Summa sidvisningar

lördag 12 mars 2011

110312 SMÅFISKE

Om man nu är medlem i Team Bulk (Brink + ULKungen) så får man ju försöka leva upp till sitt namn lite då och då :-)
Fick ett tips igår från Stefan om att ågäddorna börjat vakna till liv så idag tog jag mina UL grejor och körde iväg för en timmes fiske efter att jag varit hemma hos Brink och hjälpt honom att bottenmåla hans båt. Måste ju bli färdig till Blekingefisket :-)

Av vad består mina UL grejor? Jo mitt gädd-UL-kit består av följande grejor:
-          Haspelspö 5´6” kastvikt upp til 8gram.
-          Cardinal 801.
-          Tunn flätlina.
-          4 play 13cm.
Med dessa grejor är det riktigt kul att fiska gädda. En fisk på ett par kilo ger riktigt bra fight!

Hur gick fisket då?
Började med ett ”säkert” ställe och efter en stund fick jag en liten minisnipa. Första fisken i öppet vatten i år!!!
Väldigt sliten fisk och som såg ut som en efterleksfisk. Kan ju inte vara möjligt att dom redan börjat……… Ovasett vilket var den inte så vacker.Ovanpå detta så är foto taget med mobilen.
Körde sen vidare för att göra några kast på ett annat ställe.
När jag fiskat av hela sträckan och stannar till på sista stoppet får jag ett bra hugg precis framför fötterna. Efter ett mothugg som böjer spöet ner till handtaget så är det fast fisk.
Denna fisken är betydligt finare och riktigt kul på UL.
Jag tar några kort på fisken i vattnet och ser att kroken inte verkar sitta fast sådär jättebra.
Står och funderar på om jag skall låta den lossna eller om jag skall lyfta upp den och ta något kort. Då skakar den till på huvudet och betet lossnar och krokar fisken ovanpå överkäken istället. Kolla bilden! Jag beslutar mig för att lyfta upp den och ta några kort samtidigt som den lossnar helt%#"¤%#"¤%#f-n&#
Jag slänger mig på knä och lyckas få tag i den. Ofotograferad fisk = ofångad fisk :-)
Tar något kort och släpper sen tillbaka den igen.
Ganska hygglig size och kul med öppet vatten igen. Nu förstår jag varför man bör ha ordentliga kläder när man fiskar :-)
Målarbyxor = fel kläder!!

Jaha då är det dags att börja jaga dom riktiga tjockisarna nu då?
För exakt två år sedan på dagen fick jag fisken som förändrade min tillvaro ordentligt.
Mitt jerk PB på 9,2kg!! Notera att jag har samma byxor då som idag :-)
Efter denna fisk kan jag inte släppa tanken på att fånga en riktig monstergädda.

Räknar med att återvända till ”brottsplatsen” inom de närmsta dagarna för att försöka ta reda på om hon blivit större sen sist :-)

SKITFISKE!!

Totalt antal gäddfisketurer från isen i år : 17
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  i år : 2
Övriga fisketurer:0
Antal gäddor: 18
Årsbästa (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 9,2kg 090312
METE PB (Gädda): 9,4kg 101107

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar