Summa sidvisningar

torsdag 13 maj 2010

100512 FETT AVSLUT!!!

Lyckades få till en sista fisketur under gårdagen. Sista i den bemärkelsen att jag from Söndag blir Tysk istället för Svensk.
Kommer dom närmsta månaderna att vara bosatt och jobba i Munchen.
Får se hur det blir med fisket då? Kommer att ta med både UL och jerkprylar.
Om man inte lyckas hitta något gäddvatten så borde det väl i alla fall finna något put & take vatten?

Kommer ju att jobba precis bredvid en flod samt att jag vet att jag kommer att jobba med en tysk som gillar både jakt och fiske så det vore ju f-n om man inte skulle lyckas få till lite fiske......

Tillbaka till gårdagen:
Efter som jag visste att det skulle bli min sista ”riktiga” fisketur på ett tag så tänkte jag satsa ordentligt! Efter lite (jättelite) velande föl valet på ett ställe jag fått ett tips om av xxxxx. Tackar så mycket!!!

Min plan var att jerka då jag blivit lite less på att dra runt på spannar,stol, metspö osv.

För er som kommer ihåg så var vädret allt annat än bra under gårdagen. Jag misstänkte att det skulle kunna bli regn så jag tog på mig regnstället (ibland har man tur).

Sen bar det av.
När jag då till sist kom fram till stället så började det regna. Då menar jag inte lite vanligt småregn utan SUPERÖSREGN. Det regnade så mycket så att jag knappt kunde se linan och ännu mindre hur bottnen såg ut där jag fiskade. Djupt, grunt, grenar eller vass. Jag såg inget!!!

Satte på min 4-play Rainbow 19cm och så började jag kasta samtidigt som jag stod och retade mig lite på vilket missflyt jag hade med vädret.
Då smäller det till i grejorna och plötsligt är jag mitt inne i en fight med en fin och grov gädda. Gött!! Den fightas riktigt bra och känslan när man inte kan hålla emot trots grova jerkprylar är UNDERBAR!! Det är det som får en att vilja fiska om och om igen.

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!!
Eftersom det var ganska långt ner till vattnet fick jag lägga mig på mage i leran och regnet för att lyckas ta den men det blev trots det en lyckad landning.
Upp på min avkrokningsduk och då ser jag att den är prick 1 meter lång.
Det blev 2 bilder. Den ena är av bra kvalitet men där ligger gäddan fel. Lite ut över kanten därav att den inte når fram till 100cm märket. Detta syns dock  på den dåliga bilden. Vikt prick  7kg!!

Efter avkrokningen blödde fisken ganska kraftigt så jag säckade därför fisken så att den skulle kunna vila upp sig och sluta blöda innan det blev fler kort samt att jag skulle kunna ha koll på den. Efter några minuter kollade jag till den och då verkade den helt ok så då blev det ett par kort till innan den fick simma hem igen. Behöver nog inte säga att det är ganska praktiskt med min vattentäta kamera under dessa förhållanden?


Helt otroligt! Man svär över det dåliga vädret och så drar man upp sin näst största gädda någonsin!!!!! Never give up!!!

När det slutat regna så ser jag att det är ganska grunt. Hade kanske inte fiskat där alls om det inte regnat………

Betydligt gladare än innan går jag vidare och kastar lite på olika ställen. Efter ett tag sjunker dock humöret lite igen när jag sätter min 4-play uppe i ett träd. Rycker och sliter men det sitter FAST!! Lindar linan runt en pinne och tar i ordentligt och då lossnar draget.
Helt otroligt eftersom det satt fast så in i ………..
När jag får upp det blir jag lite imponerad.


Fjäderringen har rätats. Flätlina är ”DA SHIT”!!!

Laddar på ny ring och krok och knallar sen vidare.
Kommer fram till ett ställe som ser så hett ut att man knappt vågar göra första kastet men efter ett tag så vågar jag i alla fall…..
Börjar ta hem betet och efter bara 1 sekund så är det virvel och kontakt men den lossnar.
Vevar vidare och efter ett par sekunder till så är det hugg igen och nu lossnar den inte.
Ingen jätte men den fightades bra.


Efter ett par bilder fick den simma hem igen.

Gick vidare några meter och kommer fram till ytterliggare ett fint ställe.
Kastar ett tag utan att känna någont men plötsligt ser jag att jag har TVÅ följare.
Stannar upp och leker med min 4-play framför fötterna och efter typ 5 sekunder så suger den ena av dom två gäddorna i sig min 4play och jag har fast fisk igen. Ingen stor denna gången heller men en gädda är en gädda.

Båda smågäddorna var ganska såriga och slita efter leken men fightades jättebra.

Efter denna fisk var jag nöjd och började gå mot bilen.
Eftersom jag tidigare varit med om att jag fått fisk på redan avfiskade ställen så gjorde jag ett kast lite då och då på de ställen som jag tyckte verkade hetast.
Vid ett av dessa småstopp så suger det plötsligt till i prylarna ännu enn gång och ytterliggare en fin gädda är krokad!!
Vilken j-la fisketur! För andra gången inom ett par timmar står man och håller i sitt spö och kan inte hålla emot utan att slirbromsen släpper ut lina. I LOVE IT!!!!!!
Tror först att det är en lika stor fisk som den första men väl uppe på land ser jag att den ”bara” är 95cm och vikten är 6,3kg. Jag är ganska nöjd ändå!!!


Trots att den hade en stor stjärtfena som stack upp ur svalget var den hungrig……

Efter några kort fick den simma hem och jag fiskade vidare.

Hade ytterliggare ett fint hugg från en 3 kilosfisk men den fighten förlorade jag.
Kan inte vinna alltid. Får vara nöjd över att jag vann över dagens två största!!

Detta ”slutet” går ju absolut inte att klaga på. Vilket fiske!!!

En trevlig fiskteur man kan tänka tillbaka på under sommaren när man är i Tyskland och jobbar.
Kommer dock att kämpa på för att hålla liv i bloggen så glöm inte bort mig!
Måste finnas gäddställen i Tyskland………..

SKITFISKE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Totalt antal gäddfisketurer i år : 29
Övriga fisketurer:1
Antal gäddor: 28
Årsbästa (Gädda): 7 kg 100512
PB (Gädda): 9,2kg 090312
Förhållanden: ÖSREGN , ca 5grader. halvklart lågt vatten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar