Summa sidvisningar

fredag 18 april 2014

140418 SJUKT GALET.......


Vaknade ganska tidigt idag och hade egentligen tänkt fixa lite med min bil men eftersom vädret verkade passa bättre för fiske än bilmek hoppade jag in i bilen och åkte iväg :-)

Väl på plats gjorde jag som jag alltid gör. Jag fixade till mitt fiskespö och lutade det sen mot sidan på bilen och sen gick jag och öppnade bagageluckan för att byta om till fiskekläder.

När jag då står där och byter om hör jag plötsligt ett ljud som låter som att fiskespöet håller på att trilla och glider längs med sidan på bilen???
Jag lutar mig åt sidan för att se vad som låter??

DET JAG SER FÅR MIG ATT BLI HELT STUM‼!

Från ingenstans har en labrador sprungit fram och bitit tag i mitt jerkbait (drag) och fastnat med en trekrok i munnen………….
När hunden känner kroken i munnen ylar den till och sätter sen av i full fart.  Med mitt bete i munnen och mitt fiskespö på släp‼! Efter kommer jag rusande halvt påklädd.

Efter några meter stannar hunden  och försöker pilla loss betet med tassen. Nu lyckas hundskrället fastna med tassen på den andra trekroken……..

Pausen gör dock att jag hinner ikapp och får tag i fiskespöet. HELT UNDERBART‼!

En halvt påklädd Jörgen mitt i en kohage med ett fiskespö i handen och i änden av linan sitter en labrador krokad i mun och tass‼!

 Paniken börjar nu komma lite nätt ….. Var i he%%¤#l%¤¤”#v%#¤ete är ägaren?????????

Efter en liten stund kommer en tant springande och jag frågar vad jag skall göra?

Ta den i halsbandet säger hon‼

Jag drillar in hunden och tar ett fast tag i halsbandet på hunden som nu blöder ganska mycket och ylar som en gris……..

Jag håller den i halsbandet tills tanten tar över så att jag kan springa till bilen och hämta en avbitare så att vi kan börja klippa loss krokarna. En i munnen och två i tassen. Detta går förvånansvärt bra och och tanten frågar om jag behöver ersättning för fiskegrejorna?

Jag svarar att det är ok och att huvudsaken är att hunden klarade ögonen från krokarna.

Hon slänger då in hunden i bilen och åker iväg ganska snabbt.

När jag sen börjar fundera över vad som hände och kollar över prylarna ser jag att toppöglan på spöet är knäckt, rullen skrapad och mitt bete sönderbitet :-(



Detta samtidigt som felet var hundägarens. Inte får man väl låta hundar springa runt hur som helst?

Mög‼! Den snällheten kostade pengar :-( Jaja det blev en kul historia i alla fall :-)

Och ni som inte gillar fiske kan sluta läsa här‼

Som tur är så har jag alltid ett extraspö med i bilen så det var bara att plocka fram det och flytta över rullen. Tur att man är förutseende ibland. Efter det började jag fiska och hade inte räknat med någon fisk pga solskenet men där hade jag fel.

Trots att det var i stort sett vindstilla och solsken var fisken ganska bra på hugget.

Hade ju planerat att leka lite med mitt egentillverkade jerkbait men det var ju kört pga hunden….

Körde därför med min Manta. Med det betet hade jag både följare och hugg men inte med något annat? Var gång jag bytte till ett annat bete blev det stendött? Jättekonstigt‼

Efter ett tag gav även min rulle upp men naturligtvis hade jag även extrarulle med mig ;-)
Min Ambassadeur Record. Mupprulle‼! Utväxlingen gör att den är knäpp att drilla fisk med‼

Jaja det var i alla fall skönt att kunna fiska vidare :-)

Roade mig även med lite undervattensfotografering och fick till ett kort som jag blev helnöjd med.


Dagens största av 11 gäddor. Vikt ca 4 kg. Hade även en följare i 8-10kgs klassen. Inte bra för hjärtat‼ Nästan i klass med Labradorfiske ;-)

Den där korta fisketuren varade hela dagen :-)

SKITFISKE‼!


Totalt antal gäddfisketurer i öppet vatten  2014 :20st
Totalt antal gäddfisketurer från isen 2014 : 1st
Övriga fisketurer 2014: 1st Falken
Antal isgäddor 2014: 0st
Antal öppet vatten gäddor: 106st
Hundraklubbare 2014: 2st
10+ 2014: 1st
Årsbästa 2014: 140223 ca110cm 50cm 11,2kg Jerk
Hundraklubbare totalt: 22st
10+ totalt : 6st
IS PB (Gädda): 10,3kg 110301 103cm omkrets 52cm
JERK PB (Gädda): 13,1kg 110318 längd 113cm
FLÖTMETE PB (Gädda): 9,4kg 101107 längd 110cm
BOTTENMETE PB (Gädda): Ingen över kvalgräns
BÅTREKORD 434an: 9,6kg 104cm, 50cm 121126 Jörgen
BÅTREKORD 380an: 8kg 130615 längd 107cm Jörgen
BÅTREKORD Crescent 250: FF

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar