Summa sidvisningar

onsdag 18 april 2012

KORTA PASS 120415 & 120416

Har sen sist avverkat 2 kortare fiskepass av olika sort.
Började i Söndags kväll på ett av mina ”snipställen”. Planen var att fiska med UL utrustning och 13cm 4play.
På dessa grejor känns en 2 kilos som en stor fisk :-)

Började med att fiska av de ställen som i stort sett alltid ger fisk.
Inte ett liv……….

Knallade vidare och testade en del nya ställen och till sist lyckades jag lura en snipa att sluka mitt bete.

Kul med fisk!!!

Gick vidare och efter bara några minuter så lyckades jag få ett hugg innan jag börjat veva. Ännu en snipa landad :-)

Efter dessa 2 urtidsmonster begav jag mig hemåt igen, nu med fiskesuget lite stillat.

När jag sen skall bära ner spöet (med rulle) i källaren lyckas jag tappa möget så att spolen går åt hel-ete. Trist!!! Tur att det följde med en extra på köpet. Nu har jag en chans till :-) Rullen kostade trots allt 1000kr+. Trist att slänga…..

Klarade sen av att hålla mig ända till dagen efter innan det var dags för fiske igen :-)

Denna gång hade jag planerat att fiska på ett ställe jag bara besökt 1 gång tidigare, då utan att få en enda fisk.

Jag vet att det i detta vattensystem tidigare fångats väldigt lång gädda (vet inte exakt längd) på 1meter++++ ;-) Vet också att det fångats väldigt tjock gädda och om man skulle lyckas att fånga en som är både lång och tjock så……..

Nu var planen att fiska med haspelrulle + mjukt haspelspö (upp till 35g) och spinnfluga. Tycker att spinnfluga är pisstråkigt att fiska med men vet samtidigt att det ibland kan vara grymt effektivt. Bara att bita i det sura….

På första stället lyckas jag få 2 snipor att följa flugan, dock utan att hugga. Vädret är nu strålande  :-( Lite vind och klart solsken samt kristallklart vatten. Inte perfekt gäddväder.

Eftersom jag fått loss lite fisketid vägrar jag dock ge upp. Denna vår har inte givit mig tillfälle att fiska så mycket som jag önskat (det kan man kanske aldrig göra?) Mina barn som i stort sett aldrig varit sjuka har denna vår tyvärr varit sjuka ganska ofta i feber, influensa, kräk osv…. Riktigt trist!!!
Fiskar vidare och efter typ en timme har jag ett hugg av en kilosfisk. Släpper dock nästan direkt.

Fiskar vidare utan att känna  något liv förutom att jag ser 2 idar samt ett lekande gäddpar.

Till sist beslutar jag mig för att byta ut spinnflugan mot en 19cm 4play Rainbow samt börja gå tillbaka mot bilen.

Stannar till vid stället där jag tidigare hade ett hugg på spinnfluga. Nu var jag tillbaka med 4 play.

Redan på ett av dom första kasten har jag ett hugg av en fisk i kilosklassen igen men även denna gång släpper den :-(

Kastar igen och gör ett vevstopp för att kolla klockan och då hugger det såklart en lite större fisk i 2-3 kilosklassen som även den släpper….. Kolla klockan börjar bli en klassiker nu :-)

Byter nu plats för att kunna kasta av stället lite bättre. Kastar en stund och plötsligt kommer en hygglig gädda från ingenstans och hugger min 4play. Naturligtvis släpper även den f-n%¤#¤¤#p-ss%#¤#he-ve&%¤#!!!!! Kändes och såg ut som en potentiell 10+. Chock!!

Plötsligt saknar jag mitt jerkspö! Hur krokar man en gädda med ett mjukt haspelspö? Går f-n inte!!!!

Sätter mig ner och pausar en stund för att se om jag kan lura den stora att hugga igen.

Väntar ett tag och börjar sen fiska med lite olika beten för att försöka lura gäddan.

Jag testar Buster Jerk, soft 4 play och spinnfluga utan att känna något.

Byter tillbaka till min ärrade slitna 4 Play Rainbow och kastar ut i det meterdjupa vattnet.

När jag skall lyfta upp betet ur vattnet ser det ut som om jag hade en följare……

Kastar ut och det smäller direkt!!! För andra gången hugger en fisk i metersstorlek!!! Troligtvis samma. Även denna gång lossnar den!!! F-n %¤”#¤R-V#”¤ !!! Att fiska med ett mjukt haspelspö och stora gäddbeten är ingen bra kombination.

Nu låter det plötsligt konstigt från mitt spö. Mitt Savagear Bushwacker. Den keramiska insatsen har trillat ur toppöglan och hänger på linan mellan första och andra spöringen :-( Vilket mög. Trycker dit den igen (man måste ju fiska) och fortsätter fisket. Nu är förhoppningarna om att lura den stora lite mindre då den redan smakat krok 2 gånger.

Kör en ny runda med de olika betena utan ett liv…… Byter för sista gången till min 4 play och börjar fundera lite på att gå hem samtidigt som jag funderar på vad jag skall skriva på bloggen. Vaknar ur mina drömmar när spöet håller på att slitas ur nävarna :-)
Den högg igen , och fastnade :-) Efter en ganska kort fight säkrar jag den med ett gälgrepp och säckar den under tiden som jag riggar kameran. En snabb vägning visar 6,2kg. Längd ”bara” 91cm. En  fin fisk men lite för kort :-) Kan inte låta bli att undra om det var samma fisk eller det var en annan?? Framtiden kommer kanske att utvisa vilket? Jag kommer att återvända.



Efter några snabba kort fick den simma hem igen pigg och kry. Den var väldigt ytlig krokad.

Nu ser jag att toppöglans insats trillat ur igen :-(

Packar ihop prylarna och tänker på hur grym 4 play är. Med min lätta tafs får man ett grymt häng och kan göra långa fina vevstopp utan att fastna i botten. Väldigt bra till grunt fiske.

Såg nu att Savagear släppt en riktigt grym färg. Kommer att inhandlas asap!!!!

Ser ubergrym ut!!!
Min nuvarande favorit är döende :-( Stjärten är halvknäckt……

Skönt att få känna en vettig fisk i andra ändan av linan igen. Det var ett tags en sist…..

Och vad hände med spöet då?

Jo jag skulle laga det hemma så jag klippte linan , vevade upp den på rullen och kom då ihåg att jag borde haft koll på den keramiska insatsen…….. som nu var försvunnen :-(

Vilken klant man är ibland!!!

Jag skulle komma ihåg en grej och den glömde jag :-)
Hade dock flyt och hittade en gammal spöring hemma där jag kunde plocka ut insatsen och limma fast på mitt haspelspö. Blev bra. Vågar med stor säkerhet säga att det blev bättre än nytt:-) Denna kommer att hålla mer än 10 fisketurer…….

Håller även på att fixa lite med båten. Mest i huvudet än så länge men jag är på G :-)

Har köpt ett nytt MC batteri till länspump och ekolod istället för mitt nuvarande 20kgs bilbatteri samt anslutningar som gör att jag kan koppla in länspumpen när det behövs istället för att den alltid skall gå med intervall när ekolodet är inkopplat. Skönt att slippa det oljudet :-) Har också köpt en batterilåda till mitt elmotorbatteri. Skall ”bara” installeras :-)

Har även fyndat en stor durkplåt på 1 x 3 meter som skall användas till jerkplatå.
Hade planerat att använda plywood av någon sort samt nålfiltsmatta men när durkplåten plötsligt dök upp så kunde jag inte låta bli. Lätt och tvättbar. Nice!!! Mer om detta projekt senare någon gång.


SKITFISKE!!!

Totalt antal gäddfisketurer från isen 2012 : 6st
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2012 :19st
Övriga fisketurer 2012 :0st
Antal isgäddor 2012: 2st
Antal öppet vatten gäddor: 45st
Hundraklubbare 2012: 1st
10+ 2012: 1st
Årsbästa 2012(Gädda): 10,0kg 120129 113cm
Hundraklubbare totalt: 14st
10+ totalt : 5st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): typ 2-3 kg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar