Summa sidvisningar

söndag 25 april 2010

100423 HYGGLIG GÄDDA

Trots en del hus-strul så bestämde jag mig för en liten tur efter jobbet. Hade ju egentligen planerat att låta fisket vila några veckor men ni vet hur det är……..
Lätt att säga , svårt att göra!
Blir ju inte lättare att stå emot när man ser bilderna på gäddor från ”Det våras för fisket” och ”Team Tågaborg” . (Ligger i länklistan till vänster)
Vad som däremot inte var så lätt var att bestämma plats.
Senaste tiden har ju bjudit på totalt skitfiske på mina vanliga ställen.
Bestämde mig i alla fall till sist för ett ställe som jag inte fiskat så ofta på och som är lite ”mittemellan”.
Där finns nog inga tior men inte heller så mycket snipor.
Sagt och gjort! Efter jobbet bar det av raka vägen till xxxxxxxxxxx.
Ivrig som f-n började jag fiska, och fiska, och fiska…….
Hoppet började dock försvinna ganska snabbt när ställe efter ställe fiskades av utan ett napp.
Efter att ha kört igenom hela beteslådan bytte jag till en klassiker.
Min 4-Play 19cm Rainbow.
Efter bara några kast kommer en gädda i ytan, hugger och lossnar.
Inte så stor men äntligen ett liv!!
Går vidare 20 meter och gör ett nytt kast.
Pang!! Det hugger direkt och en väldigt pigg och fet gädda sitter fast på min 4-play med enkel trekrok. Så gött!!!!!! Worth waiting for……
Landar den, lossar kroken(som knappt satt fast i läppen) fotograferar och returnerar den sen snabbt igen. Vikt okänd men gissar på ca 5kg som vanligt ;-)


Går vidare 20 meter och gör ett nytt kast. Pang säger det direkt och en raketgädda lite större än den förra börjar kämpa som ett troll. Efter ett par ordentliga luftfärder lossnar den dock. Nackdelen med en trekrok….
Nu känns det som det lossnat ordentligt och jag förbereder mig för mer fisk.
Som dock inte kommer.
Efter detta 10minuters superfiske så är det heldött igen.
Detta stället är helmysko. Nu har jag fått ett par 5 kilos här och även haft en del kontakter.
Samtliga fiskar har jag hittat i de mindre delarna av ån.
De bredaste och djupaste partierna har inte gett någonting?
Jag kan sätta vad som helst på att det finns betydligt större fiskar på dessa ställen men dom verkar otroligt svårflörtade….. 5kgs fiskar på småställena borde betyda att det kanske skulle kunna finnas en 10+. Vi får se. Har lite tankar att testa med mete på dessa ställen. To be continued………………..

Sen blev det ju även liten tur innan jobbet idag den 24e.
Valde ett ställe som ibland släpper ifrån sig ett par snipor.
Första kastet bjöd på en snip-följare och efter det var det heldött.
Hoppade in i bilen och körde mot havet.
Stannade till på ett ställe som brukar bjuda på hugg och fisk.
Så även idag.
Efter ett par kast bildas en våg efter min lilla 13cm 4-play och efter ett mothugg så sitter det plötsligt en fin havsöring på 2-3kg på kroken!
Efter att den lugnat sig så ser jag att den sitter ordentligt krokad så jag tar det lugnt under tiden som jag plockar fram avkrokningsmattan och kameran. Gött med lite öringbilder tänker jag…….
Försöker sen komma ner till vattnet och få tag i fisken. Inte lätt!!!
Kanten är ganska brant och jag försöker gång efter gång få tag i stjärtspolen på fisken.
Vid typ 5:e försöket så släpper den……
Snopet? Såååååådär!!! Nu blev det ingen bild alls…….
Tur att det bara var en öring och inte en gädda.

Efter det var det dags att åka till jobbet. Nästa gång så…….

SKITFISKE PÅ ER!!!!

Totalt antal gäddfisketurer i år : 23
Övriga fisketurer:1
Antal gäddor: 19
Årsbästa (Gädda): ca 6 kg 100308
PB (Gädda): 9,2kg 090312
Förhållanden: Molnigt och lite blåsigt med en temp på ca 15grader. Vattenstånd -15cm. Ganska klart vatten. (den 24e superklart vatten , solsken och ca -20cm vatten)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar