Summa sidvisningar

måndag 4 april 2011

INGET SNACK BARA FISKE

Som de flesta nog märkt så har jag inte bloggat så mycket mer än om bara själva fisket.

Eftersom isfisket samt fisket innan leken är det fisket som är det absolut bästa när det gäller chans till stor gädda har jag medvetet valt att satsa stenhårt på fisket istället för bloggandet.

Så hårt man nu kan satsa med småbarnsfamilj, gammalt hus , jobb osv J

Får dock säga att jag är mer än nöjd med resultatet. 4 fångster på 10+ får ju anses som ett hyggligt vinter/vårfiske……

Nu är dock leken på ingång och jag kommer nog att (försöka) ta det lugnt med fisket ett tag. Hoppas dock att Brink tar sig samman så att vi kommer ut på en tur till innan kärleken drar igång på allvar.

Har dock haft lite funderingar angående tackel under vintern som jag nu testat med bra resultat.

Alltid när jag metat så har jag haft blytyngden ovanför tafsen. Kolla undre tacklet på bilden.

Ibland har jag dock fått en känsla av att gäddorna simmat fram till betesfisken utan att hugga då betesfisken kunnat röra sig på tok för mycket. Detta har bara resulterat i en hel del stirr och sen inget mer.

Är även jobbigt då man flötmetar och betesfisken ibland är ända uppe vid flötet och simmar. Speciellt om man har en tafs på typ en halv meter……

Då jag läst en del om att göra tackel med justerbar tyngd på tafsen så gjorde jag till sist en test. Se på det övre tacklet på bilden. Ett 18grams kulbly med en pärla och stoppknut på var sida ger ett tackel som man kan justera efter önskemål.

Har hittills bara testat det med flötmete och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med funktionen. Blyet håller fisken nere.

I vinter blir det till att knyta om samtliga ismetetackel enligt denna metod. 
Bara lite tankar så här på kvällskvisten :-)

SKITFISKE!!!

Totalt antal gäddfisketurer från isen i år : 17
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  i år : 12
Övriga fisketurer:0
Antal isgäddor:16
Antal öppet vatten gäddor: 25
Årsbästa (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
METE PB (Gädda): 9,4kg 101107

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar