Summa sidvisningar

onsdag 30 september 2015

SKÄRGÅRDSFISKE MED BRINK 150916

Äntligen blev det dags för lite fiske igen. Idag var planen att åka upp till skärgården och fiska gädda med Brink.
Allt gick enligt plan och vi hade båten i havet tidigt på morgonen.
Idag skulle jag för första gången testa ,min nya Daiwa Lexa 300 hl :-)

Har sen länge haft ett jerkspö liggandes hemma som jag varit lite irriterad på…..
Ett Daiwa Luna Predator Jerk 80-120g. Köpte det ganska dyrt men har aldrig gillat det. För klent‼ Att använda det till beten på 60g och upp har känts helt fel.
Nu var planen att att sätta min Lexa på detta spö och endast fiska med beten kring 50g.

Efter en ganska kort förflyttning är det då dags att premiärkasta. Första kastet känns helt mysko men efter bara några kast började man vänja sig.
Klent spö, tunn lina (Power pro 50Ilb), en liten Buster Jerk 2 och en liten lågprofilsrulle…….
BAMMMM‼‼
Plötsligt smäller det på ett ganska bra hugg?!?
Jag känner direkt att det är en fin fisk och ber Brink att ta håven.
Han börjar klaga och säga att det max är en trea…….
Jag står på mig samtidigt som jag försöker styra upp gäddan som bjuder på en riktigt grym fight‼ Vilken underbar känsla i prylarna :-)

Länge sen jag såg ett spö böjas så‼!
Efter ett tag får jag in fisken i håven. Då börjar plötsligt Brink hålla med om att det verkar vara en fin fisk :-)
Prick 100cm skärgårdsgädda får väl anses vara ok‼

Sjukt nöjd med både rulle och spö‼ (Nu känns min Ambassadeur som en gammal tröska) Är dock förundrad över hur spöet kan vara märkt 80-120g??  Jag testade lite olika beten och när jag närmar mig 60g är spöet åt helvete för klent…… Det skakar vid utkast och man kan knappt få gång på betena? För beten typ Buster Jerk 2 är det dock magiskt. Vilken känsla‼‼  Är även helt tagen av Buster Jerk 2. En sådan utan bukkrok  får en grym gång, flyter, minskar riken för tång och ger bra med fisk. Kul med nya beten som levererar:-)

Detta skulle visa sig vara början på en riktigt bra dag. Trots en del sol var fisken bra på hugget. Det blev en hel del bra fiskar och även ett par dubbeldrillar :-)






Sen tog vi lunchpaus. Niiiiicccceee:-) Hade med lyxmat från flickvännen:-) Det är man inte bortskämd med.


Sen blev det någon fin fisk till innan lyckan vände……

Mitt i en förflytning smäller det till ordentligt i motorn. Bottenkontakt :-(
Efter kontroll ser vi att brytpinnen är av och delar av växelhuset sprucket….

Vi sätter i halva sprinten och får liv i liket igen. Beslutar oss för att spara på batteriet om ifall att bensinaren ger upp. Fisket blir litre bökigare men vi nöter på utan några större framgångar. Plötsligt lurar jag dock upp en liten borre:-) Närmare en liten borre på 1,2kg. Stor men eftersom jag fiskar gädda så bryr jag mig inte så mycket :-)

Bara gädda som räknas‼!
Vi nöter vidare och lyckas bara hitta småfiskar innan det är dags att dra oss mot hamnen.

Nu lossar vår halva brytpinne men efter lite fixande så sätter vi i en skruv istället och lyckas ta oss till hamnen. Precis i hamninloppet börjar motorn låta riktigt illa :-(
Vi kom hem i alla fall. Brink har nu kollat motorn och den är tyvärr skrot. Trist‼
Viktigt med försäkringar när man fiskar bland klippor och stenar…..

Hur många firrar lurade vi upp??

Jo Brink landade 24 st och jag 23st.
Största var min på 100cm.
Jag vann även arttävlingen, hihihi ;-)

Just nu har jag ett sjukt fiskesug. Vill tillbaka NUUUUUU‼‼
SKITFISKE‼!

Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2015 :35 st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2014 : 0st
Övriga fisketurer 2015:
Antal isgäddor 2015: 0st
Antal öppet vatten gäddor: 238st
Hundraklubbare 2015: 4
Årsbästa 2015: 101cm 8kg 150302, 106cm 7kg 150503
Hundraklubbare totalt: 28st
10+ totalt : 6st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): Ingen över kvalgräns
BÅTREKORD 434an: 9,6kg 104cm, 50cm 121126 Jörgen, Antal 44st Jörgen 150808
BÅTREKORD 380an: 8kg 130615 längd 107cm Jörgen
VADARREKORD  11,2kg 140223 ca110cm 50cm 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar