Summa sidvisningar

onsdag 16 augusti 2017

STÖRFISKE I BLUEROCK 170809-10

Ända sen jag började med störfisket har jag letat information på nätet om var när hur osv ……
När det gäller ”var” är svaret ganska givet. BLUEROCK‼‼
Här har man satt in fisk på över 90kg. Det har även fångats fisk på nästan70kg och 50+ är inte helt ovanligt……
Behöver jag säga att jag varit sugen på detta ställe sen jag hittade det?






Kolla vilka fiskar‼‼!
Eftersom jag hade semester så var valet inte så svårt. Jag frågade om Erika ville hänga med och så åkte vi :-)
Räcker egentligen med att se denna filmen för att man skall vilja åka dit….


Efter ca 3h bilresa kom vi då till sist fram. Det är ett underbart ställe‼



Efter att ha kollat ut vår ö började vi bära saker, resa tält osv. Jag hade såklart bokat ön från filmen ;-)

Sen började jag omedelbart med att mäska enligt det jag lärt mig av Calle på Fiskekompaniet. 2kg pellets med smak kastades ut med min ”mäskraket” och därefter gjorde jag 2 st  hair-rigs och kastade ut. Detta tog ca en timme. Nu var vi igång‼!



Efter inte allt för lång tid tjuter alarmen och jag landar resans första fisk. En Sibirisk stör på 15,3kg och 146cm. En superfin fisk. Svart och fin‼

Blir lite förvånad över hur ”lätt” det gick att få första fisken och tänker att detta blir bra.
Sen blir det svårare……..
Inser att jag nog hade behövt lite mer kunskap innan jag gav mig på ett sådant här projekt. MEN….om man inte satsar vinner man inte‼
Nu händer det inte så mycket mer och vi tar det lite lugnt och myser lite :-)

När larmen tjuter igen skall Erika ta spöet men hon trampar fel och stukar foten något djävulskt. Efter det är hon invalid :-(


När mörkret faller larmar det igen och nu får jag en riktigt bra fight‼
Efter en stund landar jag en Sibirisk stör på 148cm och 20kg prick. Fiiiiin fisk‼


Sen följer en tung natt…………………..
Jag börjar med att sova i tältet men väcks konstant av larmen. Dock har fisken släppt varenda gång jag kommer fram. Efter några gånger beslutar jag mig för att ligga bredvid spöna på gräset och sova. Trots detta lyckas jag inte kroka en enda fisk på hela den mörka delen av natten…..
Grannen tvärs över sjön landar däremot fisk efter fisk??????
Jag hör deras larm pipa, jag ser deras lampor tändas och jag ser när de går fram till spöna och gör mothugg. Fast fisk gång på gång????
Mina larm däremot piper till i några sekunder och sen blir det tyst………
Nu efteråt är jag säker på att detta måste bero på betesval och riggning.
Jag körde med glidande sänke och 3 boilies på en hair-rig.
Antar att det finns något som är mycket bättre när det gäller nattfiske?
Irritationen över detta gör bara att jag vill veta mer och komma tillbaka och landa lika många fiskar som ”grannen”‼‼‼ Jag kommer att lära mig‼‼
När solen går upp piggnar jag dock till och lyckas sätta mothugget på en riktigt bra fisk. Den stiger dock av ganska omgående efter ett fett hopp :-(
Erika sover och hör inget :-)
Strax därefter sätter jag mothugget igen och nu är det fast fisk‼
Först känns det riktigt mesigt men sen så‼‼ Efter ett par grymma rusningar får jag upp luren och lyckas filma lite innan den lossnar :-( , (kolla filmen i slutet av inlägget)
Efter det lyckas jag landa 2 fiskar i lite mindre storlek innan det till sist är dags att bege sig hemåt.


Sammanfattningsvis kan jag väl säga att stället är riktigt nice‼
Allt känns supertrevligt här‼ Att man sen har chans till monster gör ju inget sämre.
Nackdelen är priset. Broavgifter med Brobizz blir en tusing tur och retur. Fisket ca en tusing för fiskekort och bete. Bensinen ca en tusing. Det blir 3000kr för en fisketur…..
Kan man vara ett par stycken och dela så blir det dock inte så farligt.
Måste dock försöka ta reda på hur man skall rigga för att få mer fisk att fastna. Tackel, riggning, krokstorlek, bete osv. Finns mycket att lära!
Tills dess övar jag nog vidare på störfisket i de sjöar som finns i närheten av Köpenhamn…..
Om ni vill kan ni kolla på filmen från Bluerock som jag klippte ihop;-)


SKITFISKE!

Antal störfisketurer 2017:5 (totalt5st)
Antal störar 2017: 38st (totalt34st)
Årsbästa stör: Längd 150cm ovägd 170802, 148cm 20kg 170809
PB stör: Längd 150cm 170802, 148cm 20kg 170809
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2017 :20st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2017 : 0st
Antal isgäddor 2017: 0st
Antal öppet vatten gäddor: 85st
Hundraklubbare 2017: 1st
10+ 2017: 0st
Årsbästa 2017(Gädda): 8,1kg
Hundraklubbare totalt: 22st
10+ totalt : 5st
Övriga fisketurer 2017: 2 st (Thailand, Bali)
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm

BOTTENMETE PB (Gädda): Ingen över kvalgräns
BÅTREKORD 434an: 9,6kg 104cm, 50cm 121126 Jörgen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar