Summa sidvisningar

tisdag 4 augusti 2009

090803 Lyckat UL fiske

Efter den senaste tidens ”tokjerkande” så var jag idag lite sugen på att testa något annat.

Hade därför plockat fram mina UL grejor för att göra ett försök på småöring och gädda. Jag hade även plockat ihop en ”ny” liten UL fiskelåda med några spinnare samt några 4play 13cm. Hade också knutit nya nylontafsar. Har alltid kört UL fiske med 0,60 mm nylonlina till tafs och har aldrig haft problem med det.

Var på plats 06.00 och började med att rigga spöet. Spände bromsen på rullen lite lagom och efter det provdrog jag i linan samtidigt som jag höll i handtaget på spöet för att se så att bromsen släpte ifrån sig lina vid lagom spöböj (om den stora stiger på).
VAD HÄNDER DÅ? Spöet knäcks på 3 ställen!!&#¤#”%%”¤#f-n%¤”#”#¤¤he-te%#%......

Tog kanske i lite mycket? Har gjort så hundratals gånger innan utan problem.
Jaha!!!! På plats med ett brutet fiskespö….. BRA START………….

Lagom irriterad hoppade jag in i bilen och körde hem och hämtade 2 (ja TVÅ!!) nya UL spö.
Efter många om och men så var jag då till sist på G igen. Började med en liten mepps i tafsändan.

Kastade ut och redan på första kastet fick jag en liten aborre. Inte stor men en fisk på första kastet bådade gott. Nu började det kännas bra igen ……


Efter det gick jag vidare och ganska snart fick jag även en liten öring.
Även den var liten men ändå en fisk.


Nu började det även regna lite smått. Inte så farligt men plötsligt öppnade sig skyarna och regnet forsade ner. Det regnade så mycket att jag hade svårt att fiska då jag varken såg vart draget landade eller var linan var……….
Trots detta vandrade jag vidare till ett ställe som jag tidigare fått en del gädda på. Bytte därför drag till en 4-play 13cm. Går precis att fiska vettigt med mitt 4-8grams spö. Hade inga större förhoppningar då det kändes som att det regnade FÖR mycket för att det skulle vara bra fiske.
Kastade ut och redan på första kastet med nya draget högg det till och en fin gädda sög i sig betet. Inte ett 10+ monster men på UL grejor är det superhärligt! Gäddan var som galen och den fick slirbromsen att skrika flera gånger innan jag till sist lyckades få in den till kanten så att jag kunde kroka av och fotografera den. Superfight!!!!!


Nu började det kännas RIKTIGT bra!
Fiskade ett tag till utan att känna något.

Gick då vidare till ett ställe där jag tidigare sett gädda men aldrig fått något. Idag var det väldigt igenväxt men jag gjorde trots det ett försök.
Efter några kast utan kontakt beslutade jag mig för att att göra ett kort kast snett in under ett träd. Började ta hem betet och precis när jag skulle lyfta upp det så kom en gädda flygande ut ur vassen och högg betet i luften!!! Fast fisk igen!!! Även denna gäddan var som galen och körde in i vass och grenar men efter lite jobb från min sida så var det jag som vann igen. UL är farligt kul.Foto och sen retur.


Efter denna pulshöjande upplevelse fiskade jag vidare. Provade flera ställen dock utan fler napp.
När jag sen kom tillbaka till stället där jag fick sista gäddan gjorde jag ett slött kast bara för att jag borde. Från ingenstans kom en gädda och tuggade i sig betet. Eftersom jag stod och drömde missade jag dock mothugget……
Fiskade vidare och efter några kast till hade jag en kontakt igen men även denna gången bommade jag…… Efter det hände det inte mer.

Kom då till sist tillbaka till stället där jag fick den första gäddan. Stannade till och gjorde några kast igen. Hugg direkt och landad fisk!!


Kastade vidare och fick fisk igen!!! Nu hade jag kontakt med fisk i typ vartannat vart tredje kast. Detta samtidigt som det emellanåt ÖSREGNADE.


På bara några minuter hade jag fått 3 gäddor till samt tappat lika många (eller fler).
Inte heller här var det fråga om monstergäddor men på UL var det otroligt roligt. Detta i kombination med regnet gjorde att allt blev vått och lerigt.


Efter denna huggsexa gick jag tillbaka till bilen.

Hade först tänkt att köra hem men då slog det mig att jag kanske borde göra ett försök på ett ställe som ser grymt ut men där jag aldrig fått något vettigt. Kanske idag när gäddorna verkade vara så på hugget?????

Sagt och gjort. In i bilen och iväg. Väl på plats tog jag fram jerkspöet och fiskade av en stor bit utan att ha den minsta känning.
Hmmmmm trist….. Bytte tillbaka till UL grejorna och så började jag fiska av ett annat område. Efter lite fiskande kom jag fram till ett ställe som verkligen ser grymt ut . Kastade ut och började ta hem och efter bara några sekunder såg jag en skymt av en riktigt fin gädda som sög i sig min lilla 4play. FAST FIN FISK!!!!!!!!!!
En gädda i 4-5 kilosklassen hade huggit på mitt bete. Riktigt riktigt fin fisk på UL grejor!!!
Efter en tung fight kunde jag till sist landa, fotografera och returnera den.


Gött gött!!!! Efter detta kollade jag på min nylontafs. Den var helköttad!! Det räckte att jag drog till lite lätt så gick den av……. Några sekunders fight till så hade den garanterat gått av. Ibland skall man ha tur. Inga fler nylontafsar……..

Vilken fisketur! Ett trasigt spö. Våt ända in till skelettet. 6 fångade gäddor med en topp på ca 4-5 kilo. På UL!!!

Skitfiske !!!!

Totalt antal fisketurer i år : 82
Antal gäddor: 76
Årsbästa (Gädda): 9,2kg 090312
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Förhållanden/beten
Temperatur ca 17grader , regnväder, vattenstånd superlågt, klart vatten, Aborre och öring på Mepps samt gäddorna på 4 play 13cm dirty silver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar