Summa sidvisningar

fredag 25 juni 2021

SIMONS PUT & TAKE 210622-23

 

Äntligen dags för störfiske igen:-)




Det sattes ju ut ett riktigt sjömonster för ett par dagar sedan….

En Beluga på typ 65-70kg‼‼! Detta kommer ju att skapa en väldigt ”mystisk” och spännade känsla när man fiskar. Tänk om ifall att just den tar mitt bete……

GALET‼!

Det brukar ju dock ta några dagar innan de hugger så jag hade ingen större förhoppning om denna fisk utan hoppades mer på att eventuellt kunna lura en 50+

Började med att packa upp och inser att jag glömt halva vägningspinnen…. Vilken miss! Var nog lite snabb när jag checkade av den på min lista :-(

Ivan var dock snäll och lånade ut sin till mig. Tack Ivan!

Fisket började dock väldigt segt:-(

Vädret var dock på min sida och kvällen/natten var magiskt vacker!








Innan mörkret föll lyckades jag dock  inte landa en enda fisk. Thats fishing…..

Började då fundera på en sak som jag funderat på ett tag.

Jag riggade om och efter 5 min var det fast fisk :-) Fantastiskt resultat på en ny ide´‼!

Nu började fighten med en väldigt vild fisk.

Lyckades få med ett hopp på film(som kommer senare). Här är iaf en bild :-)


 

Efter flera försök kunde jag landa den‼

44kg Beluga‼‼

Hade svårt med att ta bilder pga ljuset. Med min ”arbetslampa” blev det såhär.


 

Efter lite kladdande fick jag dock till denna. Behöver jobba mer med fotona…


 

Sov sen (typ 2 h) och kom upp till detta.



Världens dimma. Försvann dock väldigt snabbt.

Jag riggade upp spöna och somnade igen.

Biiip biiip biip‼‼

Jag vaknade kl 9 av ett tjut. Upp och sätta mothugget. FAST FISK‼‼!

Först tyckte jag att den kändes lite lagom stor men ju längre fighten gick desto starkare kändes den?

Ca 10 min in i fighten börjar jag filma.

Efter ytterliggare 20min film är den landad‼! Längsta fighten jag haft med en stör‼! 30 minuter‼‼

Fick även ett halvt hopp på film som kommer senare. Dock finns det även en bild sålänge..

 


Av någon anledning får jag för mig att det är samma fisk som jag landade på natten och släpper den därför utan att väga den. Jag tog dock många bilder (trodde jag).

Släpper fisken och går upp till telefonen. Av alla bilder blev det en endaste bild…..

Jag kanske inte tryckte riktigt på fjärren?

Turligt nog blev den enda bilden väldigt bra!



Hade dock varit kul att haft en bild med hela fisken som jag trodde att jag tog……

När jag sen kollar bilderna ser jag att detta nog inte var samma fisk som på natten. F-A-N‼!

Den var fett STOR‼‼

Det kan ha varit en 50+ :-) Den var lång och den var grov. Gick knappt att få in den i slungan…..

 

Men men, bara att fiska vidare‼ Det går fler tåg ;-)

 

Sen dog fisket totalt‼ Men man måste ha tålamod…..



Fram mot eftermiddagen ser jag konstiga rörelser i vattenytan en bit bort. Jag går dit och ser en enorm Beluga leta mat inne på grunt vatten. Jag springer och vevar in mitt spö som har kortast lina ute.

Kastar ut betet framför fötterna några meter bredvid fisken och hoppas att den skall simma åt det hållet. Det gör den…..

Jag står helt stilla för att inte skrämma fisken.

Bum bum bum bum. Jag ser fisken simma mot mig ……….. och ta mitt bete…….

Jag sätter mothugget och då exploderar ytan i ett megaplask‼‼

Så cool‼!

Fisken fattar och drar iväg på en megarusning.

Jag drillar i ca 15 minuter innan den gör ett sista hopp och lyckas skaka loss kroken :-(

Tråkigt men det var otroligt häftigt att få se hugget‼ Första gången jag lyckas med det.

Garanterat 40+. En riktigt stor fisk :-(

 

Efter det var det fortsatt lugnt. När klockan närmade sig 17 började jag packa ihop samtidigt som Ivan kom på besök.

Under de sista minuternas fiske hugger det då igen!

Nice‼!

Efter en ganska bra fight landar jag en kändis(Det krullede håb) som fotas snabbt innan den får simma hem igen. Vägdes för bara ett litet tag sedan till 36 kg.


Bra avslut!

Total 3 fiskar upp med en snittvikt på 40+. Magiskt bra resultat‼!

Ser nu att jag totalt fångat 496 störar. Hoppas att nästa tur blir ett 500-jubileum:-)

HÄFTIGT‼!

 

I´ll be back‼!

 

SKITFISKE!

  

Antal störfisketurer 2021: 8st (totalt 74st)

Antal störar 2021: 56st (totalt 496st)

Årsbästa stör: Beluga 45kg Simons 210425

PB stör: Beluga 196cm46kg 200704 , Sibirisk stör 20kg 148cm 170809, Vit stör 30,5kg 180517, Diamantstör 23kg 190312

Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2021 : 11st

Totalt antal gäddfisketurer från isen 2021 : 3st

Antal isgäddor 2021: 3st

Antal öppet vatten gäddor 2021: 6 st

Hundraklubbare 2021: 2st

10+ 2021: 1st

Årsbästa 2021(Gädda): 10,1kg, 106/50cm

Hundraklubbare totalt: 27st

10+ totalt : 9st

Övriga fisketurer 2021: Karp 10

Karp PB: Spegelkarp 4250g 200613, Fjällkarp 2500g 210601

IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm

JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm

FLÖTMETE PB (Gädda): 13,0kg 200103 längd 116cm

KANTMETE PB (Gädda): 10,1kg 210105 106/50cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar