Summa sidvisningar

onsdag 30 mars 2011

110329 VILKET JÄ-LA ÖS!!!!!

Har inte blivit så mycket fiske senaste dagarna då jag inte varit riktigt i form.
Är förvånad att jag varit så frisk som jag varit under vintern så det var väl min tur nu L

Hade inga planer på fiske idag men kände mig lite piggare imorse så why not.

Laddade in metprylarna i bilen samt en hink med 3 stora mörtar samt en mini(reserv).


Orkade inte ta med stol, jerkspö osv utan tanken var att köra 1 timme aktivt mete innan jobbet. Mitt nya karpspö, Berkley Transmitter och min Shimano Baitrunner fick följa med.

När jag klädde på mig kom jag på att jag hade mina nya stövlar i bilen samt min nya mattermos. Inget mer ”dricka middag” ur min vanliga termos J


På med fiskekläderna och sen knallade jag iväg.
Första stoppet gav inget, andra inget, tredje inget men på fjärde…….

Lät flötet drifta längs med kanten och precis när jag skall lyfta ut flötet en bit så försvinner flötet som ett skott. Mitt mothugg blev alltså ett flöteslyft….. dvs mesigt.
Försöker rätta till misstaget men efter typ 5 sekunder släpper fisken. Under denna tid kunde jag inte ta in en enda cm lina!!! Ett monster tänkte jag och den vill troligtvis inte hugga igen L

På med ny mört och i vattnet igen……. När flötet är på exakt samma ställe som innan dyker det och denna gången får jag till ett riktigt mothugg!!
Fast fisk! Vilken fight!! Är säker på att det måste vara en gädda på MINST 7-8 kg med tanke på att den gör flera fina rusningar.

När den börjar lugna sig ser jag att den är på typ 4-5kg……. Längd ca 90cm.Vilket ös det är i strömgäddor!!!!

Efter några kort fick den simma hem igen.


På med mört nr 3 (sista stora) och så fiskade jag vidare.

När jag så står där och håller på att veva hem min mört tittar solen fram precis samtidigt som en fin gädda dyker upp från ingenstans och slukar mörten. Jag är snabb och sänker spöet och gäddan drar ner flötet och ställer sig på botten framför fötterna på mig och börjar tugga mört. Så står jag där med slaklina och ser mitt flöte under ytan framför fötterna………

Väntar typ 5 sekunder sen sätter jag ett mothugg som verkar ge fast fisk. Denna gäddan är typ i 7 kilosklassen och fightas enormt!!!! Den drar iväg som ett ånglok och bromsen på min lilla rulle får jobba J

Efter typ 10 sekunder släpper den dock L Fa%#”%¤#n jäv!#”¤#¤”hel#&/#¤

Hmmmm på med den sista lilla minimörten och nu såg jag på klockan att det började närma sig arbetstid så jag började gå tillbaka mot bilen.

Laddar ut mörten på ett av ställena jag fiskat av tidigare men denna gången sticker flötet som ett skott.

Mothugg och jag har fast fisk igen!!!
Känner att denna fisken är i size med den jag tappade. Även denna är en helt otrolig fighter. Trots rejäla fiskeprylar är jag tvungen att låta gäddan ta ganska mycket lina.

F-N VAD GÖTT NÄR MAN INTE KAN HÅLLA EMOT!!!!!!!

Efter ett tag kan jag se att gäddan snurrat in sig ganska ordentligt och att linan ligger in i munnen…… Nu förstår jag anledningen till att man skall ha lång tafs J

Lyckas dock få till ett gälgrepp efter ett tag och ser då att en av krokarna nästan är helt rak. Kolla bilderna !!!! Hård press? Kanske till och med för hård…….




Slutade dock lyckligt denna gången.
Efter några bilder kunde även denna simma hem frisk och kry.
Vikt ca 7kg (orkar inte väga gäddor som inte är nära 10) och längd ca 95cm.
En superfisk! En av de starkaste fiskar jag någonsin fått fighta. Kul!!!

Efter denna var min fisketimme lika slut som mina mörtar. Back to business J

Och stövlarna? Nu är dom inkörda J
Imorgon är planen att göra ett seriöst försök på de riktigt stora damerna.
Är beredd på FF men hoppas på PB J
Rapport kommer!!!

Och vad låg i lådan när jag kom hem?
Jo min nya Buster Jerk från CWC. Kom ju med i Big Pike challenge med mitt PB.



Mitt mål för i år är att försöka få en Blekingegädda på över 8 kg på en Buster Jerk som kvalar in i tävlingen BPC 2011.
Har ju inte lyckats innan men PLÖTSLIGT HÄNDER DET :-)


Skitfiske!!!!

Totalt antal gäddfisketurer från isen i år : 17
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  i år : 10
Övriga fisketurer:0
Antal isgäddor:16
Antal öppet vatten gäddor: 8
Årsbästa (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
METE PB (Gädda): 9,4kg 101107

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar