller förbättrat något. Får skylla på barnen :-)

En sak som jag lyckats bättre med än storgäddorna är att shoppa lite nya beten :-)

Idag trillade det in 5 Tradera beten som jag tror på.
4st Buster Jerk sjunkande med en i favoritfärgen röd vit. En klassiker som alltid är het.
1st Zalt 19cm F. Skall nötas med den i en del hålor ;-) Gillar gången på detta bete.

Som överskriften säger så fick jag till en tur i förra veckan efter jobbet men även denna tur…..Vänta nu!!! Jag tar det från början!!!

Jag lyckades få till en lucka och stack ut en tur efter jobbet.
Valde ett ställe som ligger nedströms från det stället som jag tidigare satsat lite hårdare på i hopp om att lura en storgädda.

Jag står där och drömmer och plötsligt hör jag steg bakom mig?

Vänder på mig och ser en kille/gubbe komma gående med ett fiskespö samt en Ica kasse där det sticker upp en stor stjärtfena?
Jag hejdar honom och frågar vad det är för fisk. Då han inte kan svenska skiftar jag till engelska men även detta är väldigt svårt för honom.

Jag tittar och ser att det är en fin havsöring. Tar fram min våg och väger den till prick 4 kg.

Fin fisk!! Han pekar då ner mot stället där jag står och säger 1 meter och pekar sen på sin fisk.  Jag vet att där brukar gå fina öringar och bryr mig inte så mycket om det och försöker förklara att jag bara jagar gädda.

Han säger då pike 120cm och pekar upp mot ställena där jag tidigare ”hårdsatsat”……….

Efter lite traggel förstaår jag det som att han fångat en gädda på 120cm precis i det området där jag tidigare kämpat på……
Bara att gratulera! Samtidigt är det ju ännu ett bevis för att det är lönt att nöta vidare. Jag har ett par ställen i området som jag tror stenhårt på!! Måste ge det mer tid :-)

Efter det sa vi hej och jag fiskade vidare. Ganska snabbt fick jag en snipa och då kändes det lite bättre i alla fall :-)

Hade även ett helt galet hugg där hela gäddan var ovanför vattnet i hugget. Dock inget stort (som vanligt).

Beslutade mig för att vända tillbaka mot bilen och bytte då samtidigt bete till min nya McMy tail. Gången är riktigt cool!!!

Han knappt börja kasta förrän jag hade ett hugg precis inne vid fötterna. Det ville sig dock inte mer efter det :-(


Fiskade mig tillbaka och stannade till vid ”1a stoppet” och la ett kast……. BRA HUGG!!! Stor stjärtfena uppe i ytan och stort plask när den sen släppte :-(

Fiskar vidare och sen lyckas den missa ännu en gång med STOR virvel som följd :-(

Kanske ingen 10+ men definitivt en bra fisk. Känns som om jag lyckas ”fitta” bort varenda hygglig fisk nuförtiden.

Irriterande!!!!

Kan dock bara skylla på mig själv. Jag har alltid nya Ownerkrokar osv så det är inte problemet…

Har nu ”uppgraderat” min Mc My Tail med större fjäderringar samt Gamakatzu 2or. Orginalkrokarna ser för klena ut för att klara Strike Wire 0,36mm samt en stor gädda :-)

Efter senaste kontakten hade en fjäderring börjat ge vika. Vill inte tappa en fisk pga något sådant.

Hade planer på en Blekingetur i Måndags men ändrade mig till Onsdagen pga blåsten. Sen lyckades jag naturligtvis bli sjuk på Tisdagen så den turen blev det inget av med :-(

Var även ute med kidsen och jagade grodyngel och passade då på att testa lite beten.
Behålla eller kasta?

Överst är en trasig Buster Jerk shallow som jag limmat fast ett tailfäste på. Bara att skruva på tailen och fiska. Trodde gången skulle vara katastrof men den var grym! Går väldigt ytligt och väldigt fint sida till sida. Nackdelen är ju att man bara har en krok men det räcker nog. Skall få jobba i Blekinge på grunda ställen.

I mitten är det ett havsöringsdgar med tail. Fick tipset på FS när det gällde lätta gäddbeten för grunt fiske. Även på detta bete var gången jättefin. Kommer att bli superkul att fiska detta med ett haspelspö.

Underst är ett Esox Lucius bete som i orginalutförande inte gick så bra i vattnet….. Det skar väldigt skarpt i sidled. Nu har jag tagit bort ryggfenan samt gjort en ny tail. Var beredd på att detta skulle skrotas. Ändrade mig dock snabbt vid första kastet. Grymt bete som fiskar på 0,5-1m djup.

Kul att alla 3 beten var bra :-) Nu fattas bara fisken.
Glömde att skriva att jag faktiskt hade hugg på Bustern 2ggr!!!! Trots att djupet var 2-3 meter steg en gädda upp till ytan för att försöka hugga den. Grymt!!

Nu är jag dock på benen igen efter senaste sjukan. Inte återställd 100% men på väg :-)

En 120cm + lockar!!!!

Skitfiske!!!!!

Totalt antal gäddfisketurer från isen 2012 : 6st
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2012 :32st
Övriga fisketurer 2012 :1st
Antal isgäddor 2012: 2st
Antal öppet vatten gäddor: 58st
Hundraklubbare 2012: 1st
10+ 2012: 1st
Årsbästa 2012(Gädda): 10,0kg 120129 113cm
Hundraklubbare totalt: 14st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): typ 2-3 kg :-)

1 kommentar: