Summa sidvisningar

söndag 19 mars 2023

POPPELSJÖN 230315

 Efter ett ganska långt fiskeuppehåll så bestämde jag mig för lite fiske:-)

Har de senaste åren kört stenhårt efter gädda i mars men tappade lite av det suget efter satsningen förra året...

Mycket slit och ganska klen belöning :-)

Sen hänger det ganska mycket ihop med något som blivit en liten form av besatthet. Ett garage!!

Har alltid velat ha ett garage men har inte haft fokus på det pga barn, husrenovering, livet osv.

Nu har dock det mesta lugnat sig så nu har jag börjat att tänka garage+ bil:-)

Tänkte ta in hjälp till att fixa garage och då landade notan på typ 1 miljon +

Inte så kul med tanke på dagens räntor....

Bestämde mig då istället att (som vanligt) göra allt själv och då renovera befintligt ”garage” istället för att bygga nytt. Sparar då typ 1 miljon vilket kan ge en bättre bil istället ;-) Typ en bil som dessa:-)




Så för att förvekliga drömmen om en bil liknande dessa tillbringar jag numera dagarna(kvällar och nätter) med att gräva markavlopp, dra markrör, gräva, bila, kapa betong osv....





Så just nu ”vinner” suget efter detta lite över fisket.

Idag gjorde jag dock ett undantag. Vill ju helst ta 24h hos Simon men pga tidsbrist blev det en dag i Poppelsjön.

Vaknade tidigt före klockan som jag alltid gör när jag skall fiska :-)

Kom ut till bilen som var täckte av grov is....



Slängde in grejorna i bilen och stack iväg över bron.



Kom fram till sjön tidigt och var typ först på plats.

Såg då att det var is på hela motsatta sidan av sjön :-(




Jag gillar inte sidan vid shoppen..... Mycket folk, blåsigt och man får ingen morgonsol.....

Jag hade ju inget val så jag började fiska vid shoppen.



Kändes såklart dåligt :-)

Efter bara 30-45 minuter lossnade plötsligt isen i stora flak och gled iväg. Yes!!!

Bara att asa sig över till solsidan!

Så jä-la gött och rätt!!  I like!! Kändes jättebra!!




Efter en minut var första fisken landad.



Nu var jag på G!!

Sen är det dött i typ en timme. Då får jag ett riktigt megahugg!!!

Sätter mothugget och känner direkt att den är stor. Riktigt stor.

Sjukt glad att jag har mitt nya Westin 5Ibs Powersturgeon. Jag behöver ta fisken stenhårt för att hindra den från att gå runt den berömda stenen vid ön. Då förlorar man fisken direkt!

När jag ser den så blir jag riktigt nevös! Den är overkligt grov över ryggen!! En tunna!!!

Allt går dock bra och till sist ligger den i slungan!

Yes yes yes!! Nytt Poppel-PB på Beluga.

När jag lyfter upp den inser jag att jag inte klarar av att väga den själv utan min vågpinne. I Poppelsjön fiskar jag ”lätt” och har inte alla mina storfiskprylar med mig....

Har tidigare fått fisk upp till typ 36-38kg som jag vägt med vanlig våg. Denna var större! Ovägd fisk räknas ju inte riktigt brukar jag tjata om och detta gäller nu med :-)

Har ju dock fått ganska mycket fisk upp till 50kg så jag har ganska bra känsla för dessa fiskar. Denna fisken uppskattar jag till 40+ garanterat, troligtvis upp mot 45kg. En underbar Beluga i superkondition!! Får se om jag någon gång fångar den igen, då skall den vägas ;-)

Kolla själv på bilderna. En otroligt fin fisk. Gissar att den var ca 190cm. Den fyller ju slungan ganska ok :-)















Efter det så rullade fisket på bra!

En stund senare tog jag ytterliggare en bra fisk. Dock inte lika stor som den andra.











En jättefin fisk den med.

 

Sen högg det lite då och då. Riktigt trevligt fiske!

Kul när det händer grejer.







När jag skall packa ihop har jag landat 15 fiskar. Helt ok dag.

Bra mängd och bäst storlek :-)

Blir inte bättre än så!

Nu kan jag åka hem och gräva ett tag igen.

Man skall ju dock inte glömma att den bästa fisketiden för stör är typ nu till maj ungefär.

Hoppas därför att snart kunna ta ett pass hos Simon!

Behöver och vill höja mitt PB! 55+ skall knäckas detta året!!

Lyckades även knipa 2 platser till Störafton i Poppelsjön! Ett otroligt trevligt arrangemang som brukar vara svårt att få platser till. De lägger inte ut det på FB utan sätter bara upp en plansch vid sjön. Hoppas att få med mig Erika!!

Körde sen hem i det fina vädret...



 

Skitfiske på er!!!!

 

Antal störfisketurer 2023: 3st (totalt 107st)
Antal malfisketurer 2023:0st (totalt 1st)
Antal störar 2023: 28st (totalt 677st)
Årsbästa stör: Beluga 50,0kg Simons 230102
PB stör: Beluga 50,5 220325 , Sibirisk stör 20kg 148cm 170809, Vit stör 40,75kg 220605, Diamantstör 23kg 190312, Viluga 47,5kg 220915
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2022 : 30st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2022 : 0st
Antal isgäddor 2023: 0st
Antal öppet vatten gäddor 2023:0st
Hundraklubbare 2023: 0st
10+ 2023: 0st
Årsbästa 2023(Gädda):
Hundraklubbare totalt: 28st
10+ totalt : 9st
Övriga fisketurer 2023:
Karp PB: Spegelkarp 4250g 200613, Fjällkarp 2500g 210601
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 13,0kg 200103 längd 116cm
KANTMETE PB (Gädda): 10,1kg 210105 106/50cm
PB Ruda 1530gram 210912, 1540 gram 210626
PB Mal 17,65kg 210822 Roskilde
PB Abborre 221029 - 48,5cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar