Summa sidvisningar

torsdag 12 juli 2012

ÖRESUND 120703

Man har ju inte varit den flitigaste bloggaren senaste tiden :-)

Sommarprojekten  håller en i ett järngrepp…….

Fixa växthuset och lägga stengolv, gräva ner slangar till poolen, gjuta gångplattor, renovera hallen osv osv

Dock så blev det en dags fiske på sundet tillsammans med morsan och min grabb för ett tag sedan.

Har hållit ett öga på vädret och när det verkade stämma så bar det av.

Vi kom ut ganska sent och såg inte enda båt som var ute och fiskade trots det fina vädret.

Körde lite på måfå och började fiska. Tycker inte att mitt ekolod ”hittar” fisk så som jag vill. En inställningsgrej?

I början var det ganska segt och endast någon minitorsk samt någon sill landades.
Plötsligt börjar grabben stånka och pust och skriker att han har en jättefisk och att han inte orkar hålla spöet?
Hans spö står då som ett U!!! Böjt långt ner i handtaget!!

Jag säger till honom att ta det lugnt och att det verkar vara bottennapp.

-        Låt mig ta spöet.

Jag tar över och släpper lite på bromsen för att undvika linbrott. Känner då att det inte är botten…….. Det rör sig!! Det är f-n fisk :-)

Lämnar tillbaka spöet och nu får den lille mannen kämpa :-)

Jag får hjälpa till vid lyften för att han skall kunna få in lina. Det blir även någon trevlig rusning där bromsen slirar gött! Tyngden är massiv.


Efter en seg fight så ser vi 2 stycken trevliga torskar närma sig ytan. Jag tror att det var ännu fler i början då motståndet var grymt!

Landningen går bra och plötsligt hade jag världens stoltaste fiskare i båten. Som själv både lurat fisken att hugga samt landat den. KUL!!! Samtidigt fick morsan en hygglig fisk.


Efter detta var fisket segt men vi kämpade på och när vi såg en turbåt komma ut hängde vi på den.

Grabben lyckas då få ett bra hugg igen!!

Inte av samma kaliber som det förra men i närheten. Denna gången fick han dock klara sig helt utan hjälp.


Allt gick bra och plötsligt hade han landat en fin torsk till.

Detta var inte min fisketur :-(

Jag blev utfiskad av både grabben och morsan…….

Första gången jag blivit nöjd med ett sådant resultat :-)

Totalt blev det ca 10-15 torskar i båten och vi behöll några matfiskar. Trevligt resultat.

Även vädret var perfekt. Nästan vindstilla och spegelblankt!

Lyckades även få se tumlare på lite avstånd. Fantastiskt!!

Nu kan man kanske få med grabben ut fler gånger. Kanske till Blekinge nästa gång ;-)

Har också kört 2 korta kvällspass efter gädda senaste veckan. Det ena gav en minisnipa och det andra bjöd på kontakt med en bra fisk samt en j-la massa sjögräs. Blev inga kort.

Funderar på att köpa ett sånt där grodbete som man kan fiska ovanpå skiten.


Tror det kan vara hett nu på sommaren…….

Har också börjat handla på mig ett airbrush kit.

Vill kunna måla beten och sedan lacka med LV1 lack för att få hållbarhet.

I nuläget så lackar jag 2 beten inför var Blekingetur. Dessa är sen helt slaktade vid hemkomst.

Vill även testa att gör egna beten…. Senare :-)

Har nu kompressor, tryckregulator, spruta samt allt material för att bygga en liten lackbox. Bilder kommer senare när jag orkar  :-)

Känns som fritiden är säkrad ett litet tag framöver … typ i 20 år. Har just nu betydligt mer att göra än jag jag har tid till :-)

Idag skall jag troligtvis ut och köra ett eftermiddagspass med flöttestrolling på djupet efter storgäddan tillsammans med Stefan.

Rapport kommer!!

SKITFISKE!

Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2012 :36st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2012 : 6st
Övriga fisketurer 2012 :1st
Antal isgäddor 2012: 2st
Antal öppet vatten gäddor: 75st
Hundraklubbare 2012: 1st
10+ 2012: 1st
Årsbästa 2012(Gädda): 10,0kg 120129 113cm
Hundraklubbare totalt: 14st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): typ 2-3 kg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar