Summa sidvisningar

måndag 24 juli 2017

STÖRFISKE MED JULI 170719

Efter den senaste tidens dåliga gäddfiske så har jag gjort några störfisketurer i vårt kära grannland.
Gäddfisket har ju tyvärr blivit så dåligt detta året……

Inte bara för mig utan det verkar vara likadant för alla. Sorgligt men sant. Sen om det beror på skarv, säl eller högt fisketryck låter jag vara osagt. Kanske är det helt enkelt bara ett dåligt mellanår som av naturliga orsaker gör att gäddan håller till på andra ställen än vanligt?

Jag vet iallafall att tidigare år har var tur i skärgården gett mig 20-40 gäddor och nu ger en fisketur ca 2- 15 gäddor …
Kass!!

Pga detta valde jag iallafall att ta med dottern på störfiske.
För mig som bor i närheten av Malmö innebär det mindre körning att köra till Danmark än att köra upp till Blekinge. Nice :-)
Vi startade iallafall tidigt för att kunna fiska hela dagen.
Efter någon timme var vi på plats och hade lastat min nya stör-skottkärra.
Perfekt‼‼

Efter att ha installerat oss började vi fiska. Jag med ett spö och Juli med 2.
Ganska snabbt började det att hugga. Juli landade helt själv sin första stör. Stolt pappa :-)



Morgonen/förmiddagen bjöd på riktigt bra fiske och många hugg.
Dock inget av storlek.


När förmiddagen övergick till lunch dog fisket totalt. Vindstilla och solsken gjorde att värmen blev olidlig. Jag offrade alla kläder för att bygga ett solskydd till Juli.

Efter att ha väntat och hoppats under en ganska lång tid bestämde vi oss för att åka hem. Jag valde dock att göra som jag gjorde sist.
Jag tog allt bete som jag hade kvar och slängde ut. Efter det kastade jag ut alla beten på exakt samma ställe. Sen började jag packa ihop prylarna. Det tog bara typ en minut innan det ena larmet började tjuta ordentligt‼!
Nu fick Juli jobba :-)

Overkligt nog hugger ett monster på vårt sista kast‼ Precis som förra fisketuren‼!
Juli landar en stör på 148cm‼! 5 cm längre än hon själv‼ Magiskt‼
Vilka jä-la fiskar‼ Härligt att se en fisk på nästan 1,5 meter hoppa upp över ytan och sen dra iväg så att rullen tjuter.
Kolla vilken fisk‼



Jag fastnar mer och mer för detta fiske. Att det sen finns vatten i Danmark som håller stör på nästan 100kg gör mig inte mindre nyfiken………………
Mitt mål är nu att fånga en fisk som är längre än mig, dvs 191cm
Bör inte vara ett orimligt mål. Håller just nu på att uppgradera mina prylar för att klara av fiskar i 50kg+ klassen. Håller även på att sätta mig in i olika typer av tackel som krävs för att detta. I flera vatten är det stränga krav på utrustning, bete, linor osv.
Jag vill ha grejor som kan användas överallt. Är nästan där ;-)
Kommer att komma mer om detta på bloggen framöver‼
Så denna tur  slutade alltså på bästa möjliga vis. Med en helnöjd dotter som fångade ett monster. Härligt‼
7 störar till henne och 5 till mig. Finns inget bättre än att bli utfiskad av sina barn‼

SKITFISKE‼‼!

Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2017 :20st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2017 : 0st
Totalt antal störfisketurer 2017: 3 st
Övriga fisketurer 2017: 4 st (Thailand, Bali,Dk,Dk)
Antal störar 2017: 25st
Årsbästa stör: Längd ca 150cm (omätt)
Antal isgäddor 2017: 0st
Antal öppet vatten gäddor: 85st
Hundraklubbare 2017: 1st
10+ 2017: 0st
Årsbästa 2017(Gädda): 8,1kg
Hundraklubbare totalt: 22st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm

BOTTENMETE PB (Gädda): Ingen över kvalgräns
BÅTREKORD 434an: 9,6kg 104cm, 50cm 121126 Jörgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar