Summa sidvisningar

söndag 31 oktober 2010

101030 ÄNTLIGEN ORDENTLIGT GÄDDFISKE

Idag var det planerat en heldag med Brink samt lite stora gäddor…..
Jag ljuger om jag säger att jag inte hoppades på mycket och stor fisk.
Idag sjösatte vi båten på ett nytt ställe och det funkade jättebra. Trevligt med flyt ibland.

Vi körde ut några meter och monterade prylarna samt gjorde några kast och testade prylarna. Inte ett liv…….
Efter detta bar det direkt av till stället som senaste gångerna gett oss så bra fiske.
Ganska snabbt insåg vi dock att idag skulle bli lite annorlunda. Efter de första stoppen hade vi bara haft ett par snipor som petat på våra beten. Vi fortsatte fiska och efter en del ”slit” kom första fisken. Ingen jätte men första fisken är alltid viktig!!

Vi fiskade vidare och efter ett tag lyckades Brink också lura ett havsmonster. Inget superfiske……

Hmmmmmm vad skulle vi nu göra? Det ingick inte i planen att vårt superställe skulle vara dött. Ovanpå detta så blåste det ganska ordentligt så det var ganska svåra förhållanden.

Vi körde till ett ställe med lite lä och tog lunchpaus. Halva dagen borta och en snipa var….

Vi diskuterade lite om hur vi skulle gå vidare och efter en del velande så körde vi vidare till ett ställe vi hade tänkt fiska på sist men som vi inte kunde fiska på pga för mycket blåst.

Nu hade vinden dock mojnat lite lite så denna gången gick det bättre.
Vi började fiska och efter bara ett litet tag small det till på mitt bete när jag skulle rycka loss det från ett bottennapp. Äntligen lite liv i andra änden av linan. Gött!!!

Inte jättestor men dagens största!!
Vi fiskar vidare och efter bara några få minuter får jag ett riktigt bra hugg på min hemma lackade Buster (igen). Efter en skön fight kan jag då landa denna fina fisk.
Gädda1++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Vi vägde den och fick vikten till 5,5kg men jag tror den var större än så. Förlåt att jag inte tror på din vägning Brink…..

Inte så lätt att väga en gädda i en guppig båt med en traderavåg i håvnätet. Tror nollningen blev tokig. Fisken kändes större!!
Nu började det kännas bättre!!!!

Nu hade vi kontakter eller landad fisk mer eller mindre hela tiden.
Som vanligt så har Brink hugg hela tiden men det leder sällan till landad fisk. Jag däremot har mycket mindre hugg men landar nästan allt…….
Tror att Brink hade typ 20 hugg under ett par timmar men av dom landades endast 3.

En av dessa lyckades han fånga bakom en stor sten som innebar att fisken såklart körde fast i skiten bakom stenen. Inte helt lätt att komma in på 30cm vatten med en stor motorbåt…… Men så lyckades vi ju fastna rätt så ordentligt på toppen av en sten så att vi nästan trillade i vattnet.

Var ju inte snack om att dra av linan……..

Efter att äntligen hittat fisken tiden så tog vi beslutet att börja försöka dra oss tillbaka mot bilen. Dels pga mörkret samt att det började bli ordentligt dimmigt. Kändes inte kul :-(  Nu var ställningen 7-4…….till mig.

Tillbakafärden gick dock smidigt och bra och när vi hade typ 100 meter kvar sa jag till Brink att stanna så att jag kunde göra några avslutande kast på samma ställe som vi började på. Brink tyckte att jag var onödigt fiskekåt men att det var ok ändå. Han skulle bara titta på eftersom han redan hade tagit av sina beten.

Jag kastar ut min hemmalackade Buster igen och på första kastet smäller det till ordentligt i prylarna!!
Efter en trevligt fight så landar jag denna fina gäddan på 94cm.

Behöver jag säga vem som snabbt kopplade på ett bete på sitt jerkspö?
Vi fiskade vidare och efter några minuter får jag en till fisk. Inte så stor men ändå nice size.


Brinka lyckas tappa en i fin storlek.
Efter några kast till så har jag min Buster inom synhåll och då händer det som man normalt bara drömmer om. Ett AS kommer susande efter betet och har betet inne i munnen då jag lyckas med bedriften att göra mothugg lite för tidigt….. Betet flyger ut ur munnen…….
Kanske var det ”min” efterlängtade tia. Nu får jag vänta lite längre men den kommer att komma en vacker dag, det vet jag!!!!!

Summering av dagen:

Kass start men på eftermiddagen hittade vi rätt och till sist blev det 9-4 till mig som även fick största fisken.
Hade man räknat antal hugg så skulle Brink vunnit med hästlängder men det är ju inte så fiske funkar ;-)

Han hade säkert 2 eller 3 gånger så många hugg som jag.
Nära skjuter ingen hare……

Även kul att jag fick i stort sett alla fiskar på min hemma lackade Buster. Har nu beställt lite riktig lack så att jag kan få färgen att klara mer än 10 gäddor!!! Bilder kommer senare!!

SKITFISKE!!

Totalt antal gäddfisketurer i år : 45
Övriga fisketurer:1
Antal gäddor: 92
Årsbästa (Gädda): 7,2 kg 100828
PB (Gädda): 9,2kg 090312

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar