Summa sidvisningar

torsdag 25 april 2019

STÖRFISKEKURS HOS SIMONS 190414



Satt och kikade runt lite på nätet och plötsligt dök det upp en notis om att det skulle vara kurs i störfiske hos Simons put & take den Söndagen den14e April.

Hmmmmm samma dag som det skulle vara avslutning på min och Erikas buggkurs :-(

Efter lite snack med Erika så blev det störfiske.

-        Jag är skyldig dig Erika 😉💓

Tur att man har världen bästa flickvän!!

Det fanns två alternativ hos Simon
1.   Kurs 16.00-19.00
2.  Kurs samt att fiska själv. 15.00-22.00

Jag valde alternativ 2 samt att jag valde att fiska vidare  till kl 15.00 nästa dag :-)

Är man i Danmark kan man ju lika bra fiska 😉

Jag var på plats redan kl 14.00 och fick/tog en plats mellan Henrik Carl och Steen Kirskov.
2 extremt duktiga störfiskare!! 
Drömläge :-)

 Min plan var att låta lärandet gå för fiskandet och började därför med bara ett spö.

Henrik Carl är ju mannen bakom Westins störspö och extremt skicklig på fiske med agn (sill/ansjovis).

Steen Kirskov är en väldigt flitig besökare hos Simon och har verkligen knäckt koden när det gäller att fånga både många samt stora fiskar. Finns nog ingen som har lyckats lika bra som honom.

Lite längre bort satt Bobi Popovic. Han är en jätteduktig störfiskare samt skaparen av de otroligt populär BP boilisarna som är utvecklade just för stör och fiskar galet bra!!Alla fiskar med BP-boilies :-)

Jag började att fiska som jag fiskar i Poppel. Alla började ungefär fiska vid 15-tiden.
Gissa vem som fick första fisken, hahahaha. Jag :-)


Dock en liten fis!!

Bilden tagen precis innan jag fyllde stövlarna med vatten................

Sen kom de stora grabbarna igång!!!
Inom 10 minuter hade Steen landat en fisk på lite under 35kg!!
Sjukt fin fisk!!!


Efter det rullade det på för Steen. Helt otroligt att se hur skicklig han är med att sätta mothugget i exakt rätt ögonblick!!

Efter ytterliggare några minuter landade han en fisk till i modell mindre. Dock större än min :-)

Sen lyckas Henrik sätta mothugget i en ganska fin fisk på lite under 35kg!!


Sen lyckades även jag landa en bebis till. De 2 minsta till mig, hahahaha :-)

Allt detta innan vi ens hunnit starta kursen :-)

Magisk början!!

Efter detta höll Henrik ett föredrag om hur han riggar och fiskar med agn efter stör. Jätteintressant att lyssna på :-)
Dock blev vi hela tiden avbrutna av pipande nappalarm :-)

Här lyckas jag kroka ett riktigt monster som dock lyckas skava av linan mot en kant efter 5 minuters fight.... Den var stoooooor. Nu fattar jag varför Steen har 5-10 meter nylon närmst betet.......

Steen lyckades dra på en riktigt fin fisk mitt i allt. En vit stör på 40+ kilo. Magiska fiskar!!!


Sen var det Steens tur att berätta om hur han fiskar stör med BP-boilies. 
Detta var också jätteintressant!!
Just boiliefisket har jag lite svårt för. Har mycket hugg men missar det mesta....... 
Nu var det såååååå bra att få sitta bredvid Steen och både se hur han fiskar samt höra han berätta om hur han fiskar. 
Mitt i detta lyckas Henrik lura en friktigt fin fisk. Lite under 35kg. Westins störspö fick jobba :-)

Sen pratade Bobi om hur han fiskar. Även detta var jätteintressant att lyssna på.
Jag älskar att lära mig mer om fiske! Vill bli lika bra som de bästa...eller bättre 😉

Nu var det dags för korv och öl. Så nice!!! Fint väder, stora fiskar och god mat!!


Nu började mörkret krypa på och jag riggade min basecamp :-)
Stol+täcke+fotbollstält :-)

Nu är det Bobis tur att dra på en best!! Efter en bra fight landar han en riktigt fin Beluga!

Nu började kursen närma sig slutet och när det bara är en liten stund kvar krokar Kevin ett riktigt as som han fick kämpa bra med......
Har för mig att den vägde 43kg!!! Ett monster!!!

Nu var klockan 22.00 och alla utom jag begav sig hemåt. Fisket dog nu ut totalt......

Vid 01.30 tiden börjar jag bli less och laddar på en sillbit på mitt störspö från Westin.

Det hugger direkt!!!

25 minuter senare ser jag fisken. Vilket as!!!! Sååååå nice. Plötsligt fryser jag inte längre :-)
195 cm Beluga!!!!

Jag väger den men lyckas inte riktigt få upp hela fisken. Vågen är dock uppe på mer än 40 kg så jag räknar den som en 40+ :-)
Niiiiiice!!!!!!


Ensam mitt i natten :-)

Fick sen några fisk till varav en Beluga på 180 cm innan det blev omöjligt att fiska pga kylan.....

Linan frös fast i öglorna. Det gick bara inte. Desutom höll jag på att frysa ihjäl :-)


Klockan 05.00-07.00 tillbringades i bilen :-)
Vid 7 var jag dock på plats igen. Allt var stenfruset.... och magiskt vackert.





När solen kom upp värmdes dock allt upp snabbt igen.

Blev även en mysig frukost :-)

Även fisken vaknade. På morgonen fick jag ytterligare några fiskar.


Sen dog dock fisket totalt! De sista timmarna hade jag en del småhugg men iget som ville fastna :-(

Kan dock summera ett superdygn hos Simon!!!!
Otroligt bra kurs och totalt 8 st landade störar med toppfisk på 40+
Inte illa :-)

Kommer utan tvekan att tillbringa många pass där framöver !!!!

Nu med nya prylar som jag naturligtvis var tvungen att skaffa, hihihi :-)

Kommer att kunna fiska mycket bättre än tidigare efter denna kurs!!

Såg att Simon hintade om att det är en ny kurs på gång. Passa på ni som är störfiskeintresserade!!!!

SKITFISKE!!!!

Antal störfisketurer 2019: 6 (totalt 33st)
Antal störar 2019: 75st (totalt 253st)(Erika 15st)
Årsbästa stör: Beluga 195cm ca 40kg 190415 Simons
PB stör: Beluga 195cm ca 40kg 190415 , Sibirisk stör 20kg 148cm 170809, Vit stör 22,8kg 166cm 180422, Diamantstör 23kg 190312
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2019 : 2st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2019 : 0st
Antal isgäddor 2018: 0st
Antal öppet vatten gäddor: 4 st
Hundraklubbare 2019: 0st
10+ 2018: 0st
Årsbästa 2019(Gädda): -----------------
Hundraklubbare totalt: 24st
10+ totalt : 7st
Övriga fisketurer 2019:
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar