Summa sidvisningar

måndag 2 december 2019

REKFISKE SAMT BLEKINGE PIKE MASTERS 191123 & 30


Så började det närma sig Blekinge Pike Masters igen!

Vi har ju kommit 2a 2år i rad så nu var det dags att komma först‼!
På grund av detta hade vi planen spikad. Helgen innan tävlingen stack vi uppåt för att försöka greppa läget med gäddorna. Var när hur osv…..

Jag, Milo och Anders.

Detta visade sig dock vara en allt annat än lätt uppgift

Dagen var sjuuuuukt seg men mot slutet träffade vi äntligen lite rätt‼!
Nu var gäddfisket nästan som förr…… Vi fick uppleva en hel del action den sista ljusa timmen😊
Jag landade en vettig fisk och så gjorde även Anders! Kul‼! Även Milo fick fisk‼



Jag landade totalt 2 fiskar på hela dagen. Inte så imponerande men med tanke på att vi ”hittade rätt” till sist så åkte vi hemåt fulla av hopp inför nästa helgs tävling 😊

Sen blev det då dags för Blekinge Pike Masters‼‼!
Äntligen‼‼

Grabbarna har ju lyckats med att dra ihop sjukt fina priser och allt är såååå bra ordnat!
Det blev en riktigt häftig start med många ”feta” båtar.



Fisket skulle dock visa sig från sin sämsta sida
Ett kraftigt temperaturfall under natten samt sol och noll vind gjorde att fisket var heldött……
Äkta skitfiske‼!

När klockan va 15 bröt vi och drog hem. Då hade vi lyckats att landa NOLL godkända fiskar

För mig var detta egentligen en bekräftelse på det jag redan visste. Fisket i Blekinge är inte i närheten av vad det en gång var……
För typ 2-3 år sedan gjorde jag en halvseriös satsning i Blekinge bara för att inse att något hade hänt. Det finns knappt någon fisk kvar.
För drog man lätt 15-20 fiskar på en fisketur. Nu nästan inga……
Sorgligt men sant‼!
Det är med en stor tår i ögat jag inser att jag inte kommer att fiska där mer. Det magiska Blekingefisket är slut. Den där känslan när man väntar på ett coolt hugg i varje kast är borta. Nu skall man vara glad för ett par hugg på en dag.
Om jag summerar mina två senaste turer dit så är det totalt 80 mil i bil för att fånga en mikrogädda och en halvhygglig firre……
Detta går enligt mig inte att rättfärdiga på något sätt. Varken miljömässigt, ekonomiskt eller tidsmässigt.
Från och med nu kommer den gäddan som jag fiskar efter att finnas i närområdet.
Jag kommer istället att fokusera på störfisket! Jag har fastnat ordentligt för detta.
Spännande, avslappnande och overkligt ös i fiskarna 😊
Detta tilltalar mig mycket mer‼! Kommer att bli mer av detta på bloggen framöver 😉
Skitfiske‼

Antal störfisketurer 2019: 18 (totalt 45st)
Antal störar 2019: 148st (totalt 326st)(Erika 23st)
Årsbästa stör: Beluga 202cm ca 40kg 190714 Simons
PB stör: Beluga 202cm ca 40kg 190714 , Sibirisk stör 20kg 148cm 170809, Vit stör 30,5kg 180517, Diamantstör 23kg 190312
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2019 : 6st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2019 : 0st
Antal isgäddor 2018: 0st
Antal öppet vatten gäddor: 11 st
Hundraklubbare 2019: 0st
10+ 2018: 0st
Årsbästa 2019(Gädda): -----------------
Hundraklubbare totalt: 24st
10+ totalt : 7st
Övriga fisketurer 2019:
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar