Summa sidvisningar

måndag 13 augusti 2018

SIMONS PUT AND TAKE 180717-18


Efter att ha fått nys om ett nytt störställe med stor fisk så bestämde vi oss omgående :-)
Jag bokade 48h hos Simon.




Förväntningarna var stora.
Vi packade upp och började fiska. Hos Simon får man fiska med boilies , sill osv vilket nästan gör allt svårare :-)
Vad skall man välja?
Vi valde lite allt möjligt.......
Många karpfiskare verkar ha en uppfattning om att stören är korkad och väldigt lätt att fånga. Det tycker inte jag!! Den är kinkig!!!
Vi fick kämpa för var fisk!!! Vi kom fram kl 18.00 och lyckades inte landa någon fisk förrän kl 04:30 efter många missade runs :(
Det blev en vit stör på 14,8kg för mig . Naturligtvis var jag klädd i kalsonger :-)



Just riggar verkar det vara väldig hysch hysch om.......... Naturligtvis vill man inte dela med sig av det som fångar fisk. Jag är helt säker på att en bra riggning av betet är skillnaden mellan fiasko eller succe. Jag försöker läsa på diverse karpsidor för att förstå hur man bäst krokar fisk. Nappen kommer ofta  men det är väldigt sällan fisken fastnar. Om jag bara lyckas kroka en liten del av de missade fiskarna så kommer allt bli bra 😉
Död mört, levande mört, boilies på botten , boilies popup, boilies riggade som en snowman, 15mm , 16mm , 24mm , halibutpellets, doftmedel, krokstolekar, raka krokar, glidande tackel, fast tyngd, böjda krokar osv osv
Kombinationerna är oändliga!!!!!! Just nu ligger det ett antal tackel i små baljor i min källare. Detta för att hitta rätt flytkraft osv 😉 Ser väldigt bra ut!!!
Hittills har jag nog inte träffat riktigt rätt. Tankarna snurrar dock i huvudet och nu har jag handlat på mig en hel del som skall hjälpa mig att bli bättre.... Never give up!!!! Så länge någon fångar mer och större fisk än mig tänker jag jaga vidare :-)
Dock ger var fisketur lite mer kött på benen när det gäller ovan nämnda djungel......

Vi hade iallafall en mysig frukost med våra nya fiskemuggar oavsett riggdjungeln


Vi fiskade vidare och på förmiddagen ser Erika att min lina beter sig underligt på spöet som är riggat med hel mört. Jag är precis och pratar med grannen.
Hon sätter mothugget men tyvärr lossnar fisken efter en stund :-( Hon sa att den var stoooor.

Ännu en missad.......

Vi fiskar vidare och efter ett tag får Erika ett klockrent run på sitt ena spö. Mothugg och så sitter det en riktigt fin fisk på kroken!!!! Äntligen!!!!!
Fisken sitter bra och efter bara en liten stund flyger den upp ur vattnet som en raket!! Mäktigt att se fiskar på nästan 2m att hoppa helt upp ur vattnet!!
Efter en felfri drill kan Erika landa en vit stör på 24,5kg och 170cm!!!!




Efter det dör fisket ut och vi tar det lugnt och badar lite. Naturligtvis inte utan att ha koll på spöna :-)

På natten är aktiviteten som störst och för att inte missa någon fisk valde jag att sitta bredvid spöna HELA natten....... Hade många hugg men lyckades inte kroka en enda fisk!!! :-(
På morgonen ser jag dock att det rör sig på mitt ”mört-spö” jag sätter mothugget och motståndet är massivt!!! Stoooor fisk!!!!
Jag säger till Erika att börja veva in de andra spöna då jag har en riktigt stor fisk på kroken.......som lossnar............
Ännu en tappad fisk :-( En riktigt stor fisk.......troligtvis PB :-(
Efter det har vi några sporadsika napp men inga krokade fiskar.
Grannen lyckades trots det lura upp en vettig fisk.



Det var dock 48 väldigt trevliga timmar där Simon själv kom och bjöd på smörrebröd och Coca Cola. Vilken service!!!

Stället i sig är även väldigt trevligt. Rent och väldigt klart och fint vatten. Jag/vi kommer att komma tillbaka och då fånga en riktigt stor fisk!!!!

Skitfiske!!!
Antal störfisketurer 2018: 8 (totalt19st)
Antal störar 2018: 42st (totalt115st)
Årsbästa stör: Vit stör 166cm 22,8kg, Poppelsjön (Beluga 27,3 felkrokad)
PB stör: Beluga 17,8kg 158cm 170910, Sibirisk stör 20kg 148cm 170809, Vit stör 22,8kg 166cm 180422
Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2018 : 19st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2018 : 3st
Antal isgäddor 2018: 16st
Antal öppet vatten gäddor: 58st
Hundraklubbare 2018: 2st
10+ 2018: 1st
Årsbästa 2018(Gädda): 103cm 10,04kg 180327
Hundraklubbare totalt: 24st
10+ totalt : 7st
Övriga fisketurer 2018: 0st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar