Summa sidvisningar

lördag 8 augusti 2009

090808 Bra Fiske med dåliga bilder

Skrev ju igår att jag tänkte ta en sväng om jag vaknade tidigt.
Det gjorde jag……….
Förväntningarna var dock väldigt lågt ställda med tanke på förra turens superfiske.
Planen idag var att samma runda med samma utrustning förutom då nylontafsen såklart!
Nu har jag gjort så att på de UL beten jag använder har jag knutit fast tafsen i ett lekande som sen sitter med fjäderring i betet. Ovanför tafsen har jag sen ett stort beteslås som gör det möjligt att byta bete+tafs. Verkar ganska bra…… (Kör ju nästan bara med ett bete)

Jag var på plats 05.30 och började fiska direkt.(Inget brutet spö idag!!)

De första ställena gav inget och jag började då fundera över varför jag gått upp mitt i natten för att fiska?

Det dröjde dock inte länge innan första gäddan satt på kroken. Detta på ett ställe som jag aldrig fått fisk på förut. Inte stor men ändå en humörhöjare. Inte FF idag!!
Fick ingen bra bild…….
Gick sen vidare ca 25 meter och gjorde några kast på ett ställe som heller aldrig gett fisk förut. Idag var det dock annorlunda! Precis framför fötterna susar en gädda ut ur vassen och slukar min 4-play. Gädda nr 2! 


Ingen jätte det heller men ändå kanonkul på UL!!!
Kom sen fram till stället där jag sist fick flera gäddor på raken. Förväntningarna var nu lite högre än innan.
Ett kast och jag har fast fisk! Otroligt! Ingen jätte men den bjöd på en väldigt bra fight och lyckades även gå ner om en stock så att linan fastnade. Ordnade sig dock till sist!


Ett riktigt Savagear foto med duktig framhållning. Notera också mina halvdimmiga glasögon. Jättebra med glasögon!! Speciellt när det regnar eller när man svettas eller kanske både och samtidigt…… Då slipper man att se någonting alls!

Efter denna gädda tänkte jag att det skulle vara kul att ha ett hugg på film så jag riggade min digitalkamera i filmläge och gjorde ett kast till……
Pang så hugger en ganska fin gädda! På andra kastet! Efter ca 45 sekunders fight lossnar den dock. Fick det på film!! Blir dock så j-la less på min kamera…. Den kan filma i 30 sekunder och sen är minnet fullt och den stoppar inspelningen. Sen får man återstarta.
Sen är ju inte kvaliten den bästa heller. Den har ju mer än 5 år på nacken så jag antar att det ”bara” är att köpa en ny som är bättre….. Såg att det skulle vara en test med fiskekameror i nästa fiskejournalen. Bara att köpa och lusläsa. Fräckt med en vattentät som kan fota under vatten. Vill ha!!!!!!!!!!!!!!! Ska ha!!!!!!!!!!!!!!!!!
Riggade sen kameran några gånger till och lyckades då få ett par missade hugg på film samt ett par lyckade med landad fisk som resultat. Därav inga bilder.
När jag landade andra gäddan på detta stället lyckades jag också välta ner kameran i leran. Trodde att det var döden för den men efter lite blåsande och putsande funkade den fint igen. Knastrade ordentligt första gångerna jag körde ut objektivet men det försvann efter ett tag….
Gick sen vidare till stället där jag sist fick gäddan som högg betet i luften. Ingen hemma idag dock.
Vandrade då en bit till och lyckade faktiskt lura en ganska fin gädda (på UL) att hugga. En riktig akrobat. Försökte fånga det på kort men det är inte så lätt……


Efter denna gädda gick jag tillbaka till bilen och körde vidare..

Tänkte att jag även skulle göra ett försök på samma ställe där jag sist fick den där gäddan på 4-5kg. Märkte dock att min fina Cardinal 801 började bete sig konstigt (snyft)och gå trögt på vissa parter av vev-varvet……..


Valde därför att låta UL grejorna ligga kvar i bilen och istället köra med jerk-kitet och min 4-play 19cm.
Fiskade och fiskade utan ett enda napp……… Hade även publik under en del av sträckan.


Gick efter ett tag förbi ett ställe som var totalt igenväxt. Det enda öppna vattnet var en glipa på 0,5 x 1meter. Gjorde ett kast och PANG så kom en fin gädda från ingenstans och högg på betet och därefter gick den fast i växterna. På en millisekund…….

Efter en del strul fick jag dock loss den och kunde kroka av den och jag valde att inte ta något kort för att inte stressa den mer än nödvändigt. Vikt ca 2,5 kilo. Bra fighter!!!
Efter detta blev det inte mer action. Kan ju dock inte klaga på 6 fångade gäddor!!
När jag sen kom hem så tog jag genast itu med min Cardinal. Lite olja så blev den som ny igen.

Skitfiske!!!!!
Totalt antal fisketurer i år : 83
Antal gäddor: 82
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca 20grader , klart väder, vattenstånd superlågt, klart vatten, gäddorna på 4 play 13cm dirty silver samt en på 19cm 4play Rainbow trout.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar