Summa sidvisningar

tisdag 1 januari 2013

I AM BACK!!!!

Trodde att det skulle dröja en evighet innan jag skulle vilja/orka skriva något här igen men det gjorde det inte :-)
Efter några oerhört tunga veckor så är jag tillbaka i fiskevärlden (och livet).
Har insett att det som verkligen får mig att må bra just nu är att tänka på något annat än skilsmässan och då är fisket rätt medicin.

Känns jättebra att tänka på något annat en stund :-)

Vill även tacka för alla positiva kommentarer. Tack!!! Dessa värmer!!

Har en tuff period bakom mig och troligtvis även framför mig innan jag åter kan se ljust på livet igen men förhoppningsvis kommer den dagen inom en inte allt för avlägsen framtid….

Till dess kanske det blir lite si och så med uppdateringarna men jag skall göra mitt bästa.

Har varit ute på 4 turer senaste veckorna som jag inte pallat skriva om förrän nu.

Tur1: ISFISKE MED STEFAN
Efter en längre stunds kyla var vi säkra på att isarna skulle bära så vi gav oss ut på en ny sjö med hopp om att lura en storgädda.

När vi kom fram blev vi lite besvikna. Isen såg inte alls bra ut. Vått och jäkligt :-(

Jag blev utsedd till provborrare och efter att ha säkrat livlinan i Stefan började jag borra.
Första hålet vid land visade på ca 15cm is. Gött!!
Andra hålet 15 meter ut visade på ca 10 cm is. Fortfarande gött :-)
Tredje hålet ca 20-25meter ut visade på……. Ca 4-5cm is. Tittade man sen framåt var det öppna sprickor..…. Mindre gött….. Bara att backa långsamt :-)

Pga att klockan blivit ganska mycket så valde vi att sätta ut spöna här istället för att byta sjö.

Blev till att fiska nära land :-)

Efter det började väntan…….

Tyvärr blev det inge jättegädda men på 3:e fället lyckades jag landa dagens enda snipa :-)

Skönt att vara ute på isen igen!!

TUR 2: JAKTEN PÅ ÖPPET VATTEN I BLEKINGE
Efter ett tag av värme så tyckte jag att det borde finnas öppet vatten i Blekinge.
Jag begav mig iväg och efter en del letande så hittade jag ett område som såg lovande ut.

Hade till en början svårt att hitta fisken men efter ett tag hittade jag en fläck med en hel del fisk.

Fisken högg väldigt försiktigt och jag tappade nästan lika många som jag landade.

Dock slutade jag på 8 landade fiskar vilket får anses vara ganska bra!

Inga monster men en par stycken var helt klart godkända.

Vada är jättekul men ganska jobbigt. Har också lite problem med att jag fryser om tårna. Skall se om jag kan hitta några superstrumpor som kan hjälpa mig.

TUR 3: RETURMATCH I BLEKINGE
Efter den förra lyckade turen till Blekinge var planen att återvända till samma plats dagen efter. In med grejorna i bilen och så for jag iväg.
Allt gick jättebra ända tills jag skulle svänga in och parkera bilen…..

JACKAN!!!!  HELVETE JAG HAR GLÖMT MIN JACKA HEMMA!!!!!

Plötsligt inser jag att jag kört hemifrån i bara tröjan….. och det är 5 grader varmt…..

Här sitter man och kör ända upp till Blekinge och glömmer jackan hemma. Man kan bli arg för mindre :-)

Först är jag beredd att köra hem igen men när jag tänker efter så inser jag att det kanske går att köpa en billig jacka någonstans.

Efter en stunds letande i ajfånen så lyckas jag lokalisera en lämplig affär bara 2 mil bort…..

Full gas och efter en stund är jag framme. 5 minuter senare sitter jag i bilen med min nya meckarjacka :-)

Tillbaka till fisket!!!

När jag svänger in på parkeringen så har det gått ca 1 timme sen jag var där sist :-)

Nu hade klockan blivit 13.00.

Jag klär på mig och när jag är på väg träffar jag en annan fiskare som jag stannar och pratar med. Först lite trevande. Ni vet hur det är. Man vill ju inte avslöja ett bra fiskeställe ;-) Efter ett tag är dock isen bruten och vi inser båda att vi fiskat här innan och kan prata fritt. Alltid kul att byta erfarenheter.

Efter ytterligare en timme är jag då på väg ner till vattnet…..

Nu är klockan 14.00.  2 timmar kvar till mörkret kommer.

Jag inser snabbt att vattennivån är betydligt lägre idag än dagen innan :-(

Skitsamma här skall det fiskas. Efter en stund så blir jag dock lite irriterad. Den låga vattennivån gör det omöjligt att fiska utan att få skit på kroken VARTENDA kast…..

Jag tänker då på vad killen pratat om tidigare. Vill du slippa skit på kroken så ta bort den mittersta trekroken. Jag tog fram min hemmamålade Rapala subwalk och plockade bort ena trekroken innan jag satte den på tafsen.

Har aldrig gillat den där Rapalan men Brink har ju visat mig ett antal gånger hur effektiv den kan vara så jag vet ju att den funkar :-)

På de två första kasten landar jag två gäddor :-) :-) Inget skit!!!

Gäddorna blev även väldigt fint krokade i mungipan precis som tipsaren nämnt. Tack :-)

Gjorde en förflyttning till lite djupare vatten och bestämde mig då för ett byte till en Buster i gäddfärg med en trekrok. Bra val!!

Här landar jag ett par fina fiskar , även dessa perfekt krokade i mungipan.

När mörkret faller har jag landat 6 st gäddor på 2 timmar. Inte jättemycket men helt ok med tanke på hur dagen började  :-) Slutet gott allting gott!!

TUR 4: 121231 TEAM BULK BLEKINGE SISTA DAGEN PÅ ÅRETS SISTA DAG
Efter lite snack med Brink beslutde vi oss för att göra ett Blekingebesök med båt.
Sista chansen att dra en tia 2012.
Jag visste ju att det gick att fiska där men var osäker på om just det stället vi valt skulle vara isfritt.

Väl framme vid rampen var det till att börja med att knacka bort isen vid rampen för att få i båten. Efter det flöt det dock på bra och ganska snart gjorde vi vårt första stopp.
Vattentemperaturen låg på 0,9-2,4 grader…. Ingen sommarvärme…..

Vi började fiska och efter ett tag insåg vi att det kanske skulle bli en seg dag.

Efter en stund närmade vi oss stället där jag sist tog min 9,6kgs . Idag blev utdelningen lite sämre ;-)

Dock en fisk vilket alltid är trevligt!!

Efter detta gröna monster fiskar vi vidare. Vi fiskar på flera heta ställen som är helt ”döda”. Ett par lugna vikar är även helt istäckta.

Efter halva dagen parkerar vi på ett av Brinks riktiga hot-spots och där lyckas jag lura en riktigt ärrad krigare att tugga i sig min hemmamålade Buster. Niiiice!!!! Och fan vad snygg jag är i min regnössa :-)

Omätt och ovägd men troligtvis 6+. Riktigt kul!!!

Efter det är det dock stendött igen och först någon/några timmar senare lyckas Brink lura ännu en gröning. Inte lika stor som min men helt ok.

Efter denna tredje gädda så har Brink en känning av en snipa men annars händer inget mer under resten av dagen.

Vi var dock ganska nöjda ändå. Förhållandena var ju ganska svåra. Hård vind på ca 12m/s regn och väldigt grumligt vatten gjorde att det inte var helt enkelt att fiska.

2-1 till mig och största fisk till mig ;-)

Inget för semesterfiskare :-)

Annars får jag väl vara nöjd med fiskeåret 2012. Om jag räknat rätt så har jag landat exakt 250 gäddor under året som gått. 3 från isen och resten från land.

Antalsmässigt grymt men storleksmässigt lite mindre bra. 1 över 10kg och och 2 över metern.

Har inte alls haft flyt med fisket där jag tidigare år landat stora fiskar. Sen har jag inte heller fiskat så mycket där då Blekinge lockat mig mer. Mindre fiskar men fler i antal……
Detta samtidigt som man vet att det även finns riktiga as gör att fisket där är oslagbart!!

Jakten på Blekingetian fortsätter 2013……

SKITFISKE PÅ ER!!!!

IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): typ 2-3 kg :-)