Summa sidvisningar

tisdag 27 april 2010

100427 LYCKAT SILLMETE

Kollade vädret på TV och när jag såg att det skulle bli mulet så bestämde jag mig direkt.
Jag skall fiska gädda!!!!
Eftersom det ljusnar så tidigt på morgonen nuförtiden så blev planen att ta en snabb tur innan jobbet. Jag har ju haft ett speciellt ställe i tankarna senaste tiden. Det ser hett ut men jag har aldrig ens haft ett hugg där….

Sagt och gjort. Två metspö , ett UL-kit samt lite sill laddades in i bilen och sen bar det av.
Man ser ju ofta i Engelska filmer att död sill brukar ge fin fisk. Dock verkar det inte så utbrett i Sverige?

Väl framme så laddades mina två metspö omgående och sen satt jag mig ner för att vänta.

Efter bara typ 1 minut så ser jag en enorm öring göra ett jättehopp rakt upp i luften…….
Hmmmmm man borde kanske göra några kast med UL spöet? En stor öring på UL är ju en ganska trevlig tanke.

Jag går fram till vattnet och börjar kasta. Efter 2 kast så ser jag i ögonvrån att mitt ena flöte dyker!!!

Gissa om jag blev nervös? Är det en gigant?

Jag formligen slänger iväg UL spöet och rusar till mitt metspö.

Tightar sen upp linan och gör ett ordentligt mothugg.
Känns som att kroka botten. Helstumt!! GÖTT!!!!!

Ganska snabbt börjar den dock ge med sig men trots det så dröjer det ett tag innan jag får se fisken.

Trots att det är en fin gädda som bjöd på en ganska trevlig fight så blev jag ändå lite besviken….. Hade hoppats på en lite större fisk…. Där bör finnas större!!! Dock var den ganska rejäl ändå. Dock smal. Gissar på 5-6 kg. Med lite mer buk 1-2kg till.

Ser att krokarna sitter jättefint vilket alltid är kul. En i var mungipa.
Tar upp fisken och tar några foto och sen fick hon simma hemma igen.
Brydde mig inte om vikt och längd. Allt under PB är ju ointressant!
Såg sen att det låg lite lite rom på min avkrokningsduk. Hon var alltså inte helt utlekt.

Kan ju också konstatera att 2 av mina största gäddor i år är tagna på sill trots att jag fiskat mer med levande mört………….

Efter detta fiskade jag vidare och gjorde även några kast med mitt UL spö.
Lyckades då lura upp en liten snipa.

Snacka om lyckad innan-jobbet-tur!!!
SKITFISKE!!!!


Totalt antal gäddfisketurer i år : 24
Övriga fisketurer:1
Antal gäddor: 21
Årsbästa (Gädda): ca 6 kg 100308
PB (Gädda): 9,2kg 090312
Förhållanden: Mulet och blåsigt , ca 8-10grader. Klart vatten, Storgäddan högg på sill. Snipan på 13cm 4Play

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar