Summa sidvisningar

torsdag 21 juli 2011

NORRLANDSSEMESTER FÖR BÅTHANDLAREN……

Så har det äntligen blivit semester!!!!
Har ju ett ganska bra tag hållit ett öga på Blocket och jagat Crescent 434´or.
Naturligtvis dök det upp ett superklipp precis innan vi skulle iväg på den årliga Norrlandsresan till fruns släkt.
Motor ca 4 år gammal och båten 10-15 år. Begärt pris 23000 kr.

Efter en hel del (läs jättemycket) övertalning lyckades jag få till att vi skulle köra via Oskarshamn med släpet för att kunna titta på och ev köpa båt+motor. Planen var sen att lämna släpet där och sen hämta allt på hemvägen.

Väl på plats inser jag att jag fastnat för ännu ett vrak. Motorn var superfin. En 15hk Johnsson(hur f-n det nu stavas) men båten var skrot. Mycket krackeleringar samt mjuk durk.

Säljaren säger direkt att han har bud på 23500kr och att det är den summan som gäller…..

Jag är skeptisk men tar ändå en provtur. Motorn går som en klocka men efter ett tag funkar inte gasen längre. När vi tar av kåpan ser jag att en länk till förgasarspjället hoppat av. Säljaren verkar dock inte fatta……
Säljaren blir lite trött och säger att jag kan få ”skiten” för 20 000 kr.
Jag blir då lite för ivrig (som alltid när jag gör affärer) och säger att jag tar den.

Jag lägger 10 000 kr i handpenning, ställer släpet och kör vidare norrut.

På kvällen börjar jag sen surfa runt på ”mjuk durk på Crescent båtar” och insåg då att jag blivit pålurad ett gammalt as med rutten durk som inte alls var 10-15 år gammal. Vilken miss och vilken ångest!!!
Planen var ju att köpa en båt som jag kunde åka och fiska med och inte ett renoveringsobjekt…… Fru+barn+hus = Ingen tid till båtbygge!!

Morgonen efter ringde jag då säljaren och sa att jag ville dra mig ur och att jag hoppades på förståelse.

Han sa att han förstod mig men att det skulle kosta mig 3000kr av handpenningen.

Jag tyckte att det var lite magstarkt men efter lite snack gick jag med på 2000kr.
SURA PENGAR!!!! Jag hade ju gjort fel men samtidigt hade han ljugit för mig….

Dock skönt att slippa traila hem ett ruttet vrak J

Jag kände mig nu nöjd och ”firade” sen semester i Norrland.

Till skillnad från andra år så blev det detta år inte så mycket fiske. Jag var helt enkelt för trött för att orka sticka iväg så tidigt som jag gjort innan.

Passade dock på att ta en tur när det regnade vilket visade sig vara perfekt!!

Började att fiska i bäcken som rinner ut från den lilla sjön.

Hade ett bra hugg redan första kastet. Kände inget men såg plötsligt att min Buster åkte en bra bit i sidled…… Även andra kastet gav ett hugg men sen inget mer.

Gick vidare och hade även där två bra hugg på de första kasten.

Konstigt? Så bra hugg men 4 missade av 4 möjliga???

Knallade dock vidare och hittade en fin håla i bäcken som rinner till sjön.

Hade nu bytt till min 4 play 19cm soft lure.
På något av de första kasten får jag ett hugg och äntligen fastnar den!!
Blev dock lite ledsen när jag såg att ”kroppen” lossnat. 1 fisk och en förlorad kropp!!!
Dåligt!!!

Bytte sen till en vanlig 4 play och fortsatte fiska på samma ställe.
Nu hade jag fler hugg och jag landade 3 gäddor till i mindre storlek.

Dom var riktigt på G!!

Nu var det dock dags att hämta fru och barn så jag började gå mot bilen.

När jag närmade mig första stället gjorde jag dock ett avslutningskast.

Lyckas då få till ett riktigt superkast!!!
 I den lilla bäcken/ån finns det ränna som är typ max 2 meter bred där det inte finns några näckrosor. Jag får till ett fullängdskast mitt i denna ränna!!

Jag börjar ta hem betet och efter max en sekund smäller det till!! Fast fisk!!!!

För att undvika att fisken skulle gå fast satte jag stenhård press direkt. Kul med fisk på lång lina!!!

Mitt Ron Thomson ”resespö” var nog väldigt nära en knäckning J
Det var böjt ner i handtaget. Jag är ju van vid mitt Strike Pro jerkspö som tål allt.

Till sist lyckades jag landa fisken utan att den gick fast. Kändes bra!!

Det var inget monster men det största jag fått på länge. Kul!!!!

Sen var det hämtning. Resten av semestern förflöt utan fiske men naturligtvis höll jag koll på Blocket hela tiden J
Naturligtvis så kom det då upp ännu ett klipp på blocket precis innan hemfärd….
Denna gången på Värmdö i Stockholm.

Bara att köra ännu en övertalningsrunda J

Det blev alltså ett stopp där men denna gången var det inget vrak. Det var en pärla!!

En Crescent 434 med en 15hp Mercury 4 taktare. Allt från år 2000 och fullservad hos båthandlare.

Jag tog en ganska lång provtur och allt kändes super!!!  Som nytt!!!!

Sa till säljaren att jag skulle höra av mig. (Vill ju inte vara för ivrig J )

På hemvägen stannade jag sen och hämtade släpet samt resten av mina pengar. Säljaren hade nu mjuknat lite och nöjde sig med 1000kr för ”sveda o värk”. Inte så illa trots allt.

Smakade sen på tanken med Stockholmsbåten några dagar och ringde igår tillbaka och gav ett bud.

Till sist enades vi om 31000kr och imorgon bär det då av mot Stockholm för att hämta båt J
Hoppas att affären går som smort och att jag kan bjuda på lite bilder snart.

Kan tyckas att det är en lång resa för en båt men för någon som tidigare köpt en mc i Umeå är det ingen match J

To be continued………

Totalt antal gäddfisketurer från isen i år : 17
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  i år : 38
Övriga fisketurer:1
Antal isgäddor:16
Antal öppet vatten gäddor: 50
Årsbästa (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
METE PB (Gädda): 9,4kg 101107

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar